Het repareren van een brandstofpomp:
Ik heb een K gekocht op de domeinen en daarvan werkte de brandstofpomp niet meer.
Onder het motto “stuk is hij toch” de pomp uit de tank gehaald. (zie ook het vervangen van het brandstoffilter)
Let op!! benzine is uiterst brandbaar, explosief en giftig. Wees dus voorzichtig!!
- Foto 1: Laat de pomp buiten de tank zien met de
sluit ribbels;
- Foto 2: Buig deze voorzichtig naar buiten zodat het kunststof
binnenhuis zichtbaar is. Niet verder buigen als strikt noodzakelijk
omdat hij ook weer dicht moet en aluminium laat zich niet teveel
buigen!!
Tik nu aan de onderzijde met een houten of kunststof drijver het
binnenhuis uit het buitenhuis. Let op er kan nog wat benzine in
de pomp zitten en dat komt er nu uit. (ca 10cc);
- Foto 3: de binnenzijde van de pomp;
-
Foto 4: leg de veertje die op de koolborstels duwen er naast. Neem het
deksel met de koolborstels weg door hem er af te schuiven. Het anker kan
er nu aan de andere kant uit;
-
Foto 5: markeer de stand van de metalen plaatjes ten opzichte van
elkaar zodat je ze later weer eenvoudig terug kunt zetten. Verwijder de
torx boutjes (4) en let op dat de rolletjes die zich in het metalen huis
bevinden niet wegspringen.
-
Foto 6: Van links naar recht op de voorgrond : de bodemplaat met
overdrukklep (rood kogeltje), het pomphuis en het pomphuisdeksel. Van
links naar recht op de achtergrond: de rollen, de houder voor de rollen
en het meeneemstuk tussen het anker en de pomp;
-
Alle metalen delen grondig reinigen en licht invetten. De as door het
anker zit vast in het huis, m.a.w. het anker draad om de as. Goed smeren
tot deze ook weer soepel gaat. Kijk ook maar het overdrukklepje zodat
dit ook weer feilloos werkt. Zet het pompdeel weer in elkaar;
-
Foto 7: Zet de veertjes van de koolborstels op
scherp; Schuif het anker weer in het huis. Schuif aan de andere kant
de koolborstelhouder weer op zijn plaats.Let op dit kan maar op 1 manier;
-
Foto 8: Leg de veertjes van de koolborstels weer in de gleufjes van
de borstels. Olie het buitenhuis in aan de binnen zijde. Plaats nieuwe
o-ringen. Test het motortje door er even spanning op te zetten;
-
Tik nu voorzichtig de pomp weer in het buitenhuis. Let op dat hij
helemaal naar beneden gaat;
-
Vouw de rand weer gelijkmatig terug (beetje voor beetje om vervormen
van het huis te voorkomen) zodat de pomp vast in het buitenhuis komt te
zitten. De druk die de pomp moet leveren is hoger dan de druk in een
autoband (2,5 bar) dus doe dit met beleid en kleine stapjes anders gaat
de pomp lekken langs de kraag.
-
Klaar.
Vriendelijke groeten,
Jan Hein
|

|
Foto 1 |
|

|
Foto 2 |
|

|
Foto 3 |
|

|
Foto 4 | |