In dit artikel van Hans Hendrikman kunt u lezen hoe u eventueel zelf bougiekabels kunt maken als alternatief voor de (dure) originele BMW kabels.
Let u wel even op het volgende: Het artikel is geschreven voor een K100RS 2V. Voor deze kabels is het nodig dat u bougies aanschaft van het merk NGK of equivalent zonder "knobbeltje". Het type bougie verschilt per type motor en u kunt dus niet op elke uitvoering de D7EA gebruiken.
Wilt u het verhaal afdrukken: Bekijk/Download handleiding zelf maken bougiekabels (1,7 MB PDF).
Bij deze wil ik Hans dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel en hopelijk kunnen anderen hier hun voordeel mee doen.
Het vervangen van de bougiekabels van een K100 RS 1983 / 1989 2vDe aanleiding: In de afgelopen herfst en winterperiode geleidelijk aan startproblemen gekregen die slecht zijn thuis te brengen. Dit probleem blijkt in tweeën uiteen te vallen:
Tijden het zoeken op het forum werd het vermoeden dat de bougiekabels aan vervanging toe zijn duidelijker. Zeker met het wisselende weer van de afgelopen tijd, warme dagen en koude nachten, blijkt er een patroon te herkennen. De vochtige ochtenden duidelijk meer problemen dan op de wat drogere dagen. Daarbij meegenomen dat het probleem minder wordt naarmate de motor goed warm wordt. Dus naast het reinigen van de elektrische contacten besloten de bougiekabels te vervangen. De domper op het vervangen is wel de prijs die BMW vraagt voor de bougiekabels, ruim €35,00/st. Even snel gerekend voor 4 cilinders, +€140,00. Dat is een flink bedrag en gelukkig kan het goedkoper zoals ook blijkt uit de bijdragen op het forum. Na het besluit de kabels zelf te maken eerst op zoek gegaan naar de onderdelen. Gebruikte onderdelen en kosten (maart 2008):
Tijdsbesteding: Werkwijze:
Voor het samenstellen, eerst de kabel op lengte geknipt en hierbij de volgende kabellengtes (zie ook foto 1) gehanteerd:
Deze lengte is de kabellengte dus los van de doppen. Hierbij is sprake van enige overlengte die bij de K100RS geen probleem oplevert voor het wegwerken van deze overlengte. Aansluitend de kabel éénzijdig aangesneden / gestript over een lengte van 8 mm voor de montage van de rondstekker. (foto 3 ) Als eerste de rondstekker gemonteerd voor de aansluiting in de ontstoorstekker. Deze rondstekker is voorzien van een krimpverbinding
(foto 2, 3 en 4) op de koperkern en een krimpverbinding op de mantel. Eigenlijk moet de verbinding worden gemaakt met een krimptang. Echter bij
gebrek aan een krimptang is hiervoor een AMP-tang (foto 5 en 6 ) gebruikt. Bij het monteren van de rondstekker, vervolgens de koperkern
vastgezet en aansluitend de mantel. Dit voorkomt het verbuigen van de rondstekker wat later de montage in de ontstoorstekker makelijker maakt. De volgende stap is het monteren van de bougiestekkers. Deze zijn voorzien van een zelftappende “parker” in de dop. Het aanstrippen van de kabel is overbodig. De dop kan dus direct op de bougiekabel worden geschroefd, rechtsom. Belangrijk is goed door te draaien dat de volledige lengte van de “parker” wordt benut voor een goede verbinding. De kabel gaat 1,5 cm in de bougiedop. Vergeet niet om eerst de rubber afdekking op de kabel te schuiven voor het monteren van de bougiedop. Om zeker te stellen dat de kabels correct zijn samengesteld is het raadzaam ze door te meten. Door het gebruik van de NGK bougiedoppen zijn de originele bougies van BMW, met de knobbeltjes, niet meer bruikbaar. Ze passen eenvoudig weg niet in de NGK doppen. De bougies zijn vervangen door NGK bougies. Succes, Hans |
|
Artikel: ©Hans Hendrikman 2008 en Bert Meijerink 2008