Mochten er elektrische problemen zijn in het koelsysteem dan kan het handig zijn om het temperatuurrelais te testen.
Hieronder heeft Jos Gijbels beschreven hoe hij dat heeft gedaan voor zijn K100. Dit temperatuurrelais wordt alleen toegepast in de K75 en K100 2V modellen. In de K1, K100 4V en K1100 wordt de regeling van de koelventilator geregeld via de motronic en een los relais.
Dankzij deze test is nu bekend dat de ventilator aanslaat bij ongeveer 195 ohm en weer afslaat bij 205 a 210 ohm. Tevens is nu ook duidelijk dat bij 170 ohm het waarschuwingslampje in actie komt en is er door deze test vastgesteld dat bij een breuk in de temperatuursensor (kabel) de ventilator gewoon uit blijft, terwijl bij een kortsluiting in de temperatuursensor (kabel) de ventilator juist gaat draaien.
Bij deze wil ik Jos dan ook bedanken voor het schrijven en beschikbaar stellen van het artikel en de genomen moeite.
Testen van het temperatuurrelaisHet temperatuurrelais bevindt zich in de relaisbak welke gesitueerd is onder de benzinetank. Bij de relaisbak kunt u komen als u de benzinetank verwijderd. (Zieook het artikel op deze Website onder Sleutelen ->Tank ->Tank verwijderen) Het deksel van de relaisbak kunt u nu gewoon verwijderen waarna de verschillende relais zichtbaar zijn. Het temperatuurrelais bevindt zich aan de rechterkant ongeveer in het midden (zie foto 1, temperatuurrelais wordt aangegeven met de rode pijl) en zit met één schroefje vast. Het relais is ook links op foto 2 te vinden en het BMW artikelnummer is 61.31-1459009. Pas met de verschillende handelingen in de relaisbak wel goed op met de open kontakten van het startrelais welke achter het temperatuurrelais is gesitueerd. (Op foto 1 rechtsboven te zien.) Als u de rechthoekige connector heeft verwijderd ziet u de contacten onderop het temperatuurrelais zitten. Deze contacten hebben een code met de volgende betekenis:
Op foto 3 is de connector weergegeven. (Dit is dus het spiegelbeeld van temperatuurrelais want hier liggen E en A2 rechts en 9 en A3 links) Het driehoekje boven aan de tekening is het richeltje dat u op de connector ziet. Connector temperatuurrelais testen:Op de losse connector kunt u de volgende functies snel testen (contact natuurlijk wel opzetten(aanzetten)):
Temperatuurrelais testen:Met een reserve batterij(accu) (of die van uw moto) kan het relais afzonderlijk getest worden. U heeft enkel nodig:
Testprocedure:
Als alles naar behoren werkt kun je de boel terug inbouwen. Het relais gaat niet snel stuk, zoals vele K- veteranen al weten zitten eventuele fouten meestal in de bedrading en/of hun stekkerverbindingen. Voor hen die problemen ondervinden met het koelsysteem, hoop ik dat deze info helpt om snel de juiste diagnose te stellen. Met vriendelijke groet, Jos |
|
Artikel: ©Jos Gijbels 2006 en Bert Meijerink 2006