Carrosserie, "spiegelvangers" RT/LT

(Auteurs: Johan Koets, Ko Werkman en Bert Meijerink)


Algemeen

Spiegels van de RT/LT van de K-serie kunnen soms ongewild wel eens losraken van de kuip doordat men bijvoorbeeld ergens tegen aan stoot.

Als de motor stil staat natuurlijk geen probleem maar op de snelweg natuurlijk wel. Je kunt per slot van rekening niet even stoppen en de spiegel oprapen. Iets wat je toch graag wilt doen wetende dat een nieuwe in de kleur gespoten spiegel €108,-- kost. (2005)

Hieronder kunt u lezen hoe Ko Werkman (uitvinder/bedenker van het idee) en Johan Koets het probleem hebben opgelost.

Bij deze wil ik Ko en Johan dan ook bedanken voor het beschikbaar stellen van de foto's en de montagehandleiding.


Montagehandleiding "Spiegelvangers"

  • Demonteer beide opbergvakken uit de kuip;
  • Verwijder beide spiegels;
  • Je ziet dan aan elke kant 3 steunbouten op de buitenkant van de kuip zitten waar de spiegels normaal op vastzitten (foto 1);
  • Demonteer de onderste steunbout, die het dichtst bij de rand van de kuip zit, door aan de binnenkant van de kuip de moer (M-10) te verwijderen (foto's 1 & 2);
  • Plaats de gedemonteerde steunbout in een klem. Boor met een dikkere boor een ondiep gat recht van boven in de steunbout, daar waar de gleuf voor de schroevendraaier zit. Dit ondiepe gat is als een "centerpunt" bedoeld zodat de dunnere boor straks niet wegglijdt. Boor daarna onder een hoek van ongeveer 45 graden een gat door de steunbout. Ga hier zeer voorzichtig mee om, omdat het materiaal zeer hard is en het boortje gemakkelijk kan breken. De diameter van het gat is afhankelijk van de dikte van de staaldraad die je gebruikt (foto's 3 & 4);

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

  • Verwijder het spiegelglas door gebruik te maken van een brede lichter (foto 5);
  • Wanneer het spiegelglas verwijderd is zie je de kogelklem waar de spiegel normaal op vast zit. Deze kogelklem zit op een plaatje gemonteerd die op zijn beurt weer met 4 schroeven aan de spiegelhouder vast zit. Draai 3 van de 4 schroeven er helemaal uit en draai de 4e schroef zover los, dat je de plaat met kogelklem kunt wegdraaien. Draai 1 van de 3 verwijderde schroeven samen met een vulring er weer in om het losliggende steunplaatje vast te houden tijdens het boren (foto's 6 & 7);
  • Boor een gaatje in de binnenkant van de spiegel zodat de staaldraad met het aangesoldeerde uiteinde er net door kunnen (foto's 7 & 8);
  • Nadat dit gat geboord is, moet de staaldraad vanaf het geboorde gat in de spiegelhouder ingevoerd worden en het moet uitkomen uit het steungat dat over de doorboorde steunbout komt. Dit vergt het meeste geduld. Wij hebben een dun touwtje in het steungat geduwd en dit met de stofzuiger uit het geboorde gat binnen in de spiegelhouder "gezogen" maar dit lukt niet altijd. Je kunt het ook met een dun ijzerdraadje doen. Wanneer je het touwtje of het dunne ijzerdraadje voor het geboorde gat in de spiegelhouder ziet, trek je het met een klein haakje door het gat heen. Vervolgens met isolatieband dit touwtje of dunne stukje draad vast maken aan de staaldraad die door de spiegelhouder moet. Voer daarna de staaldraad door de spiegelhouder heen, zodat de verdikking die aan de staaldraad zit binnenin de spiegelhouder blijft zitten (foto 8);
  • Monteer vervolgens het plaatje met kogelklem weer in de spiegelkap en monteer het spiegelglas weer in de spiegelhouder door in het midden op het spiegelglas te drukken;
  • Monteer vervolgens de doorboorde steunbout weer in de kuip. Aangezien het gat in de steunbout onder een hoek van 45 graden geboord is, wil de staaldraad nu nog niet door het polyester deel van de kuip. Boor daarom nogmaals door de steunbout heen om op die manier een stukje van de kuip uit te boren (zie je niets van). Steek vervolgens de staaldraad vanaf de buitenkant door de doorboorde steunbout en monteer aan de binnenkant van de kuip een schroefklem op het uiteinde van de staaldraad (foto's 9 & 10);
  • Het resultaat in een spiegel die aan de staaldraad hangt (foto 11);
  • Schuif de stukken staaldraad vervolgens in de spiegelhouders en klik daarna de spiegels weer aan de stroomlijnkuip;
  • De schroefklem aan de binnenkant komt achter de bekleding en is dus niet zichtbaar;
  • Monteer de beide opbergvakken weer en de klus is geklaard.

Benodigde materialen:

  • 1 fietsremkabel met aan beide uiteinde een gesoldeerde eindstopper (door midden knippen en voor elke spiegel 1 eind gebruiken (foto 12).
  • 2 eindstoppers die op de kabels geschroefd kunnen worden (foto 10).

Totale kosten: ongeveer 5 euro (ruim gerekend en afhankelijk van het aantal boren dat je breekt bij het doorboren van de steunbouten).

Heeft u nog vragen of opmerkingen: mail Johan Koets.

Wilt u het verhaal (zonder foto's) nog even afdrukken: Bekijk/Download handleiding spiegelvangers (11 kB PDF).

Met vriendelijke groet,

Johan en Ko.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 9

Foto 10

Foto 11

Foto 12


Artikel: ©Johan Koets 2007, Ko Werkman 2007 en Bert Meijerink 2007