Remmen, Vervangen voorste ABS remschijven K75 / K100 2V voor zwevende remschijven

(Auteurs: Iron Gonzo en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel wordt door Iron Gonzo een uitleg gegeven hoe hij zijn originele remschijven heeft vervangen door zwevende remschijven van Braking.

Bij deze wil ik Iron Gonzo dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel en de geleverde foto's.


Vervangen voorste ABS remschijven K75 / K100 2V voor zwevende remschijven

Tja wat doet een mens als zijn remschijf is versleten, juist ja een nieuwe kopen. Voor een BMW K100 zijn deze geklonken en klinkt het meestal bij den dealer compleet vervangen..., de KASSA in Beieren moet klinken.
Echter er bestaan aftermarket zwevende remschijven voor de K100. Bij aftermarket is het ook meestal zo dat niet alles past.....
Hier een klein relaas van het vervangen.

Begin met het demonteren van het achter spatbordje (2 vijsjes in opbergruimte los zetten!!, 2 parker vijsjes uitdraaen bovenaan het spatbord. ) en achteruitschuiven.
Beschermkapje van wiel af nemen en de 4 bouten losdraaien wiel uitnemen.
Remklauw losmaken en kabeltje van ABS uit zijn (rubber) houdertje schuiven.

Zo dat is al een begin, nu komt het. Je ziet 2 zeskantjes zitten daar waar de gaten van de wielbouten zijn. Een passende zeskant erin en met de slaghamer ze los kloppen eens los draaien ze er vlot uit.

Nu kan je de remschijf met ABS krans er af nemen. Draai de 3 boutjes van de ABS krans los en als het lukt kan je deze er af halen. (Doch bij mij niet gelukt en ook niet met warmen (te oud en daardoor te geoxideerd). Laat wel de boutjes er uit dan ligt alles mooi vlak voor verdere werken.) Slijp de klinknagels af gelijk met de remschijf. Maak een constructie als je de machines hebt of wees vindingrijk. Trek nu de remschijf van de houder. (Foto 1 t/m 3)

Daar de klinknagels er niet uit kunnen door de ABS krans is jullie vermoedelijk al opgevallen indien niet wel hier zie je het op foto 4. Klop dus de nagels door tot tegen de ABS krans en slijp dan met een snijschijfje de kopjes af. EEN VASTE HAND IS WEL NODIG OM GEEN SCHADE TOE TE BRENGEN AAN HET GEHEEL. (Foto 5)

Met een griptang kan je nu de restanten er uit trekken (Foto 6). Hier van hetzelfde laken een broek. Ze kunnen verd*mme goed vast zitten en dan schakelen we maar de bankvijs in al grip (Foto 7).

Op foto 8 ziet u de oude en nieuwe schijf. Na het zuivermaken van deze nieuwe schijf, gaan we over tot montage. Dat zou simpel moeten zijn: opzetten, bussen erin, vijzen erin en klaar. vergeet dat maar want bij het passen tot de conclussie gekomen dat de meegeleverde boutjes te lang zijn (Foto 9). Meten is dus weten... (Foto 10) Alle boutjes dus op maat afslijpen NIET TE KORT, ander heb je geen borging meer op het moertje, ze moeten dus juist op maat zijn (Foto 11). De moertjes passen maar net tussen de ABS krans en houder dus het is een beetje prutswerk (Foto 12).

Bij een nieuwe schijf horen nieuwe remblokjes (Foto 13 t/m 14). Vervang nu de remblokjes en monteer alles terug. Doe een testritje en je zal merken dat het remt als nooit tevoren.

Suc6,

Iron Gonzo

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Foto 10

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 11

Foto 12

Foto 13

Foto 14


Artikel: ŠIron Gonzo 2011 en Bert Meijerink 2011