Remmen, Vervangen voorste remschijven K75 / K100 2V voor zwevende remschijven

(Auteurs: Hans Hendrikman en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel wordt door Hans Hendrikman een uitgebreide uitleg gegeven hoe hij zijn originele remschijven heeft vervangen door zwevende remschijven van Braking.

Onderstaand artikel is ook af te drukken zodat u het gelijk kunt gebruiken bij het sleutelen: ( Remschijven voor vervangen (714 kB PDF).

Bij deze wil ik Hans dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel.

Na het artikel van Hans kunt u de ervaringen lezen van Willem Kesting die aan de hand van Hans zijn verhaal ook de remschijven heeft vervangen. Deze aanvulling kunt u ook afdrukken: (Aanvulling Willem Kesting (38 kB PDF).

Ook Willem wil ik dan even bedanken voor zijn bijdrage.


Vervangen voorste remschijven K75 / K100 2V voor zwevende remschijven

De K100RS was aan de voorzijde voorzien van de originele remschijven waarbij een aantal problemen optraden:

  • Trillen bij het aanleggen van de voorrem;
  • Ongelijkmatig remmen bij het aanleggen van de voorrem en het licht doorbouwen van de voorrem.

Een nader onderzoek naar de remschijven leerde mij dat de rechterschijf, 3,8 mm, dunner bleek te zijn dan de linker, 4,5mm. Dit was op zijn minst opmerkelijk omdat in mijn beleving de schijven gelijktijdig worden bediend. Het zou kunnen zijn dat de linker remklauw niet goed werkt en de blokken slecht tegen de schijf worden gedrukt. Deze conclusie kon vrij snel naar de prullenbak worden verwezen omdat bleek dat de linkerschijf een keer vervangen is en de klinknagels tussen de binnenschaal en de remschijf niet afgewerkt bleken te zijn. Deze waren niet geklonken. Achteraf ook één van de redenen de schijven zo snel mogelijk te vervangen.

Uitgaand van het bovenstaande trad wel voldoende remwerking op bij het doorbouwen van de voorrem. Dus aan echt remvermogen geen gebrek.

Op een gegeven moment een bezoekje gebracht aan de dealer en deze kwam met de volgende oorzaken voor het onregelmatige remmen:

  • Kromme remschijf / remschijven;
  • Dikteverschil in één of beide schijven. Minimale afwijking schijnt dit verschijnsel al te veroorzaken;
  • Oude / slechte blokken, glazig oppervlak.

Ik heb besloten vanwege de veiligheid en mijn eigen gevoel daarbij de schijven aan de voorzijde inclusief de blokken uit te wisselen. Hierbij de keuze uit de originele schijven van de dealer, schijven via de hobbyist, schijven van Braking of van Lucas via louis.de. In ieder geval voldoende keus.

Lastig is wel dat niet iedereen even duidelijk is over de schijven en het overzetten van de nieuwe schijven op de bestaande binnenschaal. Met andere woorden hebben we het over een starre schijf of een zwevende schijf.

Mijn keuze is gevallen op de zwevende schijf van Braking en is bepaald door de kwaliteit van de schijven, het feit dat het zwevende schijven zijn en niet geheel onbelangrijk de kosten.

De remschijven en remblokken (foto's 1 en 2) zijn besteld bij www.brakingremschijf.nl die ze binnen 2 dagen heeft geleverd en het heeft het volgende gekost (maart 2007):

Item

Type

Prijs/stuk (incl.BTW)

Aantal

Totaal

Remschijf

BW02FI

€ 106,33

2

€ 212,66

Remblokken

613CM55

€ 24,99

2

€ 49,98

Kopervet

Putoline 65gr)

€ 6,00

1

€ 6,00

Verzendkosten

rembours

€ 12,50

1

€ 12,50

€ 281,14

In totaal zijn we op ons gemak 1 ½ uur bezig geweest met het vervangen van de schijven en het weer kunnen rijden. Al met al een soepel verlopen klus.

