In dit artikel van Balthasar Klimbie kunt u lezen hoe de voorste oliekeerring (zie foto 2) uit de eindaandrijving van een K75 / K100 2V vernieuwd kan worden.
Dit wordt normaal gesproken beschouwd als een klus voor professionals en wordt dan ook niet besproken in de handboeken van Haynes en Peters. Dit door het feit dat de lagers afgesteld zijn met shims.
Balthasar had ten tijde van de reparatie geen digitale camera bij de hand. Zelf had ik 2 foto's naar aanleiding van het smeren van de splines en heb deze bij dit verhaal gevoegd. Mocht u deze reparatie ook gaan uitvoeren, en maakt u hiervan foto’s, dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Voor het losdraaien van de moer is een dop 36 nodig, een duur (€ 72 in 2005) stuk gereedschap. Deze dop is ook te huur bij Balthasar. U kunt hem
mailen op het volgende adres:
Bij deze wil ik Balthasar dan ook bedanken voor het schrijven van dit artikel.
Hallo, Bij het vervangen van de kardanas zag ik dat de oliekeerring van de kardan defect was. Een reparatie die ik zelf wou gaan uitvoeren. Het losmaken van de moer op de as van de kardan was nog wel even stoeien. Met name het blokkeren van schijf waarop de remschijf zit was een probleem. Bij gebrek aan officiële klem, heb ik het vierkante deel van het huis in de workmate geklemd. Vervolgens heb ik twee achterwielbouten in hun gaten gedraaid en daar uiteindelijk een rvs pijp van 30*30 mm bij 40 cm tussen geklemd, zodat bij het draaien van de as deze rvs pijp klem kwam te zitten tegen de workmate. Dit blokkeerde redelijk goed. (Eerst heb ik een hamer gebruikt i.p.v. de pijp, maar deze boog krom!) De volgende procedure heb ik gevold:
Met de vriendelijke groeten, Balthasar |
|
Artikel: ©Balthasar Klimbie 2006 en Bert Meijerink 2006