Afstellen throttle position sensor motronic modellen.
De modellen met een Motronic hebben een gasklepstandsensor (throttle position sensor, TPS(foto 1)) die traploos de opening van de gaskleppen meet. Het heeft me een tijdje
geduurd voordat ik doorhad hoe je die moet afstellen. Ik heb het nu zo gedaan. Misschien heeft een ander hier ook wat aan.
Deze procedure werkte bij mijn K1100LT met een Motronic 2.1 met katalysator. Heb je geen Motronic, dan werkt dit dus zeker niet. De sleutelpagina "Elektrisch, ABS
en Motronic storings diagnose" heeft veel info, dus lees die ook.
Het enige gereedschap dat je nodig hebt is: een kleine inbussleutel, en een stukje elektradraad. Ingewikkelde kastjes met schakelaars zijn niet noodzakelijk, een
stukje draad is genoeg.
Contact nog even uit. Choke helemaal terug, uit, in de normale ruststand.
Verwijder de dop op de diagnosestekker, en stop het stukje elektradraad in pen 3 (bruin/groen). Het andere eind leg je aan massa. Bijvoorbeeld op de behuizing van
de Motronic. Zorg dan wel dat de draad niet los schiet; hij moet contact blijven maken. Zet dan het contact aan.
Als het goed is, gaat het temperatuurlampje nu branden. Zodra je het gas iets opendraait, moet het lampje meteen uitgaan. Als je het gas loslaat, dan moet de lamp
weer aangaan zodra de gashendel helemaal teruggedraaid is, en blijven branden.
Gaat het temperatuurlampje niet aan als je het contact aanzet, dan is de TPS niet goed afgesteld. Draai eens heel langzaam aan de gashendel. Ik zag ergens in het
begin het lampje kort even opflitsen. Dat is waar het nulpunt zou moeten zijn. Draai de twee inbusboutjes waarmee de TPS op het gasklephuis zit een halve slag los. Met het
gas en de choke nog steeds helemaal dicht draai je de TPS nu zo dat de temperatuurlamp aan gaat. Dan draai je de twee boutjes weer vingervast aan. Controleer dat het
lampje zich nu zo gedraagt als onder punt 5.
De TPS is nu goed ingesteld. Maar de Motronic is nog erg in de war. Bij mij reed de motor erg schokkerig bij lage snelheden met het gas bijna dicht. De TPS stond goed,
maar iets anders miste nog. Tijd om de Motronic storingscodes uit te lezen.
Contact uit, en steek het stukje elektradraad nu in pen 1 (bruin/zwart). Hou het andere eind nog even vrij in de lucht.
Contact aan. Druk het andere einde van de draad 5 seconden op de behuizing van de Motronic (aan massa). Aan het knipperen van het temperatuurlampje kan je nu de
storingscodes uitlezen. Hou de draad weer 5 seconden aan massa om de volgende code uit te lezen.
Bij mij waren de foutcodes 1215 (TPS), 1133 (Hall sensor), en 1122 (andere Hall sensor). De TPS geeft dus volgens de Motronic een rare waarde aan.
Het lijkt dan logisch om de TPS te resetten. Doe het contact uit, en hou de draad aan massa. Doe dan het contact aan. De ventilator zal aan/uit/aan/uit gaan, en het
temperatuurlampje geeft 3333 (geen fout) aan. Mooi, denk je dan. Maar als je het contact uitzet en (op dezelfde manier als bij punt 8 ) weer de storingscodes uitleest,
dan zie je dat er niets veranderd is. De Motronic heeft nog steeds ruzie met de TPS. Kennelijk "onthoudt" de Motronic de waarden die de TPS aangeeft, en heeft hij nog
steeds de oude, foute waardes in zijn geheugen.
De truuk is dan om de spanning van de Motronic te verwijderen, zodat-ie zijn instellingen kwijtraakt. Je kan de connector van de Motronic verwijderen, of een
akkupool loshalen. Ik heb de zekeringen eruit gehaald, werkt ook. Hou de spanning er een minuutje af, zodat je zeker weet dat het geheugen gewist is.
Nadat je de connector/akkupool/zekeringen weer terug gezet hebt, zet je het contact aan. Draai nu de gashendel een paar keer helemaal open en weer dicht. De motor
staat nog steeds uit. De Motronic "leert" zo welke meetwaarden hij van de TPS kan verwachten. Ik weet niet zeker of dat laatste echt nodig is, maar het klinkt logisch, en
bij andere BMW motoren werd het zo aanbevolen.
Lees nu de Motronic storingscodes uit. Bij mij waren het alleen de verwachte 1133 en 1122.
Start nu de motor, en lees dan de Motronic storingscodes uit. Bij mij nu alleen 4444 (geen fout). Gelukt!
Bij een kort proefritje was het bokken en schokken bij lage snelheden helemaal niet te merken. De procedure boven was dus succesvol. Het verschil zit hem in het
spanningsloos maken van de Motronic, en het open/dicht draaien van de gashendel om de Motronic te "leren" welke waarden de TPS aangeeft. Die handelingen ben ik hier nog niet
eerder tegengekomen.
Met vriendelijke groet,
Eelco.
|

|
Foto 1
|
|
|