Op deze pagina kunt u een 'beknopte' tijdlijn van de K-serie vinden.
Als de tekst geel en onderstreept is betreft het een link.
BMW slaat na decennia alleen boxermotoren geproduceerd te hebben een geheel nieuwe weg in. Sinds 1 november 1983 is de K-serie leverbaar. Er is begonnen met de levering van bovenstaande modellen met als bijzondere kenmerk de op zijn kant liggende vier cilinder lijnmotor. Deze K-serie wordt ook wel regelmatig de Flyingbrick (vliegende baksteen) genoemd in verband met het gebruik en manier van monteren van het motorblok.
De informatie is geplaatst in drie vakken per jaar.
In het eerste vak staat informatie over het model.
In het tweede vak staat technische informatie per model.
in het derde vak staat technische informatie voor meerdere modellen.
Over met name de laatste jaren is nog weinig informatie verzameld. Heeft u nog informatie dan hoor ik het graag.
Hier vindt u een overzicht van de prijzen van de verschillende modellen.(16 kB PDF)
1983 |
K100: Wordt geïntroduceerd. K100RS: Wordt geïntroduceerd. Sport-tour motor en tot nu toe het meest succesvolle model uit de K-serie. Motorblok is van voren in rubbers opgehangen en de versnellingsbak heeft een andere overbrengingsverhouding dan de ‘gewone’ K100. |
- |
Onder andere een meerprijs voor het digitale klokje was in eerste instantie van toepassing op de K-serie. |
1984 |
K100RT: Wordt geïntroduceerd. (juni) De K100RT is een tourmotor met welke vanaf fabriek werd geleverd met touringkoffers en een beladingsafhankelijke veerpoot genaamd Nivomat. |
- |
Terugroepaktie: Onder andere de achterste remcylinder wordt vanaf nu beter beschemd tegen vocht. (februari)
|
1985 |
K75C: Wordt geïntroduceerd. (augustus) Instapmodel van de driecilinders en het enige model uit de K-serie met achter een trommelrem. Met de K75C zien de driecilinders (K75's) uit de K-serie het levens licht. De K75 serie bezit een balans as tegen vibraties waardoor het blok erg soepel loopt. K75S: Wordt geïntroduceerd. (augustus)De K75S is de sportversie van de K75 serie met een kleine sportkuip. Hij heeft een onderstel met een verkorte veerweg en schijfremmen achter. |
K75: De opzet en constructie van het stuurlager wordt aangepast (borgmoer in plaats van een bout) en een zogenaamde Fluidblock demper wordt nu toegepast. |
De K’s uit 84/85 hadden een zelfopwarmende thermistor welke het brandstofniveau laag- en het reservelampjes aanstuurde. In de praktijk bleek het laag lampje aan en uit
te gaan terwijl de tank bijna nog geheel gevuld was. Vanaf nu wordt het laag (7Liter) lampje verwijderd en schakelde BMW over naar een vlotter met potentiometer welke er
voor zorgde dat er een bepaalde hysteresis ingebouwd kon worden zodat het lampje ook niet kon gaan knipperen zodra de benzine begon te klotsen. Vanaf nu was het hierdoor
dan ook mogelijk om een brandstofmeter toe te gaan voegen aan het systeem. |
1986 |
