Elektrisch, LED dagrijverlichting op de valbeugels van een RT / LT

(Auteur: Paul Rasch)



Algemeen

In onderstaand artikel is te lezen hoe u dagrijverlichting kunt plaatsen bij een RT / LT.

Wilt u het verhaal afdrukken: Bekijk / download verhaal. (0,5 MB PDF).

Bij deze wil ik Paul bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de foto's.


Dag-rijverlichting

Op enig moment reed ik in de auto op de snelweg met in de achteruitkijkspiegel mijn zwarte K75RT (door een vriend gereden). De BMW was behoorlijk ‘onzichtbaar’ tussen het overige verkeer. Geen fijne waarneming en reden om na te denken over dag-rijverlichting.

Op bmwk.nl beschrijven Aad van Breugel en Bert Meijerink in 2010 hoe het standaard stadslicht, formaat ‘kaarsenpit’, om te bouwen tot een LED dagrijlicht. Een mooie oplossing die het uiterlijk van de RT ongemoeid laat. Dat laatste spreekt me aan, echter ik wil iets meer opvallen en voeg liever twee onderscheidende lichtpunten toe.

Uit de vele mogelijkheden heb ik gekozen om de dag-rijverlichting op de valbeugels te monteren, dat voegt qua zichtbaarheid echt iets toe.

Mijn keuze is gevallen op de Denali model T3 (foto 1). Een combinatie met:

  • standlicht (wit lage intensiteit),
  • dag-rijlicht (wit hoge intensiteit) en,
  • amberkleurige richtingaanwijzing (afwisselend amber, hoge intensiteit en ‘uit’).

Voor montage op een buis zijn passende half holle montagedelen leverbaar, Denali Crashbar Light Mount (foto 2).

Montage op de beugel:

De units heb ik hoog op het verticale deel van de valbeugel gemonteerd (foto 3). Daartoe twee 2,5 mm gaatjes geboord en daar M3 draad getapt. Het staal van de beugel is hard, dus werk bij het tappen met gevoel om afbreken van de tapset te voorkomen: (snij-)olie gebruiken en om de zoveel slagen de tap volledig terugdraaien en schoonmaken.Vervolgens iedere unit met twee RVS M3 x 30 inbusboutjes vastgezet.

Denali adviseert om de bedrading in de buis te leggen en beveelt aan om daartoe een gat van 14mm !! te boren (dan kan de stekker er doorheen). Dat leek me geen goed idee. Gaten van 14mm verzwakken de beugel en dat wil je niet. Dus heb ik de draad met tyraps onder aan het horizontale deel van de beugel bevestigd, iets minder mooi, geen verlies aan sterkte (foto 4).

Functioneel:

Wettelijk mag dagrijverlichting niet in combinatie met groot- of dimlicht gevoerd. Zonder majeure aanpassing van de bedrading is dat niet op een K75(RT) te realiseren. Dus heb ik gekozen voor de volgende oplossing:

  • De lage intensiteit aangesloten op het standlicht,
  • De hoge intensiteit gaat via een schakelaar op het schakelpaneel (foto 5). Je moet dan zelf de discipline opbrengen om deze verlichting in en uit te schakelen,
  • De amberkleur aangesloten op de “L” en “R” van het richting aanwijzing relais. (Foto 6 en foto 7)

Functie

Denali

BMW

Knipper rechts

Groen, rechter unit

Blauw/zwart

Knipper links

Groen, linker unit

Blauw/rood

Stadslicht, lage intensiteit

Rood, rechts en links

Grijs/wit

Daglicht, hoge intensiteit

Oranje, rechts en links

Grijs/wit via schakelaar op schakelpaneel

Massa of ‘min’

Zwart, rechts en links

Bruin

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7


Artikel: ©Paul Rasch 2023