Motor, Vervangen van de uitgaande as K100

(Auteurs: Chris Scholten en Bert Meijerink)

pagina 3


Algemeen

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 20

Foto 21

Foto 22

Foto 23

Op foto 20 zie je de gedemonteerde hulpas, de as van de startkoppeling waar na montage van de tussenflens de eerder genoemde dynamo-meenemer op komt te zitten. In de hier afgebeelde type hulpas zie je 6 gleuven zitten waaruit de in de startkoppeling rondslingerende smurrie gecentrifugeerd wordt. De eerste K jaren werd er een type gebruikt dat maar 3 gleuven had en waardoor te weinig troep weg kon komen. Dit had tot gevolg dat de nokjes vettig werden en de startkoppeling ging doorslippen. Heb je daar wel eens problemen mee (gehad) en zou je nog over een oud model beschikken en je kunt een niet te dure (gebruikte) kopen dan zou ik het niet laten. Ook de ring met nokjes, het freewheel, was van een ander type. (3 rollen in plaats van 14 nu.) De gemonteerde hulpas is op foto 21 te vinden.

Als aan de achterzijde van het blok zoals beschreven de tussenflens en de koppeling zit, kun je aan de voorzijde al de waterpomp monteren. Als je nog een oud type waterpomp (foto 22) hebt is het misschien toch verstandig (ook al lekt er niets aan) om de pomp om te (laten) bouwen tot een nieuw type waterpomp (foto 23). Het gegeven dat van de oude uitvoeringen nagenoeg geen delen meer te krijgen zijn zal misschien helpen. Het schoepenrad van de oude types bracht te weinig beweging in de koelwaterstroom.

Als je voor en achter alles gemonteerd hebt wordt het tijd om de cilinderkop op zijn plaats te zetten. (Als je wilt kun je dat natuurlijk ook eerder doen. Dit heeft echter als nadeel dat je blok dan uit evenwicht is hetgeen niet echt handig werkt)

Op foto 24 is de cilinderkop (waarvan nog net de klepstelen zichtbaar zijn) te zien. De klepveer, klepveerschotel en nokvolger, met zijn shim (foto 25) ontbreken nog. Op foto 26 is de cilinderkop zonder kleppen te zienen en op foto 27 met kleppen.

Op foto 28 is de bovenzijde van de cilinderkop, met inlaatrubbers te zien. Niet zichtbaar is de watertemperatuursensor.

Op foto 29 zijn de vaker "vergeten" nieuwe uitlaatpakkingen te zien welke zich bevinden aan de onderzijde van de cilinderkop.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 24

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 25

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 26

Foto 27

Foto 28

Foto 29


<< Vorige pagina

Pagina 1

Pagina 2

Pagina 4

Volgende pagina >>


Artikel: ©Chris Scholten 2005 en Bert Meijerink 2005