Motor, Oliefilter

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Regelmatig zijn er vragen gesteld over de locatie van het oliefilter. En inderdaad, als u voor de eerste keer zelf het filter wilt gaan vervangen kan dit vragen opwerpen.

In dit artikel zijn dan ook een aantal antwoorden te vinden op vragen die in het verleden gesteld zijn met betrekking tot het oliefilter.


Vervangen oliefilter

Het oliefilter bij de K-serie is geplaatst binnen in het carter. Het is dan ook niet zo dat het filter in een speciale olievrije ruimte zit. Wordt er dan ook nieuwe olie bijgevuld dan dient het deksel waar het oliefilter achter zit eerst weer terug geplaatst te worden. Doet men dit niet dan loopt de olie er met dezelfde snelheid weer uit.

Nadat de olie is afgetapt uit het carter door het verwijderen van de aftapplug (plug foto 1) kan het idee ontstaan dat het gehele carter leeg is. Verwijderd u echter het ronde oliefilterdeksel (zit voor de plug vast met 3 inbusbouten (aangegeven met filter op foto 1 )) dan kan er nog wat olie meekomen daar deze lager ligt als de aftapplug.

De volgende (verkorte) procedure kan men dan ook het best hanteren bij het vervangen van het oliefilter (soms wordt er geadviseerd om dit met een warme motor te doen, pas in dat geval op voor brandwonden):

  • Zet een bak onder het carter en verwijder de vulplug;
  • Verwijder de aftapplug uit de carterpan, maak deze goed schoon en verwijder meetaldeeltjes van de magneet;
  • Maak het deksel waarachter het oliefilter zich bevindt en de omgeving hiervan goed schoon;
  • Verwijder het deksel waarachter het oliefilter zich bevindt door de 3 inbusbouten te verwijderen;
  • Maak dit deksel goed schoon en inspecteer de afdichtring. Is deze beschadigd vervang hem dan;
  • Verwijder het oliefilter (Eventueel met de zelfgemaakte oliefiltersleutel welke is te vinden onder de handige tips);
  • Maak het afdichtvlak van het oliefilter goed schoon;
  • Smeer het afdicht rubber met olie in en vul het nieuwe oliefilter met (nieuwe) olie;
  • Plaats het nieuwe oliefilter en zet deze op de juiste manier vast;
  • Monteer het oliefilterdeksel en let goed op dat de O-ring correct is gemonteerd;
  • Draai de 3 inbusboutjes vast met 6 Nm;
  • Monteer de aftapplug met 18 Nm;
  • Vul de motor met de juiste hoeveelheid olie en plaats de vulplug terug.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1


Artikel: ©Bert Meijerink 2012