Hieronder wordt een mogelijkheid aangegeven waar een resonantie in de motor (van een K75) vandaan kan komen.
Zelf heb ik eens een resonantie aan de rechterzijde van het motorblok meegemaakt. Nadat ik de oorzaak had gevonden bleek dat de ‘kwaal’ veel vaker voorkomt maar verschillend wordt omschreven. Sommigen omschrijven het als resonantie op de carterpan, krukasdeksel etc. Kilometerstanden deden er niet toe het komt voor bij zowel lage als hoge. Dit probleem schijnt bovenmatig veel voor te komen bij de K75. Heeft u dus last in algemeenheid van een resonantie dan kunt u eens denken aan het volgende: Op de dynamo (foto 1 onderzijde) zit een poelie (door BMW genoemd een koppelingskast BMW nr 12 31 2 305 329). Hierin liggen 3 silent blocks (BMW nr 12 31 1 464 877). Deze silent blocks zitten weer over de meenemer van de motor geschoven. In deze poelie zitten een drietal schoepen. Controleer eens of er niet een of meer van deze schoepen zijn afgebroken (foto 2), het schijnt (veel) vaker voor te komen. Tip voor het terugplaatsen: smeer wat zeep op de silent blocks voordat u deze weer terugschuift op de meenemer. Let er op dat de merktekens van de poelie tegenover de meenemer staan als u de dynamo weer terugschuift op zijn plaats. Handige toevoeging van Adrie Romme: Vandaag heb ik een andere dynamo moeten plaatsen, de oude was defect. Ik had ergens gelezen dat het moeilijk zou zijn om de rubbers op zijn plaats te houden van de dynamo bij het terug plaatsen. Mijn sleuteltip en zo heb ik het ook gedaan;
En het ging perfect. Met vriendelijke BMW groet, Adrie Romme |
|
Artikel: ©Bert Meijerink 2009