Eindaandrijving, Veerpoot (de)monteren

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Mocht u (in combinatie met een duopassagier) het idee krijgen dat de achtervering te slap is afgesteld doordat de schokdemper bij het veren tegen de rubberen eindaanslag aanloopt dan kunt u allereerst de veervoorspanning wijzigen tot aan zijn maximale waarde. Dit moet worden gedaan met de haaksleutel waarmee de stelring (foto 1, pijl) op de schokbreker in de gewenste positie gedraaid kan worden.

De normale stand van de stelring is voor een solo bereider is bovenaan (foto 2) en de stand met de maximale veervoorspanning voor de zwaarste belasting zit onderaan. (foto 3)

Mocht na verstelling de schokbreker nog steeds tegen de rubberen eindaanslag aanlopen dan kan de veer af zijn.

BMW levert alleen complete veerpoten dus zou men genoodzaakt zijn om de gehele poot te vervangen. Echter via andere kanalen zijn sommige delen (veer, schokdemper) los te verkrijgen en is het noodzakelijk om de veer te kunnen verwijderen van de schokdemper.

Makkelijk gaat dit niet maar hieronder staat beschreven hoe het uitgevoerd kan worden.

In tegenstelling tot de verhalen die de ronde doen dat de veer onder een zeer grote spanning staat blijkt uit onderstaand verhaal dat dit niet het geval is bij een standaard veerpoot.

Later heeft Henk Veen een (eenvoudig en goedkoop te bouwen) verentrekker gemaakt die deze klus een stuk eenvoudiger maakt. Dit artikel kunt vinden onder Sleutelen -> diversen -> verentrekker achterste veerpoot. 


Demonteren veer

  1. Verwijder de veerpoot van de motor en plaats deze in een bankschroef. (foto 1)

  2. Zet de veervoorspanning zo laag mogelijk, dus stelring in de hoogste stand.(foto 2) en niet in de laagste stand.
    (foto 3 )

  3. Probeer nu een (waterpomp)tang zo hoog mogelijk (rubberen eindaanslag binnen in de veer omlaag schuiven) op de demperstang te plaatsen. (foto 4) Dit moet zo hoog mogelijk gebeuren want mocht de demperstang lichtjes worden beschadigd dan heeft dit geen invloed op de demper. Het bovenste stuk komt namelijk niet in de demper daar hier de rubberen klos zit.

    De (waterpomp)tang moet tussen de veerwinding door en dit kan soms lastig gaan. Een mogelijkheid is om de winding wat uit elkaar te drukken door middel van een breekijzer of grote schroevendraaier.
    Ook kan eventueel door middel van een paar kleine tikjes van een hamer de (waterpomp)tang tussen de winding getikt worden.

  4. Als de tang om de demperstang zit moet deze goed vastgeknepen worden.(foto 5)

  5. Steek nu een grote schroevendraaier door het bovenste bevestigingsoog (foto 6). Draai nu tegen de klok in (er zit gewone rechtse draad op de demperstang) het bovenste bevestigingsoog los van de demperstang.

    Dit klinkt gemakkelijker als het in werkelijkheid gaat. Dit komt niet zozeer door de veervoorspanning als wel door het feit dat er op het schroefdraad van de demperstang Loctite is gesmeerd. De demperstang glijdt dan ook erg makkelijk door de (waterpomp)tang heen als deze niet goed vastgeknepen wordt. Ook verwarmen van het gebied van de schroefdraad kan de zaak bespoedigen. Boven een bepaalde temperatuur verliest de Loctite zijn werking.

  6. Zit er eenmaal beweging in het bovenste bevestigingsoog dan is deze makkelijk los te draaien en te verwijderen. (foto 7) Bij originele BMW veerpoten valt de veervoorspanning ook mee en staat er hierdoor geen grote kracht op het bevestigingsoog.

  7. Nu kan de veer (foto 8) van de schokdemper (foto 9) gescheiden worden.

  8. Vervang nu de versleten onderdelen.

Monteren veer:

Na het vervangen van de versleten onderdelen kan de veerpoot in de omgekeerde volgorde van hierboven weer gemonteerd worden.

Vergeet geen Loctite aan het schroefdraad van de demperstang te doen en deze goed vast te zetten. Het is namelijk niet de bedoeling dat deze delen los gaan zitten.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9


Artikel: ©Bert Meijerink 2008