De BMW K-serie (tot en met de K1100) heeft een gecombineerde olie en waterpomp welke via een mechanische verbinding wordt aangedreven door de motor. Mochten er soms lichte oliesporen aanwezig op de oliepomp of het carter zijn dan kan het volgende artikel u op weg help.
Nog even een tip. Tussen het deksel van de waterpomp en de waterpomp zelf, alsmede tussen de oliepomp en het motorblok zit een siliconen pakking ter afdichting. Om frustraties en extra werk te voorkomen kunt u hier het beste bij het monteren Drei Bond tussen doen. Voor meer informatie over Drei Bond: Zie sleutelen -> diversen -> (vloeibare)pakking c.q. dichtingsmateriaal.
OlielekkageVaak gaan er bij de K-serie als er oliesporen aan de voorzijde van de onderkant van het motorblok aanwezig zijn, de eerste gedachten er naar uit dat de oliekeerring van de as van de water/oliepomp defect is. Echter inspectie van de onderzijde van het motorblok kan soms aangeven dat de oorzaak ergens anders gezocht dient te worden. Is de oliekeerring van de as defect dan moet de
olie komen uit het kleine gaatje (foto 1, nummer 2) wat speciaal is aangebracht voor een lekkende oliekeerring of waterkeerring. Dit
gaatje zit trouwens vaak vol met ‘prut’ zoals ook op foto 1 is te zien en goed schoonhouden is wel een vereiste. De oorzaak is dan hoogstwaarschijnlijk het volgende. Er is een bypass kanaal in het motorblok (foto 2, nummer 1) welke er voor zorgt dat overvloedige olie terugstroomt in het carter. Als dit kanaal verstopt zit dan vindt de olie door de druk via de siliconen pakking zijn weg naar buiten. Foto 2 is een opname van het motorblok na demontage van de water/oliepomp. De oliepomp is op foto 3 te zien en de waterpomp op foto 4. De nummers van de pijlen op foto 2 en 3 komen overeen met elkaar als de oliepomp gemonteerd zit op het motorblok. De aandrijving van de water/oliepomp vanuit het motorblok gebeurd door middel van de 'koppeling' bij pijl 2 op de foto's 2 en 3. Olie komt bij pijl 3 op foto 2 uit het carter en wordt onder druk gebracht in de ruimte aangegeven met pijl 4 op de foto's 2 en 3. Op foto 3 ziet u aan de bovenzijde van de oliepomp een groef lopen. De groef sluit bij de pijl met nummer 1 precies aan op het bypass kanaal met nummer 1 op foto 2. Olie die door deze groef loopt komt dus via het bypass kanaal terug in het carter. De functie van deze groef en bypass kanaal is om overtollige olie vanuit de oliepomp terug te laten vloeien in het carter. Zit het bypass kanaal om een of andere reden echter verstop dan kan door de opgebouwde druk in de groef via de siliconen pakking de olie naar buiten komen. Een reden dat het kanaal wel eens verstopt kan zitten is dat de siliconen pakking te ruim is aangebracht. Demonteren water/oliepomp:
Nu alles is verwijderd kunnen de onderdelen geinspecteerd en schoongemaakt worden. Zojuist werd al aangegeven dat er tussen het deksel van de waterpomp en de waterpomp alsmede de oliepomp en het motorblok een siliconen pakking
zat. Om er voor te zorgen voor te zorgen dat er straks geen lekkages meer zullen optreden is het de bedoeling dan alle pakkings resten verwijderd
worden. Blijft er ook maar iets achter dan is de kans op lekkages aannemelijk. Het verwijderen kunt u het beste doen met een mesje waarnaa u de
vlakken lichtjes afneemt met een schuursponsje. Inspecteer in ieder geval ook de tandwielen van de oliepomp. Deze moeten in goede conditie zijn met minimale slijtagesporen. Monteren:
Montageprocedure:
|
|
Artikel: ©Bert Meijerink 2006