Werkwijze

In het onderstaande stuk is beschreven hoe het vervangen van de schijven in zijn werk is gegaan:

  • Opbokken en zekeren van de motorfiets voor het verwijderen van het voorwiel;
  • Loshalen remklauwen;
  • Verwijderen voorwiel;
  • Verwijderen klinknagels van de remschijven;
  • schoonmaken nieuwe remschijven;
  • monteren nieuwe remschijven;
  • schoonmaken remklauwen;
  • monteren nieuwe remblokken;
  • monteren voorwiel;
  • aantrekken van de remschijf bevestigingen op de binnenschaal;
  • afbokken van de motor.

Opbokken van de motorfiets

Voor het opbokken van de motor (foto 3) eerst de motor op de bok gezet op een houten plaat. Aansluitend de motor aan de achterzijde naar beneden geduwd om een 3-poot onder het motorblok te plaatsen waarbij het motorblok ondersteund wordt met een houten plaatje. Deze constructie blijkt goed stabiel om ook wat kracht te kunnen zetten op de bouten.

Wel hebben we de bouten “losgemaakt” voor het opbokken van de motorfiets om niet te veel aan de motor te hoeven “trekken” als deze op de bok staat.

Loshalen van de remklauwen

Voor het verwijderen van het voorwiel zijn eerst de remklauwen losgehaald door het verwijderen van de 2 inbusbouten waarmee de klauwen gemonteerd zijn aan de veerpoten. Het loshalen van de remklauwen vereenvoudigd het vrijkomen van het voorwiel bij het verwijderen van de vooras.

In dit geval hebben we de remklauwen los laten hangen terwijl het handiger was geweest de klauwen ergens aan vast te maken om te voorkomen dat de leidingen te zwaar worden belast. Eventueel een blokje tussen de remklauwen stoppen om te voorkomen dat bij het bedienen van de remhendel de zuiger er uit worden gedrukt.

Verwijderen voorwiel

Het verwijderen van het voorwiel volgens de gebruikershandleiding van de K100 (foto's 4 en 5).

Onder andere het loshalen van de borgboutjes, de borgbout aan de linkerzijde en aansluitend het naar rechterzijde verwijderen van de vooras. Eventueel met een lichte tik met een kunststof hamer om een begin te maken waarna deze loskomt en er uit is te trekken. Na het verwijderen van het voorwiel het lager afdekken met een stuk doek om overbodige vervuiling te voorkomen.

Verwijderen van de klinknagels van de remschijf

Voor het verwijderen van de klinknagels zijn er verschillende manieren om te werk te gaan. Voor de hand ligt de nagel uit te boren met behulp van een kolomboormachine. Aan de andere kant is een klinknagel een staafje dat aan 2 kanten “gestuikt” wordt en een bolletje vormt als borging. Er bestaat geen vaste verbinding tussen de binnenschaal, de remschijf en de klinknagel. Behalve de klemkracht van de nagel die de delen tegen elkaar drukt.

In onze beleving kan het ook door de nagel vlak te slijpen deze daarna met een doorslag voorzichtig uit het gat te drijven door met beleid te tikken op de nagel. Aangezien we ook de beschikking hadden over een kolomboormachine hebben we eerst geprobeerd de nagel met een doorslag eruit te “tikken” omdat dit volgens ons de minste schade toe brengt aan het gat van de binnenschaal.

We hebben dus eerst de nagels vlak geslepen (foto's 6 en 7) waarbij we de binnenschalen op het wiel hebben laten zitten omdat het makelijker is om het vast te houden. De oude schijven zijn hierbij gebruikt als vlak om de nagels te slijpen. Let hierbij wel op dat de opstaande rand van de binnenschaal aan de binnenzijde van de remschijf niet wordt beschadigd. Na het slijpen met een doorslag van 5 mm en behoedzaam tikken met een bankhamer de nagels uitgedreven. Dit idee bleek verbazingwekkend goed te werken en de nagels waren met verbluffende eenvoud eruit te tikken.

