AlgemeenDe K1200RS, K1200GT en de K1200LT met een in de lengterichting geplaatst motorblok (bakstenen model) zijn de laatste van dit type K's met een dergelijke plaatsing van het motorblok. i-ABS komt bij deze drie typen voor. Bij eerdere typen van de K1200RS en K1200LT komt i.p.v. i-ABS het ABS-2 remsysteem voor. In het onderstaand artikel kunt u lezen hoe René Beem op zijn K1200RS de i-ABS buiten werking heeft gesteld. Bij deze wil ik René bedanken voor zijn bijdrage. i-ABS uitschakelen op K1200 modellen. (Auteur: René Beem)Na een half jaar wikken en wegen toch besloten om mijn i-ABS verwijderd van de K1200RS. Het systeem is echt onveilig want bij een fout is het niet zoals BMW claimt dat het 'normale' remsysteem blijft werken maar dat er meer kracht voor nodig is. Ik heb één keer gehad dat de remdruk voor volledig wegviel en je de remhendel volledig in kon drukken en de werking echt minimaal was. De dealer had 'ernaar gekeken' en geen foutcodes gevonden, maar opeens 'deed het systeem het weer' zeiden ze. Voor de zekerheid hebben ze het systeem nog ontlucht en dat was het dan... Het laatste half jaar was dit het geval met de achterrem - regelmatig geen remdruk. Dus ik heb er geen vertrouwen in. Er is veel geschreven over het ABS systeem van de R1100/ 1150 maar dat is echt een ander systeem. Mijn motor is een ex-politiemotor K1200RS van 2007 en dus de laatste generatie K1200 met het in lengterichting geplaatste blok. Het ABS systeem heeft een stekker met een blauwe binnenkant. De regelunit in het hydraulisch blok regelt echter ook het achterlicht en het remlicht en ook verschillende sites (en ook het bmwk forum) worden allerlei ingewikkelde constructies met relais voorgesteld - maar dat kan veel eenvoudiger. Let op; ik weet niet of onderstaande methode ook geldt voor systemen met een stekker met een zwarte binnenkant. Aan de achterkant kan de kap van de stekker eenvoudig verwijderd worden, net als een deel van de isolatie. Knip vervolgens de dikke rode draad (pin 2) door en de draad van pin 10 (geel/ bruin) en monteer de stekker weer. Nu draait de pomp niet meer en wordt het relais van de ABS controlelamp niet meer aangestuurd. Je kunt nog de irritante lampjes verwijderen uit het dashboard. Zie pdf voor elektrisch schema en connector aansluitingen.1 MB PDF) Hydraulisch klopt het wel wat er te vinden is op internet, rechtstreeks de slangen doorverbinden van cilinder naar remklauw en hiervoor kun je bij hydraulische speciaalzaken een verbindingsbus kopen met aan beide zijden M10x1. Om het oude systeem volledig af te stoppen korte plugjes (ook M10x1) gebruiken. En natuurlijk voldoende koperen ringetjes. Zo dop je het ABS systeem volledig af (Mocht iemand ooit dit systeem willen re-animeren...) en hoef je geen leidingen te verwijderen/ vervangen. Alle onderdelen waren rond de 20 euro. Zie de foto's 1 t/m 3 ter verduidelijking. Wellicht heeft u wat aan deze informatie om anderen verder te helpen. Met vriendelijke groet, Rene |
|
Artikel: ©René Beem 2018