In onderstaand artikel van Marco Boelis kunt u lezen wat de oorzaak was van het afslaan en slecht starten van zijn K1100, een slechte temperatuursensor. Doordat de andere 4V modellen een gelijksoortige injectie hebben kan bij een identiek probleem ook dit de oplossing zijn.
Dit temperatuursensor probleem treedt ook op bij de 2V modellen.
Bij deze wil ik dan ook Marco bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel.
K1100 LT slaat af en start vervolgens moeilijk.Ik heb bij een k1100 LT SE uit 1994 een jaar een probleem gehad dat de motor er op gezette tijden mee stopte. Dit trad onder andere op bij aankomst van rotondes en kruisingen, maar ook in tunnels in Italie. Volgers in de groep roken benzinedamp. De motor verzoop soms zelfs op de snelweg bij 100 km/uur. Alles doormeten wees niets uit. Alleen een code in Motronic (die ik niet meer weet) en na reset geen soelaas bood. Koud en warm altijd goed starten, maar na de "storing" nooit meteen. Na 1-2 minuten afkoelen startte de motor wel, daarbij zwarte wolken uitbrakend. Goede raad was duur. Jiffy schakelaar kortsluiten, alle stekkers schoonmaken en inspuiten met contactspray bood ook geen oplossing. Diverse dealers en andere wijze heren wilden allemaal de HALL-gever wisselen maar garandeerden niets en namen hem niet terug als deze het probleem niet was. Zomaar op de gok ruim 400 euro uitgeven ging me te ver. Totdat ik iets ontdekte: Ik had een keer na het schoonmaken geen tijd om de onderkuip inclusief radiateur beschermer te monteren en heb zo een paar maanden rondgereden. Het probleem trad toen nooit op. Na montage van de kuipdelen begon het gelazer weer. Dat geconstateerd hebben kwam ik tezamen met behulp van Twostroke van het K-lub Zuid forum tot de conclusie dat de dubbele temperatuursensor linksvoor op het motorblok wel eens de schuldige kon zijn. Bij het overstijgen van een bepaalde temperatuur wegens nauwelijks rijwindkoeling gaf die de Motronic het signaal om veel brandstof in te spuiten. Genoeg om de motor af te laten slaan onder het rijden, maar ook bij afremmen voor een kruising of rotonde. Inspectie van de bougies gaf aan dat 2 bougies , (de middelste of buitendste , dat weet ik niet meer) een erorme zwarte koollaag hadden. Ik heb de sensor vervangen en het probleem was verdwenen. De motor liep ook zuiniger na vervanging en reed veel smeuiger. Benodigd:
Actieplan:
Succes. Met vriendelijke groet, Marco |
|
Artikel: İMarco Boelis 2012 en Bert Meijerink 2019