Onderhoud, 40.000 km beurt K1200RS

(Auteurs: Rik Spijkers en Bert Meijerink)

pagina 3


Algemeen

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 31

Foto 32

Foto 33

Foto 34

Het brandstofsysteem en luchtfilter

Last but not least moest het brandstoffilter en luchtfiler ook nog vervangen worden. Omdat bij de K1200(RS/GT) het luchtfilter onder de tank weg is gebouwd (en afgesloten is met een deksel) moet, in tegenstelling bij de K1100/K100/K75 de tank er helemaal af. Let op bij het werken met benzine dat je er voor zorgt dat je in een goedgeventileerde ruimte staat en dat roken en open vuur een afrader is. Om helemaal zeker te zijn, kan je altijd de – pool van de accu los halen. Ik heb deze laten zitten in verband met een gemonteerd alarm.

Let op dat het brandstofsysteem onder druk staat, ook als de motor niet draait. Draag bij het losdraaien van de brandstofleidingen een beschermende bril tegen rondspattende benzine druppels. Veiligheid boven alles.

Merk de brandstofleidingen (druk- en retourslang) en haal deze los. Tap de tank af en zorg ervoor dat de tank echt leef is. Draai de montage bouten los (aan de linker en rechterkant) en draai ook de bout los van de tankkuip. Hierna heb je de mogelijkheid om de tank iets te kantelen. Als je de tank hebt kunnen kantelen, draai dan de bouten los van de onderkant van de tank. Hiermee draai je de brandstofpomp los en kan je bij je brandstoffilter komen (moet vervangen worden om de 40.000km). Als alle bouten los zijn, haal dan VOORZICHTIG de brandstofpomp los om bij het filter te komen.

Op foto 31 is de vlotter voor de benzine meter te zien. Deze hoeft er niet af bij het vervangen van het filter.

Let op bij de montage van het brandstoffilter dat je de pijl omhoog houdt! (foto 32)

Zorg bij montage dat de rubberen pakking goed op zijn plek zit (foto 33) in verband met lekkage aan je tank. Voordat je alles weer terug zet in originele positie, vul je tank met een goede 3 liter benzine om er zeker van te zijn dat er niets lekt.

Voordat je de tank weer in zijn normale stand monteerd, vervang nog even het luchtfilter wat in het luchtfilterhuis zit onder de tank. (foto 34)

Maak ook het luchtfilterhuis schoon (foto 35) niet met perslucht, er kan vuil in je injectie systeem terecht komen, wat eventuele schade tot gevolg heeft) en monteer je nieuwe filter. In mijn K1200 heeft een K&N filter (foto 36) gezeten. Omdat deze gereinigd kunnen worden, zijn ze opnieuw te gebruiken. Gezien het feit dat ik geen schoonmaakmiddel heb voor het filter, vervang ik dit filter met een normaal papieren element (foto 37). Het K&N filter zal bij de volgende beurt weer terug gezet worden.

Na het vervangen van het filter, de tank weer terugplaatsen op de originele plek. Let hierbij op dat je de druk – en retourslang NIET omwisseld. (foto 38)

Montage

Plaats de kuip weer op je fiets en klaar is Rik! (foto's 39 t/m 42)

Wat er nog overbleef maar niet gedaan is...

In feite ben je klaar met je onderhoudsbeurt. Waar het niet dat de versnellingsbak ook nog olie heeft die ververst moet worden. Omdat ik niet in het bezit was van de sleutel om de aftapdop los te draaien, heb ik er voor gekozen om dit te laten doen samen met de andere volgende dingen:

  • Remvloeistof (voor en achter) verversen;
  • Koppelingsvloeistof verversen.

Remvloeistof wilde ik expres niet doen ivm met de aanwezigheid van het ABSII systeem. Hier volgen nog foto’s van als ik dit laat doen. Ook wordt dan het transmissie gedeelte met foto’s gedemonstreerd.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 35

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 36

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 37

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 38

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 39

Foto 40

Foto 41

Foto 42


<< Vorige pagina

Pagina 1

Pagina 2


Artikel: ©Rik Spijkers 2007 en Bert Meijerink 2007