Vervangen benzinemeter sensor
Onlangs had ik te maken met een kapotte benzinemetersensor-unit van mijn K1100RS. Hieronder een kleine handleiding voor het vervangen ervan.
Een overzicht van de unit (nieuw bij BMW-dealer ± € 75,- ) is te vinden op foto 1.
De benzine zal uit de tank moeten worden verwijderd
voor deze klus, dus is het handig dat er alvast zo weinig mogelijk benzine in de tank zit als je met deze klus begint.
WERKEN MET BENZINE IS ALTIJD GEVAARLIJK. DUS VANZELFSPREKEND GOED VENTILEREN, GEEN OPEN VUUR IN DE BUURT EN NIET ROKEN. LET OP
DAT JE DEZE KLUS UITVOERT BIJ EEN AFGEKOELD(E) BLOK/UITLAAT.
Verwijder de zijpanelen en de lange zwarte delen die tussen de tank en de kuipdelen zitten;
Verwijder de buddy (2x borgklemmetje verwijderen);
Verwijder de benzine uit de tank. Dit kan d.m.v. de bekende slang (aanzuigpunt lager dan de tank zelf). Als dit karweitje
te vies/lastig/etc. is, kun je ook het volgende doen;
maak de tank open;
heb een jerrycan klaar;
maak aan de linkerkant van de machine de benzineaanvoerslang los (foto's 2 & 3).
LET OP: ER KOMT DIRECT BENZINE
UIT, DUS METEEN AFDICHTEN MET JE VINGER;
laat de benzine in de jerrycan lopen;
wanneer er geen benzine meer uitkomt, dan kun je met het steeds aan- en uitzetten van het contact de benzinepomp kort activeren en zo
de laatste restjes benzine uit de tank halen, ben je daarmee klaar, dan het contact uitzetten.
Maak de tank los (verwijder daarvoor de borgklemringetjes onder de tank bij de buddy);
Maak de stekker (zie nr. 4 op foto 1) los (lipjes uit elkaar trekken), deze bevindt zich achter het (inmiddels verwijderde)
rechter zijpaneel en kan gelabeld zijn met het opschrift 'Tank'; (foto's 4 & 5)
De tank zit nu alleen nog vast aan het blok d.m.v. de retourslang. Dit is de slang die het meest naar voren onderaan de tank is
gemonteerd (op foto 6 reeds losgemaakt)
LET OP: OOK NU KAN ER NOG EEN BEETJE BENZINE UIT ONTSNAPPEN;
Maak de tankdop los; (foto 7)
Nu kan de tank eraf gehaald worden, leg 'm op een zachte doek zodat er geen lakschade ontstaat. Inmiddels begint de motor er wel een
beetje kaal uit te zien!; (foto 8)
Maak in de tank de gele en zwarte draden los die op de benzinepomp zitten (zie nr. 1 & 2 op foto 1). LET OP: geel zit vast
met een M4 moer en zwart met een M5 moer. Dit is op het eerste oog lastig te zien en het heeft me een kwartier geëmmer gekost voordat ik
daarachter was!; (foto 9)
Draai de tank op z'n kop (let op: er druppelt altijd nog wat benzine uit!), en maak de vier schroeven los die de sensor op z'n plek
houden; (foto 10)
Haal voorzichtig de unit naar buiten en installeer de nieuwe. Kijk uit dat het stangetje waaraan de vlotter is bevestigd (zie nr. 3 op
foto 1) niet buigt; (foto 11)
Let er bij het vastzetten van de unit op dat de nieuw bijgeleverde pakking netjes op z'n plek zit, draai de tank om en monteer de gele en
zwarte draad. Let daarbij op de plaatsing in de tank van hun gezamenlijke zwarte kabel, deze mag de vrije beweging van de vlotter niet
belemmeren, ook mag deze niet onder de vulopening van de tank komen te zitten, daar deze zou kunnen beschadingen bij het insteken van het
vulpistool. Controleer daarna of de vlotter inderdaad vrij kan bewegen;
Monteer het geheel weer in omgedraaide volgorde.
Succes! Kees Kramer
|

|
Foto 1 |
|

|
Foto 2 |
|

|
Foto 3 |
|

|
Foto 4 |
|

|
Foto 5 |
|

|
Foto 6 |
|

|
Foto 7 | |