1 De opbouw
De potjes (vastgezet met een oude binnenband van een fiets) welke u
boven op de plank ziet staan (foto's 1 t/m 3) zitten er in eerste instantie tussen om te voorkomen dan de olie uit de kolommen per
vergissing in de motor wordt gezogen. Hier is gekozen voor glazen potjes van 375 ml. Regelmatig wordt er gewaarschuwd om dit niet te doen met
glazen potjes omdat deze kunnen imploderen. De hier gebruikte potjes zijn echter eerder vacuüm getrokken door de conservenfabrikant en ook het
vacuüm van de motor is niet zo extreem. Tot nu toe heb ik er dan ook geen problemen mee gehad.
De potjes waren gebruikt voor het verpakken van conserven (zilveruitjes) zodat het deksel luchtdicht afsluit. Deze potjes waren voorzien van
een ‘klik’ deksel waardoor men normaal gesproken kan controleren dat een verpakking niet geopend is geweest. Een (waarschijnlijk) voordeel
van het klikken in deze synchronisatietester is dat er sprake is van een demping waardoor de kolommen niet op en neer dansen. Als de
motor gestart wordt klikken de deksels gelijk in.
In elk dekseltje zijn 2 doorvoeren (nippels) gemaakt waarop de in- en uitgaande slang zijn aangesloten. Zelf had ik wat doorvoeren liggen welke
een binnendiameter (gat) hadden van 2mm en een buitendiameter van 6mm. Door deze grote buitendiameter van de doorvoer moest de slang verwarmd
worden om hem goed over de doorvoer te krijgen. Heeft u geen doorvoeren dan kunt u bijvoorbeeld in een boutje van 5 mm een gat van 2 mm proberen te
boren. Let er wel goed op dat de aansluitingen met het deksel luchtdicht zijn. Zelf heb ik dat gedaan met siliconenkit waarna ik even het potje
vacuüm heb gezogen met de mond om te controleren of zij werkelijk dicht waren.
Vanaf elk potje loopt 1 slang naar elke cilinder. Alle aansluitslangen hebben dezelfde lengte, 120 cm. Deze lengte is ontstaan omdat er een
stuk slang van 4,8 meter was overgebleven na het maken van de kolommen. Men kan de aansluitslangen ook nog iets korter nemen omdat er lengte
genoeg is om slangen aan te sluiten op de motor. De slang past perfect over de testnippels van de motor.
De (meet)kolommen hebben onder de plank waar de potjes op staan een lengte van ongeveer 85 cm. De onderzijde is aangesloten op een Y-stukje.
Deze had ik toevallig liggen maar vanzelfsprekend kan er gewoon een T-stuk geplaatst worden. Verbind de T stukjes wel zodanig door als te zien is
op foto 5. In eerste instantie had ik de 2 rechter kolommen met elkaar doorverbonden met een Y-stukje en ditzelfde gedaan met de 2 linker
kolommen. Daarna had ik de linker set doorverbonden met de rechter set. Het was echter in dit geval zeer goed waar te nemen dan bij het aanzuigen
van 1 kolom de bijbehorende kolom snel meeging en de andere kolommen veel trager. Met de oplossing op foto 5 trad dit probleem niet op.
Nu konden de kolommen gevuld worden. Dat is hier gebeurd met zonnebloemolie maar slaolie, stuurbekrachtigingolie o.i.d. wil natuurlijk ook
wel. De olie moet echter niet een te hoge viscositeit hebben.
Van Johan Bakker kreeg ik nog de volgende tip. Hij had ketjap gebruikt wat de juiste viscositeit had dit was door de zwarte kleur goed
afleesbaar. Ook was ketjap eenvoudiger luchtbelvrij te krijgen als slaolie wat hij in eerste instantie had gebruikt.
Het vullen kon via 1 kolom worden gedaan. Tijdens het vullen moest er wel ontlucht worden maar dit was eenvoudig uit te voeren door te zuigen
aan 1 van de slangen.
