Hieronder worden een aantal mogelijkheden aangegeven waarom de benzinepomp in de tank niet loopt.
Bij de K1100 gaat de benzinepomp gelijk (tijdelijk) lopen als u het contact aanzet.
Bij een aantal andere types van de K-serie (als iemand nog een aantal weet gaarne even mailen) is dit ook het geval. Let op bij de K75 werkt het anders.
Wat nu als de pomp niet gelijk loopt? Dikke kans dat micro switch stuk is die op de middenbok is gemonteerd maar geactiveerd wordt door de zijstandaard (jiffybeveiliging). Dit is een zwak punt bij de K1100.
Knijp de microswitch zelf eens goed in en laat iemand anders de motor starten. Mocht dit niet werken dan kunt u de kabel vanaf de schakelaar (boven op de middenbok bevestigd met een bundelbandje) volgen tot aan de connector welke achter het rechter zijdeksel zit. Haal de stekker nu uit de connector en verbind in de connector de twee polen nu door met een stukje elektriciteitsdraad. Als u geluk hebt zal de pomp nu wel werken.
Zelf rij ik al jaren met een bundelbandje (Altijd handig om een aantal bundelbandjes bij je te hebben) om de microswitch. De jiffybeveiliging werkt dan wel niet meer maar de motor geeft nu niet meer op de meest ongelegen momenten de geest. Een groot aantal K1100 rijders rijden met een knijpkabelklem om de kabel van de jiffybeveiliging welke er voor zorgt dat de kabel kortgesloten wordt.
Nog even de volgende achtergrondinformatie: De motronic heeft een speciaal startrelais, hiermee wordt tijdens het starten de benzinepomp van spanning voorzien, buiten de regeleenheid om. Als de motor niet draait of niet meer draait tengevolge van een defect of een ongeval, bij ingeschakeld contact, mag er geen benzine meer worden gepompt. Dit is eigenlijk ook het geval bij het starten, er is geen brandstof reserve onder druk die de injectoren van brandstof kunnen voorzien, vandaar de spanningstoevoer buiten de regeleenheid om tijdens het starten.
Artikel: ©Bert Meijerink 2006