Disclaimer: Verkeerde handelingen aan de diagnoseleidingen van het motormanagment of de ABS stuureenheid kunnen deze (dure eenheden) beschadigen. Wilt u onderstaande handelingen uitvoeren dan doet u dat onder eigen verantwoording.
Bij de samenstelling van de inhoud van deze internetsite, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Toch bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet geheel correct is, of dat deze na verloop van tijd veroudert. Bert Meijerink of derden betrokken bij de ontwikkeling van deze site zijn dan ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van deze site is verkregen. De intentie van deze publicatie is om mijn ervaringen kenbaar te maken welke ik heb opgedaan met mijn BMW K1100LT en K75RT.
Hieronder wordt een resetprocedure geven voor de ABSI unit. Ik heb hem ook succesvol toegepast op mijn ABSII.
Resetprocedure ABSI en ABSIIGereedschap: 1 stuk draad van onveer 0,5 meter, aangestript aan beide zijden. Ik heb op de volgende manier mijn ABS I gereset van een BMW K75 RT uit 1995. De unit van andere bouwjaren is vaak van hetzelfde type. Bij mij knipperde beide lampjes tegelijk (en gingen ook niet meer uit) maar om en om knipperen komt ook voor. Als je er zeker van bent dat er niets meer mis is kun je de volgende stappen ondernemen. Voer de aangegeven bedieningsvolgorden exact zo uit. Ook kan het soms nodig zijn de procedure een aantal keren uit te voeren.
Naast het uitvoeren van bovenstaande handelingen heb ik dit ook een keer uitgevoerd op mijn K1100LT met ABS II. Hiervan bleven de lampen om en om knipperen en hielp het uit en aan zetten van de motor niet. De loze connector zit bij deze motor echter aan de linkerkant achter het klepje. Ook bij een K1200 met ABS II kunt u de ABS op soortgelijke manier resetten. Meer informatie kunt u daarover vinden op de sleutelpagina onder elektrisch -> ABS en Motronic storingsdiagnose. Belangrijke aanvullingen zijn tevens te vinden op de sleutelpagina onder elektrisch -> ABS en Motronic storingsdiagnose. |
|
Artikel: ©Bert Meijerink 2006