Onderhoud, 40.000 km beurt K1200RS

(Auteurs: Rik Spijkers en Bert Meijerink)

pagina 2


Algemeen

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 17

Foto 18

Foto 19

Foto 20

De kardan en de remmen achter en voor

Na het motorblok afgevult te hebben met olie, ben ik naar de achterkant van de motor gegaan en wilde ik een begin maken aan de kardan. Dit bestaat uit het verversen van de olie die erin zit (foto 17) en het vervangen van de ring van de aftapplug.

De aftapplug (foto 18) zit aan de onderkant van de kardan en kan losgemaakt worden met een dop 17. Let bij het aftappen van de kardan er op dat er geen olie op het achterwiel komt. Mocht er onverhoopt toch olie op zitten, maak dit dan schoon. De aftapplug heeft een magnetisch puntje in de bout zitten waar evt. Ijzer op kan zitten. Maak dit schoon en inspecteer het schroefdraad. Bij ernstige vervuiling is het mogelijk dat je kardan aan revisie toe is.

Nu de olie eruit is kun je ook even de snelheidssensor losnemen en deze inspecteren. Maak zonodig de sensor schoon met een doek en plaats de sensor terug. Gebruik je een momentsleutel, stel deze in op 4 Nm.

Als alle olie uit je kardan is, draai de aftapplug er weer in (sleutel 17 / 23Nm) en vul de kardan weer bij met 230ml SAE 90 hypoid gear olie API class GL5. Draai ook de bout van de vulopening er weer in (momentsleutel 23Nm.)

Omdat ik toch nog aan de achterkant bezig was, heb ik er voor gekozen om ook de remmen (en dan met name de remblokjes) te vervangen. (foto 19)

Let op dat je geen kabels stuk trekt (ABSII en de snelheidssensor). Haal aan de bovenkant van de remklauw het stofkapje eraf en je kijkt recht op de remblokjes. De remblokjes zitten vast met 3 borgpinnen en een borgveer. (foto 20)

De borgveertjes kunnen nogal stroef los gaan. Druk met een schroevendraaier de veer naar beneden en trek met een tangetje de voorste pin VOORZICHTIG los. De middelste pin heeft als functie dat de borgveer op spanning blijft staan. Trek vervolgens de laatste pin eruit, verwijder de remblokken (foto 21) en je hebt de onderdelen zoals te zien zijn op foto 22. Op foto is nog even het verschil tussen de oude en nieuwe remblokken te zien.

Monteren geschied in omgekeerde volgorde. Vergeet niet de remblokjes in de smeren met copper compound (foto 24) in verband met de warmtegeleiding en plaats de onderdelen terug. (foto 25)

Na het plaatsen van de remklauw en het vastdraaien van de bevestiging (40Nm) niet vergeten de stofkap (foto 26) terug te plaatsen. Meet indien nodig de ABS sensor ook even na (0.40 – 0.45mm)

Bij de remklauw aan de voorkant is het vervangen van de remblokjes bijna hetzelfde. Zorg ervoor dat je een stuk tape over je velg heen plakt (links op foto 27) in verband met beschadiging door de remklauw.

De remklauw aan de voorkant zit op een andere manier vast dan de achterkant. De blokjes worden door een enkele borgpin en een borgveer (foto 28) op de plaats gehouden.

(borgpin is zichtbaar en is evt met een dun schroevendraaiertje en plastic hamertje los te kloppen indien het erg vast zit.)

Druk met een schroevendraaier je remklauw terug zodat ook met de nieuwe blokjes het geheel nog om de schijf heen past. Doe dit met de oude blokjes nog in de klauw, want je wilt je nieuwe blokjes niet beschadigen natuurlijk.

Het verschil tussen de oude en nieuwe voorste remblokken is te zien op foto 29.

Maak ook even deze borgpin schoon! (foto 30)

Monteren geschied in omgekeerde volgorde. De remklauw moet met 40Nm vastgezet worden.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 21

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 22

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 23

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 24

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 25

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 26

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 27

Foto 28

Foto 29

Foto 30


<< Vorige pagina

Pagina 1

Pagina 3

Volgende pagina >>


Artikel: ©Rik Spijkers 2007 en Bert Meijerink 2007