Voorkvork, Universele stuurhuisashoes als voorvorkhoes

(Auteurs: Wilco van Tilburg en Bert Meijerink)


Algemeen

Zoals bekend willen voorvorkkeerringen nog wel eens gaan lekken door vuil op de vorkbuizen (Foto 1).

De originele vorkhoezen zijn nogal kostbaar maar in onderstaand artikel van Wilco van Tilburg kunt u lezen hoe hij een goedkoop alternatief hier voor heeft gevonden, namelijk universele stuurhuisashoezen (Foto 2 t/m 3).

Bij deze wil ik Wilco dan ook bedanken voor zijn bijdrage en het aanleveren van de duidelijke foto's.


Eigengemaakt voorvorkhoezen

Hallo allen,

Om de binnenpoten van de beemer te beschermen is er een redelijk goedkoop ( 28,- in 2011) alternatief van twee hoezen te verkrijgen welke normaal bedoeld zijn voor stuurhuizen van diverse auto's.

Deze hoezen zijn te verkrijgen bij automaterialen zaken. Het betreft hier de universele stuurashoes van Womi (Foto 4, De doos met daarop de beschrijving van de aankoop).

Deze stofhoes is van neopreen kwaliteit en ik wilde deze universele hoes gebruiken op mijn Nissan Micra.

Daar deze klus anders uitpakte heb ik ontdekt dat deze hoes prima past op de vorkpoten van een k1100LT en mogelijk ook op ander uitvoeringen c.q. merken waarbij bescherming van de binnenpoten gewenst is.

Ik zal het kort houden met de nodige uitleg betreffende de bijgeleverde foto's.

Op foto 5 ziet u één van de twee hoezen die in de verpakking zitten.

Op foto 6 ziet u de hoes met de (in geel) aangegeven kniplijnen om de juiste diameter van zowel de binnen als de buitenpoot te selecteren voor een aanval met de schaar. Ter verduidelijking zijn de bovenste twee gele kniplijnen nog even aangegeven met rode pijlen. De onderkant van de hoes, welke is te herkennen aan het beluchtingspijpje, moet iets opgerekt worden zodat deze over de dikke rand van de buitenpoot geschoven kan worden.

Op de foto's 7 en 8 ziet u de hoes gemonteerd op de vorkpoot met het beluchtings pijpje naar het midden van de voorvork gericht. Deze kan natuurlijk, zoals ik later zelf heb gedaan ook naar achteren gericht worden (Foto 3) al naar gelang de voorkeur van de monteur/eigenaar.

Op foto 9 heeft u een blik op de montage van de hoes op de binnenpoot van de vork.

Werkwijze

Neem de stuurashoes uit en knip aan de kleinste kant de eerste 2 verbindingen eraf zodat de grootste montagerand overblijft, denk erom dat er geen knipscheurtjes worden gemaakt omdat anders onder stress scheuring kan ontstaan. Knip dus netjes en glad de randen eraf.

Doe dit ook met de grotere opening van de hoes. Hierbij de 2 montageranden verwijderen zodat de laatste en grootste overblijft. Schuif de hoes over de binnenpoot met de kleinste opening naar boven, waarbij de grootste opening een beetje geholpen dient te worden om over de dikke rand van de buitenpoot heen te kunnen. zorg dat de plaatsing van het beluchtingspijpje naar keuze word geplaatst, ikzelf heb op de foto deze aan de binnenkant gezet, deze is gewijzigd door dit pijpje aan de achterkant te zetten zodat intreding van vuil bijna uitgeloten is. Plaats de bindstrip om de hoes en span deze aan, waarbij de hoogte van de hoes (zodat deze aansluit op de onder_kroonplaat) niet vergeten mag worden.

Tip: Controleer de doorlaatbaarheid van het beluchtingspijpje. Deze check is verstandig in verband met het mogelijk verkeerd verlijmd zitten van het pijpje en daardoor is verstopping mogelijk, iets wat ook ik had. Daardoor zal de hoes bij het inveren van de vork van vorm veranderen door iets als een opblaas effect. Bij verstopping het pijpje deze even doorboren met bv een 2mm boortje, hierdoor zal de luchtverplaatsing bij voorkbewegingen geen vorm veranderingen meer geven.

Een prima alternatief voor de bescherming van de beemerlegs.

Met vriendelijke groeten,

Wilco van Tilburg (Wivanti)

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9


Artikel: ©Wilco van Tilburg 2009 en Bert Meijerink 2009