Motor, Vervangen van de uitgaande as K100

(Auteurs: Chris Scholten en Bert Meijerink)

pagina 4


Algemeen

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Over de nu gemonteerde nokvolgers en shims komen de nokkenassen (foto 30) die worden vastgezet met lagerschalen (foto 31).

De veer op de lagerschaal (nummr 5) welke te zien is op foto 31 is ter ontlading van de eventuele statische elektriciteit die zou kunnen ontstaan door de bougiekabels. Deze veer maakt dus een verbinding met de (door de rubber pakking geïsoleerde) kleppendeksel en het blok.

De eerder genoemde watertemperatuursensor zie je op foto 32 zitten.

Ook is op foto 32 de (kromme) kettinggeleider te zien welke is voorzien van een geleideblad. Dit geleideblad wil na vele tienduizenden kilometers wel eens doorslijten, zodat je ketting voor een deel op de kettinggeleider loopt, met bijbehorend (onnodig) kabaal tot gevolg. Dit geleideblad is voor weinig geld te verkrijgen bij de dealer.

Tevens is op foto 32 ook nog de kettingspanner te zien en hij is op foto 33 even uitvergroot. In de kettingspanner zit aan de achterzijde een ontzettend klein gaatje, waardoor de olie de spanner in gaat. Geen druk, geen olie, geen spanning.

Nadat ik het complete blok in elkaar had gezet, heb ik er gelijk de versnellingsbak opgezet. Het voordeel daarvan vind ik dat je dan als eerste de versnellingsbak in het frame vast kunt maken met de bovenste twee bevestigingspunten van de versnellingsbak en je naderhand met eventueel een krik de rest van het blok op de plaats kunt tillen. Zo hoeft niet het hele gewicht in één keer recht de lucht in. Je kunt dan de bouten van de versnellingsbak (bijna) vast draaien en dan een garagekrik onder de carterpan zetten en zo het voorste en zwaarste deel tot op zijn plaats omhoog tillen.

Vergeet naderhand niet om de bevestigingsbouten van de versnellingsbak (en de tussenflens) verder aan te draaien.

Het is niet mijn bedoeling geweest om te vertellen hoe je de reparatie moet uitvoeren. Het is wel een opsomming van hoe ik het gedaan heb, puur en alleen om degenen die erover denken om er een keer aan te beginnen te helpen bij hun beslissing. Bijkomend voordeel is dat de niet techneuten onder ons, zonder risico, eens een kijkje achter de deksels hebben kunnen nemen. Na het lezen van het (foto)verslag is paniek niet op zijn plaats.

Zoals reeds gezegd heeft je oudere K geen afwijking als hij kabaal maakt tijdens de koude loop. Het is een kinderziekte van vele vroege K’s, en als deze kinderziekte na 20 jaar een ouderdomsverschijnsel wordt zal hij dat wellicht ook nog wel overleven.

Een noodzakelijke reparatie kun je het ook niet noemen, ik noem het liever (uit de hand gelopen) preventief onderhoud......

Veel succes en plezier.

Motorgroeten,

ChrisS

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 30

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 31

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 32

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 33

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 34


<< Vorige pagina

Pagina 1

Pagina 2

Pagina 3


Artikel: ©Chris Scholten 2005 en Bert Meijerink 2005