Diversen, aandrijflijn, bak en motorblok spuiten

(Auteur: Aad van Breugel en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel is te lezen hoe u de motor en aandrijving weer een zeer fraaie uitstraling kunt geven.

Wilt u het verhaal afdrukken: Bekijk / download verhaal. (4,7 MB PDF).

Bij deze wil ik Aad bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de vele fraaie foto's.


Aandrijflijn, bak en motorblok spuiten.

Geachte forumleden, pas een K75c gekocht en ik was niet tevreden met het motorblok, zag er wat verweerd uit en niet te poetsen. Nou was stralen ook een optie, maar ik heb het blok, de aandrijflijn en de bak gewoon gespoten.

Graag wil ik mijn ervaring met u delen.

Het belangrijkste is het goed ontvetten van de te spuiten onderdelen, als je dit eenmaal goed hebt gedaan is het spuiten een fluitje van een cent.

Het blok zal niet veel warmer worden dan 60 graden celsius en en vrijwel iedere goede verf kan dit hebben.

Ik heb in het verleden al meer blokken gespoten en heb er goede ervaringen mee. Optisch ziet het er allemaal wat frisser uit en als je het goed doet dan blijft het lang zitten.

Als ontvetter zou je Brakeleen of M600 [een soort thinner maar dan zonder de lucht van reguliere thinner.] Na het ontvetten moet je de te spuiten onderdelen nauwkeurig af gaan plakken, ik heb dit gedaan met plakband waaraan folie is bevestigd, dit werkt prima want het is ook nog eens statisch. (foto 1 en foto 2)

Verder gebruik ik oude kranten. Hou er rekening mee dat spuitnevel erg fijn en vooral erg chemisch is, dus een aangezichtsfilter gebruiken en spullen die je niet gespoten wilt hebben afdekken. Of een heel erg goed geventileerde ruimte. Ik rook niet maar zou er niet vreemd van opkijken als de gassen die vrijkomen bij het ontvetten en het spuiten brandbaar zijn. Zorg dus ook voor een brandblusser, hou deze bij de hand. Zorg ervoor dat je een verfföhn bij de hand hebt om evt aankomende zakkers direct te “bevriezen”.

Het kleppendeksel kun je gewoon verwijderen en spuiten terwijl het plat ligt, dit voorkomt zakkers. Hou er rekening mee dat als je het kleppendeksel weer wil bevestigen, dat de oliekeerring ervan te klein lijkt en nagenoeg bijna niet meer is te bevestigen. Na het ontvetten en vastlijmen met 10 secondenlijm op de hoeken bleef tie zitten en was te bevestigen. Dit kostte enig hoofdbrekens voordat ik zover was.

Foto 3 toont carterdeksel en koppelingshuis. Ik heb de boutjes niet meegespoten die erin zitten zijn oud.

Foto 4, spuiten van de bak, de schetsplaten heb ik eraf genomen om te spuiten als je ze plat legt voorkomt dit zakkers.

Ik had twee spuitbussen nodig. Ik heb Motip wheelspray gebruikt omdat ik hier al meer[goede] ervaring mee heb.

Uiteindelijk is dit het resultaat. Ik heb de bougieafdekking vuurrood gespoten omdat ik dit mooi vindt. De letters BMW heb ik wit gemaakt. Uiteraard verschillen smaken. [De verf is overigens met thinner goed te verwijderen zodat je weer een zwarte afdekking hebt.]

Mocht u mij persoonlijk willen benaderen: E-mail Aad.

Vriendelijke groet,

Aad

Zuilichem.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5


Artikel: ©Aad van Breugel 2010 en Bert Meijerink 2010