Inhoudsopgave
2 Synchronisatie testen en afstellen
Nu het geheel was opgebouwd kon de synchronisatietester op de motor aangesloten worden.
Om de synchronisatie te testen en eventueel opnieuw af te stellen dient de motor op bedrijfstemperatuur te zijn. Vervolgens dienen de slangen
op de vacuüm testnippels aangesloten (foto's 6 en 7) te worden. Hiertoe moeten de rubberen afdichtdopjes welke op de
testnippels zitten verwijderd worden.
Bij de 2 kleps uitvoeringen zit er op de laatste cilinder een slangetje
(ten behoeve van de benzinedruk regelaar) op de testnippel en hier dient
een T-stukje gebruikt te worden. (foto 11)
Bij de stelschroeven had ik een klein streepje gezet zodat de oude positie te zien was. (net de zien onder de rode pijl op foto 7.) Mocht het
nodig zijn dan kon altijd de beginsituatie weer ingesteld worden.
Start nu de motor en zorg er voor dat deze stationair loopt. (handgas/chokeknop moet in de nul-positie staan.) Als alles goed is moeten de
kolommen nu overal dezelfde hoogte hebben. Bij mijn motor stond echter de vierde cilinder ongeveer 25 cm hoger als de andere cilinders. Helaas
heb ik hiervan geen foto genomen. Tijdens het bijdraaien van deze cilinder was gelijk al te horen dat de motor veel fraaier rond liep.
Als laatste heb ik de aansluitingen van het testapparaat even verwisseld per cilinder. Dus aansluiting 4 naar 1, 3 naar 2, 2 naar 3 en 1
naar 4. Dit om te controleren of er geen lekkage in de synchronisatietester zat. De kolommen bleven allen weer mooi gelijk van niveau. Had er een
verschil in gezeten dan werd er valse lucht aangezogen en moest er gezocht worden naar een lekkage in de synchronisatietester.
In principe is de synchronisatie nu afgesteld. Vervolgens even wat gas gegeven. Als alles echt goed zou zijn diende het niveau van de kolommen
nu ook gelijk te blijven. Dit was echter niet helemaal het geval. Nu zouden de inlaten bijgesteld moeten worden maar dit toch maar niet gedaan.
Schroeven zijn immers afgelakt.
Met deze testopstelling is het ook mogelijk om een 3 cilinder (bijvoorbeeld K75) af te stellen (foto 8 & 9). Hiervoor moet 1
meetleiding luchtdicht worden afgesloten wat hier is gedaan door er een dikke spijker in te stoppen (foto 10). De 3 resterende slangen
kunnen worden gebruikt voor het meten.
Inhoudsopgave
3 Kostenoverzicht
Hierbij nog even de kosten die ik gemaakt heb. Wilt u dit echter nabouwen houd er dan rekening mee dat kosten kunnen veranderen. Met name
de houten plaat had ik relatief goedkoop (Dit was een restant bij de bouwmarkt). Ook de T-stukjes zullen wat geld kosten alsmede de
aansluitnippels op de glazen potjes.
Aantal |
Omschrijving |
Prijs |
10 |
Benzineslang 3 x 5 (lengte van 10 meter) |
€ 5,70 |
1 |
Plaat hout (betonplex) van 125 cm x 43 cm x 2,2 cm. |
€ 1,20 |
4 |
Houtschroeven voor bevestiging plank onder de potjes |
€ 0,16 |
5 |
Schroeven voor het plaatsen van de binnenband. |
€ 0,20 |
34 |
Krammen voor bevestiging slang |
€ 0,68 |
25 |
Zonnebloemolie (hoeveelheid is 25 ml) |
€ 0,08 |
1 |
Fiets binnenband (oude gebruikte) |
€ 0,00 |
4 |
Conservenpotjes 375 ml met klikdeksel |
€ 0,00 |
8 |
Aansluitnippels voor op de potjes (Ooit overgehouden) |
€ 0,00 |
4 |
T-stukjes (In mijn geval ooit overgehouden Y-stukjes) |
€ 0,00 |
Totaal |
€ 8,02 |
Inhoudsopgave
|