In dit artikel van Toon Notten kunt u lezen hoe hij en zijn medewerker Charles Doelen een K100RS hebben voorzien van een K1200RS blok en ook uit andere BMW motoren onderdelen heeft gebruikt.
Bij deze wil ik Toon dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel en de 43 (detail)foto's zodat ook anderen kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.
Foto 1 |
Foto 2 |
Foto 3 |
Foto 4 |
Foto 5 |
Foto 6 |
Foto 7 |
Foto 8 |
K100 RS special met onder andere een K1200RS blokIk had het idee had ik al een hele tijd, om een K100 of 1100 te bouwen met het vermogen van een K1200 RS, liefst nog meer. De motor welke het geworden is was een K100 RS 16V van 1991, legergroen geschilderd, ingeruild voor een andere motorfiets. De motor heb ik helemaal gestript, het frame laten stralen. Aangezien een frame altijd zwart is, had ik het idee om hem zilvergrijs te laten coaten. Het motorblok is afkomstig uit een K1200 RS. Dit blok had maar weinig kilometers gedraaid. Het blok heb ik compleet aangepast zodat hij perfect in de K100 RS past. Vervolgens heb ik de koppeling samengesteld uit verschillense type BMW's. De bak is compleet gereviseerd, evenals de achteraandrijving. (33:12 overzetting ) De wielen zijn afkomstig van de R- serie. (Het heeft me nogal wat uren gekostom de achterrem aan te passen met ABS 2 systeem.) De remschijven zijn van Braking (Wave), 320 mm schijven voor met Tokico remklauwen van de rockster, ankerplaten zelf gefreesd. Achter een R1150R remklauw, omgelast vanwege de KONI achterschokbreker. (Ontluchtingsnippel zat in de weg, deze weg gefreesd en dichtgelast, kanalen nieuw geboord.) De voorvork voorzien van WP vorkveren. De injectie was ook zeer veel werk. Gasklephuizen 38 mm,stationair-regelmortor, D.I.S. ontsteking, motronic 2.4 van Bosch, handgemaakte aanzuigbuizen, 38 mm inwendig, handgemaakte injectie en ABS 2 kabelboom. Het uitlaatsysteem is volledig aangepast. De demper is van een R1150 GS, merk Zach. Het verloop van de bochten naar de demper heb ik zelf moeten maken. (Demper is ook veel aan veranderd.) De zitbank is een originele K100RS sportzit van BMW, zeer zeldzaam! Verder heb ik en onze monteur Charles Doelen optisch zeer veel veranderd aan deze motorfiets, te veel om op te noemen. Deze motor heb ik bij Rosa motoren in Eysden laten testen, resultaat (foto 11) was niet verkeerd; 119,9 pk, gemeten aan het achterwiel. Het koppel is ook niet verkeerd, om en om de 111 Nm aan het achterwiel. BMW geeft op dat het primaire vermogensverlies ongeveer 5 pk is en de versnellingsbak met cardan nog eens ongeveer 9 pk is. Omgerekend dus ongeveer 135 pk en 116 Nm koppel. Deze motorfiets zal binnenkort andere software krijgen, dus nog een paar pk meer. Met vriendelijke groet, Toon ( Notten Motoren Brunssum ) |
|
Foto 12 |
Foto 13 |
Foto 14 |
Foto 15 |
Foto 16 |
Foto 17 |
Foto 18 |
Foto 19 |
Foto 20 |
Foto 21 |
Foto 22 |
Foto 23 |
Foto 24 |
Foto 25 |
Foto 26 |
Foto 27 |
Foto 28 |
Foto 29 |
Foto 30 |
Foto 31 |
Foto 32 |
Foto 33 |
Foto 34 |
Foto 35 |
Foto 36 |
Foto 37 |
Foto 38 |
Foto 39 |
Foto 40 |
Foto 41 |
Foto 42 |
Foto 43 |
Artikel: © Toon Notten 2008