Begint uw voorwiel ook te joelen of verneemt u dat het voorwiel iets anders functioneert als u normaal verwacht dan bestaat de kans dat (een van) beide voorwiellagers is versleten.
U kunt dit meestal als volgt nog even extra controleren: Haal het voorwiel even uit de motor en draai het lager rond door uw vinger er in te steken. Dit ronddraaien moet vloeiend verlopen zonder ook maar enige lichte krassen te vernemen.
Hier staat een procedure om de voorwiellagers dan ook te verwijderen, zonder gebruik te maken van een inwendige trekker. Ook voor het monteren van de nieuwe lagers wordt even een 'trucje' aangedragen.
Deze lagers zijn voor een redelijke prijs bij de BMW dealer te verkrijgen. De ervaring heeft geleerd dat dit onderdeel bij andere groothandels meestal duurder is.
Het is wel verstandig om onderstaande handelingen met een extra paar handen uit te voeren.
Vervangen voorwielager(s) bij Y-velgenGereedschap: naast het standaard boordgereedschap een verfstripper of gasbrandertje, hamer, stuk hout, plat staafje ijzer (of dikke platte schroevendraaier). Nadat u het wiel uit de motor heeft gehaald dienen allereerst de remschijven verwijderd te worden. Het spreekt voor zich hoe dit moet, namelijk de 4 bouten verwijderen waarna de schijven verwijderd kunnen worden. Nieuw te platsen lager moeten eventueel voorzien worden van loctite 638. Vaak is dit niet het geval maar BMW adviseert dit wel. Bent u in het bezit van een inwendige trekker dan kunt u nu de lagers door middel van de trekker uit het lagerhuis trekken. Bent u niet in het bezit van deze trekker dan kunt u het/de lager(s) als volgt verwijderen:
|
|
Foto 7 |
Foto 8 |
Foto 9 |
Foto 10 |
Artikel: ©Bert Meijerink 2006