Brandstofsysteem, reparatie brandstofpomp

(Auteurs: Jan Hein Matze en Bert Meijerink)


Algemeen

Het kan op een bepaald moment het geval zijn dat uw brandstofpomp het heeft begegeven. Mocht u het aandurven (ik heb het ooit zelfs eens gedaan bij mijn auto) dan kunt u hieronder lezen hoe u hem kunt openen.

Waarschijnlijk is het ook toepasbaar voor andere typen uit de K-serie tot de K1200.

Om de procedure gelijk bij de hand te hebben tijdens het sleutelen is er een bestand (zonder foto's) gemaakt welke u hier kunt downloaden: Reparatie brandstofpomp. (58 kB PDF)

Bij deze wil ik Jan Hein an ook bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de foto's.


Het repareren van een brandstofpomp:

Ik heb een K gekocht op de domeinen en daarvan werkte de brandstofpomp niet meer.

Onder het motto “stuk is hij toch” de pomp uit de tank gehaald. (zie ook het vervangen van het brandstoffilter)

Let op!! benzine is uiterst brandbaar, explosief en giftig. Wees dus voorzichtig!!

  • Foto 1: Laat de pomp buiten de tank zien met de sluit ribbels;

  • Foto 2: Buig deze voorzichtig naar buiten zodat het kunststof binnenhuis zichtbaar is. Niet verder buigen als strikt noodzakelijk omdat hij ook weer dicht moet en aluminium laat zich niet teveel buigen!!

    Tik nu aan de onderzijde met een houten of kunststof drijver het binnenhuis uit het buitenhuis. Let op er kan nog wat benzine in de pomp zitten en dat komt er nu uit. (ca 10cc);

  • Foto 3: de binnenzijde van de pomp;

  • Foto 4: leg de veertje die op de koolborstels duwen er naast. Neem het deksel met de koolborstels weg door hem er af te schuiven. Het anker kan er nu aan de andere kant uit;

  • Foto 5: markeer de stand van de metalen plaatjes ten opzichte van elkaar zodat je ze later weer eenvoudig terug kunt zetten. Verwijder de torx boutjes (4) en let op dat de rolletjes die zich in het metalen huis bevinden niet wegspringen.

  • Foto 6: Van links naar recht op de voorgrond : de bodemplaat met overdrukklep (rood kogeltje), het pomphuis en het pomphuisdeksel.
    Van links naar recht op de achtergrond: de rollen, de houder voor de rollen en het meeneemstuk tussen het anker en de pomp;

  • Alle metalen delen grondig reinigen en licht invetten. De as door het anker zit vast in het huis, m.a.w. het anker draad om de as. Goed smeren tot deze ook weer soepel gaat. Kijk ook maar het overdrukklepje zodat dit ook weer feilloos werkt. Zet het pompdeel weer in elkaar;

  • Foto 7: Zet de veertjes van de koolborstels op scherp;
    Schuif het anker weer in het huis. Schuif aan de andere kant de koolborstelhouder weer op zijn plaats.Let op dit kan maar op 1 manier;

  • Foto 8: Leg de veertjes van de koolborstels weer in de gleufjes van de borstels. Olie het buitenhuis in aan de binnen zijde. Plaats nieuwe o-ringen. Test het motortje door er even spanning op te zetten;

  • Tik nu voorzichtig de pomp weer in het buitenhuis. Let op dat hij helemaal naar beneden gaat;

  • Vouw de rand weer gelijkmatig terug (beetje voor beetje om vervormen van het huis te voorkomen) zodat de pomp vast in het buitenhuis komt te zitten. De druk die de pomp moet leveren is hoger dan de druk in een autoband (2,5 bar) dus doe dit met beleid en kleine stapjes anders gaat de pomp lekken langs de kraag.

  • Klaar.

Vriendelijke groeten,

Jan Hein

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8


Artikel: ©Jan Hein Matze 2007 en Bert Meijerink 2007