Schoonmaken nieuwe schijven

De nieuwe schijven moeten voor gebruik worden schoongemaakt met een sopje om het vet weg te halen dat na fabricage is aangebracht als beschermlaag.

Monteren nieuwe schijven

Op de bestaande binnenschalen, die nog steeds op de velg zitten, zijn de nieuwe schijven gemonteerd met het bijgeleverde montagemateriaal. Dit montagemateriaal (foto 8) bestaat uit:

  • bus;
  • veerring;
  • bout;
  • ring;
  • borgmoer.

Vanuit de leverancier is aangegeven dat de verende ring tussen de schijf en de binnenschaal moet worden geplaatst. Vanwege de opstaande rand van de binnenschaal is het niet mogelijk de verende ring tussen de schijf en de binnenschaal te plaatsen en is er voor gekozen de verende ring tussen de bus en de remschijf te plaatsen aan de buitenzijde. Zodoende de schijven gemonteerd zoals weergegeven op foto 9. Aansluitend de schijf aan de andere zijde op dezelfde wijze gedaan. Dit zonder de binnenschalen los te halen van het wiel. Bij het monteren zijn de boutjes kruisgewijs “licht” vastgezet. Hierbij is gebruik gemaakt van een watervaste stift om de boutjes te markeren die al zijn vastgezet.

Monteren nieuwe remblokken

Na het monteren van de remschijven op de binnenschalen zijn de remblokken aan de beurt. Het verwisselen van de remklauwen is een eenvoudige klus. Toch even een korte beschrijving.

Aan de bovenzijde van de remklauw zit een plastic afdekkapje dat met een schroevendraaier opgewipt kan worden. Je ziet dan de pennen die de remblokken op zijn plaats houden met een veer en in het midden een spietje die de veer onder spanning houdt. Met de oude blokken nog in de klauw eerst met een brede beitel tussen de blokken de zuiger terug geduwd om ruimte te maken voor de nieuwe blokken en eventuele schade aan de zuigers of de rubberringen te beperken. Vervolgens met een kunststof hamer, een drevel en een combinatie tang de pennen voorzichtig uit de remklauwen getikt en het laatste stukje eruit getrokken. Let op voor het spietje als de spanning van de veer wegvalt. Nu kunnen de blokken worden verwijderd uit de remklauw. Voor het monteren van de nieuwe blokken eerst de remklauw aan de binnenzijde schoongemaakt en ontdaan van bramen, vuil e.d..

De nieuwe blokken aan de zijkanten en de achterkant voorzien van een weinig kopervet en gemonteerd in de omgekeerde volgorde.

De remklauwen kunnen nu weer worden vastgezet op de voorvorkpoten en aangehaald met het juiste moment.

monteren voorwiel

Het monteren van het voorwiel in de omgekeerde volgorde zoals beschreven bij het “verwijderen van het voorwiel”.

Aantrekken van de remschijf bevestigingen op de binnenschaal

Bij het monteren van de remschijven op de binnenschalen zijn de boutjes “licht” vastgezet. Deze zijn op dezelfde manier goed stevig aangetrokken waarbij geldt “vast is vast”. Vanuit de leverancier is er geen “moment” opgegeven. De Veren moeten wel hun werk kunnen doen.

afbokken van de motor

Het afbokken van de motor op omgekeerde wijze als het opbokken.

Nu kan voorzichtig worden gecontroleerd of de remmen weer werken. Vergeet niet eerst de speling uit de blokken te halen door een aantal malen de handrem te bedienen. Wij hebben eerste met de hand “rollend” gecontroleerd (foto 10) of de remmen hun werk doen en aansluitend met stapvoets rijden.

Vergeet niet dat nieuwe blokken en schijven moeten “inremmen” voor de eerste paar honderd kilometers.

