Reparatie actuator elektrisch ruit.
De ruit van mijn K75RT wilde niet meer omhoog of omlaag. Uiteindelijk bleek de actuator van het schuifmechanisme vast te zitten door opgebouwd vuil
en corrosie. Ik heb het spul gedemonteerd en gangbaar gemaakt, hoe dat gaat wordt hieronder uit de doeken gedaan.
- Foto 1: Zet tijdens sleutelen de motorfiets op de middenbok en zorg dat die geborgd is, ooit één keer te weinig gedaan!
Zie de spatlap onderaan de kuip, komt van http://www.ibmwr.org/ktech/foot-warmer.shtml
Ze doen het prima, zijn gemaakt van een oude vrachtwagen spatlap.
- Kijk in welke stand de ruit staat geschoven, verander dat niet!
- Foto 2 en 3: demonteer de plastic afdekkap boven de tellerpartij(6 schroeven + 4 schroeven in de kastjes), ontkoppel het kaartleeslampje.
Verwijder de ruit met bevestigingsplaat(6 schroeven, stekker van de actuator en afwateringslangen)
- Foto 4 en 11: Demonteer de actuator van het schuifmechanisme(3 schroeven), let op de stand van het blauwe wiel ten opzichte van de microswitch.
- Foto 5: Verwijder de tie-wrap, isolatieband en eventuele stickers(zitten moertjes achter)
- Foto 6 en 7: Buig voorzichtig de “borgklemmen” achterop het motortje open, net ver genoeg om de achterplaat van het motortje te verwijderen.
- Foto 5 en 8: Demonteer de twee schroeven, zorg dat de moertjes niet door de magneten naar binnen worden getrokken. Schuif nu de onderdelen uit
elkaar zoals op foto 8 is te zien.
- Foto 9 en 10: Op de as van het anker is duidelijk troep en corrosie te zien, na schuren met scotch-brite blijft pitcorrosie over, het is niet
anders.
- Foto 11 en 12: Demonteer de borgveer en daarna de andere drie onderdeeltjes, maak ze schoon, dan invetten en in weer elkaar zetten.
- Alles verder schoonmaken, heel weinig vet aan de koolborstelzijde van het motortje . Duw ook wat vet in de overbrenging en vet de
worm(spiraal-as) in.
- Foto 13: Breng het anker aan in de achterplaat, de koolborstels voorzichtig met een kunststof heveltje opzij duwen.
- Foto 14: Breng het motorhuis aan en buig de borgklemmen terug. Tijdens het aanbrengen van het motorhuis willen de magneten het anker omhoog
trekken, dat moet worden voorkomen.
- Foto 15: Schuif het motortje en het overbrengingshuis in elkaar.
- Foto 16: Monteer de twee schroeven in de plaatmoertjes. Je kunt ze met een schroevendraaier op hun plaats drukken, weer die magneten.
- Foto 17: Testdraaien, breng de stand van het blauwe wiel in overeenkomstige positie van de ruit. Zie punt 2 en 4.
- Foto 18: Breng isolatieband aan op beide zijden van het motortje om indringen van vuil te voorkomen. Monteer een nieuwe tie-wrap als
trekontlasting.
- Foto 19: Breng nieuw vet aan in de overbrenging van het schuifmechanisme.
- Foto 20: Spuit de schuifonderdelen in met een geschikte spray: BMW raadt siliconenspray aan.
- Foto 21: De schroefdraad in de bevestigingsplaat was dol, opgeboord en muurpluggen(rood) erin.
- Foto 22: Alles weer monteren in omgekeerde volgorde.
Vriendelijke groet,
Anne
|

|
Foto 1 |
|

|
Foto 2 |
|

|
Foto 3 |
|

|
Foto 4 |
|

|
Foto 5 |
|

|
Foto 6 | |