Motor, Kleppen stellen bij een K75 / K100 2V

(Auteurs: Leon van Amerongen, Leen van Zeijl en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel is door Teacher in 2007 kort en bondig beschreven hoe u de kleppen kunt stellen bij een K75 / K100 2V.

In dit artikel worden een aantal gereedschappen gebruikt. Deze kunt u kopen maar eventueel ook zelf maken. Ze zijn hier beschikbaar als PDF ( spacer (15 kB PDF) en grote haak (14 kB PDF)).

Voor de gebruikers van autocad: ( spacer (61 kB DWG) en grote haak (53 kB DWG)).

In 2011 heeft Leen van Zeijl een uitgebreid, duidelijk en zeer lezenswaardig artikel hier over geschreven. Dit beschikbaar in pdf (1.8 MB PDF) en Powerpoint (5 MB PPTX).

Bij deze wil ik Leon en Leen dan ook bedanken voor het schrijven van de artikelen.


Kleppen stellen bij een K75 / K100 2V

Over kleppen stellen:

  • KOUDE MOTOR ;
  • berg kranten + brede bak onder je kleppendeksel;
  • Kleppendeksel lossen (en de olie opvegen!);
  • Veertje goed bewaren;
  • Versnellingsbak in zijn 5 zetten en het achterwiel draaien of het deksel van de hall sensoren loshalen, dan kan je de krukas draaien;
  • Dan draai je cilinder 1 naar BDP (beide kleppen dicht) en meet je de klepspeling: hiervoor moet de nok 180 graden van de klep afstaan;
  • Schuif je voelermaatje tussen het shimmetje en de nokkenas...
    In: 0,15 - 0,20
    uit: 0,25 - 0,30
    Schrijf de waardes op een papiertje;
  • Benodigde gereedsschap ziet u op foto 1.
  • Shimmetjes vervangen. Dit kan door naast je nok de grote haak (foto 2) te plaatsen en de klep naar beneden te duwen.
  • Spacertje (foto 3) ertussen;
  • Shim eruit peuteren (foto 4);
  • Nieuwe shimmetjes halen (of hergebruiken?) en plaatsen. Zorg ervoor dat de shims goed op hun plek zitten;
  • Motor paar keer rond laten gaan, nog één keer de speling checken;
  • Dan alle kitrestjes wegkrabben van kop en deksel en pakking en halvemaantjes. Dit alles goed ontvetten en dan met een klein likje siliconen insmeren: de halvemaantjes helemaal, de rubber pakking bij de halvemaantjes en waar de verschillende blokdelen op elkaar zitten. Niet teveel!;
  • Als je toch een likje siliconenkit aan je handen hebt, pak dan meteen de rubber ringen aan de boutjes mee;
  • Klepdeksel er weer op (veertje NIET vergeten) en vastzetten;
  • FF wachten (opruimen, handen wassen, koffie drinken) en starten maar.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4


Artikel: ©Leon van Amerongen 2007, Leen van Zeijl 2011 en Bert Meijerink 2007