Succes,

Hans

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 9

 

 

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 10


Ervaringen Willem Kesting met het monteren van BRAKING schijfremmen vóór bij een BMW K75 met ABS

Voorwiel demonteren en oude schijven verwijderen zoals hierboven beschreven.(Met dank aan het forum en met name Hans en Marrcel)

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wel hulp heb gehad van iemand die verstand heeft van BMW’s.

We hebben de zwarte remschalen er na het slijpen wel afgehaald omdat je ze dan op een werkbank kan zetten om een betere draagkracht te hebben bij het uitslaan van de klinknagels. De linkerkant (dus zonder ABS) ging prima. Voor die kant hebben we de lange boutjes gebruikt omdat de korte met onderleg ring net te kort waren. Denk er wel even aan de schaal goed schoon te maken, dwz de aluminium corrosie wegschrapen en borstelen met een staalborstel.

De ABS kant gaf wat meer problemen.

Eerst de oude schijf weggeslepen volgens bovenstaande methode.

De oude klinknagels kun je er niet uit halen zonder de ABS krans er ook af te halen. Dit ging niet door de inbusboutjes los te draaien. Deze waren helemaal vast gekoekt. We hebben ze weg moeten boren. Daarna de ABS krans met twee autobandenlichters van de schaal gewrikt. Een overvloedig gebruik van kruipolie kan geen kwaad. Let wel op, kruipolie kruipt, maar rent niet. Dus even geduld, ga even een kop koffie drinken.

Bij het uitdrijven van de tweede klinknagel is bij ons het gat uitgescheurd. Een heel klein scheurtje maar toch…We stonden voor het dilemma doorgaan of toch een hele nieuwe bij BMW bestellen.

We besloten door te gaan en de eventuele scheurtjes op de koop toe te nemen. Door de opstaande rand aan de binnenkant kan de schijf nergens heen en denken dat hij niet zal uitbreken. Uiteindelijk bleek dat er vijf van de tien gescheurd waren. Wees dus ontzettend voorzichtig bij het uitslaan van de klinken. Door de corrosie en de klink verbinding van aluminium op rvs kunnen ze dus loei strak zitten.

Toen de klinken er uit waren hebben we de schaal weer goed schoon gekrabd en geborsteld. Bij het monteren hebben we de korte boutjes zonder onderleg ring gebruikt. De lange zijn veel te lang en dan past de ABS krans er niet meer op. Bij de korte konden we de ringetjes niet gebruiken omdat anders het borg gedeelte van de moertjes niet op het draad kwam.

Voor de montage van de ABS ring hebben we twee nieuwe gaatjes in het aluminium geboord, daarin een rvs parker gedraaid met een ring eronder om hem weer aan te klemmen. We hebben de ringetjes gebruikt die bij de remschijf geleverd waren, we hadden ze toch over.

De ABS ring ligt niet helemaal aan, er is een klein millimetertje ruimte tussen door de dikte van de boutjes/moertjes. Ook daar is mee te leven…

Daarna de montage van het voorwiel.

Door de dikte van de centreerringen lijkt het dat je het spul niet meer tussen je voorvork krijgt. Je loopt steeds vast op je voorpoten. Toch lukt het als je precies tussen twee centreer ringen je wiel omhoog duwt. Gelukkig zit er in je voorpoten een uitsparing waardoor het allemaal precies past en je wiel ronddraait zonder aan te lopen. De truc is dat je eerst de vooras vastdraait en dan de veerpoten iets uit elkaar trekt en dan de klembouten onderin de veerpoten vastdraait. Op deze manier heb ik een millimeter ruimte gekregen en draait alles vrij.

Daarna de remmen weer gemonteerd en opgepompt en hij remt weer als een zonnetje. Omdat ik pas nieuwe remblokken gemonteerd had heb ik deze niet vervangen.

Echter binnen 14 dagen waren de remschijven net zo rood als mijn fiets…Het is wel makkelijk weg te poetsen. Aan de gang dus met “Nevr Dull”of iets dergelijks. Pas wel op dat je niet op je remvlak komt.


Artikel: ©Hans Hendrikman 2007 en Bert Meijerink 2007