K75: De K75 is het basismodel en wordt geïntroduceerd. (september) Werd naast de K75C aangeboden en was het goedkoopste model uit de K-serie. K100LT: Wordt geïntroduceerd. (september) De K100LT is een tourmotor gelijk aan de K100RT maar met uitgebreidere uitrusting. Deze uitrusting bestond onder andere uit radiovoorbereiding, topkoffer, in kleur gespoten koffers en een comfort buddyseat. K75S: Vanaf eind 1986 leverbaar als "special" met motorspoiler. Tevens is hiervoor een speciaal kleurenpalet samengesteld. (september) De compressieverhouding wijzigde van 11.0:1 naar 10.5:1. Het vermogen veranderde van 75 pk / 8500 r.p.m. naar 70 pk / 8200 r.p.m. K100RS: Speciale versie van de K100RS de K100RS Motorsport (M-power met een gelimiteerd aantal van 1000 stuks) met radiaalbanden 100/90 VR18 en 140/80 VR17, voorvorkstabilisator van de K75, getinte voorruit, zwart motorblok, zwarte voetrustplaten en zwarte velgen. (februari) |
K100: Remlichtschakelaar worden beter tegen vocht beschermd.(augustus) |
Nieuwe achterremschakelaar en voetrustplaat |
1987 |
K100: De Serie 2 wordt geïntroduceerd. (september) Basismodel, technisch onveranderd maar met K75 benzinetank en als keuze een diepere steekbuddyseat. K100RS: Speciale versie van de K100RS de Special met een zwart met grijze buddyseat, RS stijl stickers, sportaandrijving en een naamschild van de eigenaar. |
K75: Aanpassingen in de eindaandrijving om lawaai tegen te gaan. (augustus) K100: Achterste remvloeistofpotje wordt nu achter het zijpaneel geplaatst. (augustus) |
De koppelingsnaaf wordt vanaf nu vernikkeld om de wrijvingsweerstand te verkleinen. (mei) |
1988 |
K1: Wordt geïntroduceerd. (september) De K-1 is een sportmotor met een vierkleps motor en een paralever swingarm. Ten opzichte van de K100 een groot aantal veranderingen zoals bijvoorbeeld andere velgen, remmen en veerpoot. K75C: Uit productie genomen. (september) |
K75/K75C: Asbestvrije remvoering achter. (September) K75S: Motorspoiler nu standaard alsmede een zwarte eindaandrijving en een breder stuur. (januari) K100: Brandstoftank capaciteit veranderde van 22 tot 21 liter. De uitgaande as afdichting is aangepast.Gewijzigde radiateurkap.De afdekplaat van de uitlaat wordt vanaf nu met 6 i.p.v. 5 schroeven vastgezet. (augustus) Het hitteschild van de uitlaat is aangepast om rammelen tegen te gaan. K100RS: K100RS Special Edition (Blauw/wit) met ABS. |
Vanaf nu zijn de verschillende uitvoeringen van de k-serie tegen meerprijs leverbaar met ABS I op de diverse 4 cilinder modellen. (april) |
1989 |
K75RT: Wordt geïntroduceerd. (september) De K75 met de volle kuip van de K100RT wordt vanaf nu geleverd als K75RT. K100RS: Speciale versie van de K100RS de K100RS Williams (Een gelimiteerde versie) met de voorvorkstabilisator van de K75, getinte voorruit, zwart motorblok, zwarte voetrustplaten en speciale kleurstelling en striping. K100RT: Uit productie genomen. (19-7-1989) |
K75: Nu ook ABS op de K75 serie leverbaar. (september) Vanaf dit jaar met het sportonderstel en voor vork en schijfremmen van de K75S geleverd en 17 Inch velg achter. (september) |
Het koelreservoir is aangepast in verband met het peilglas. |
1990 |
K100RS 4V: Wordt geïntroduceerd. Gewijzigde versie van de K100 2V maar nu met de motor, velgen, paralever en remmen van de K1. K100: Uit productie genomen. Zijn positie wordt nu in zijn geheel overgenomen door de K75 en K1100. K100RS: Speciale uitvoering ‘limited edtion’. |
K75S: Krijgt 3-spaaks velgen zoals de K100RS 16V echter met een geringere breedte. (september) |
Als eerste fabrikant ter wereld bied BMW een geregelde katalysator aan voor motorfietsen. |
1991 |
K1100LT: Wordt geïntroduceerd. (oktober) Eerste model met een 1100cc vierklepsmotor. Een zogenaamde supertour machine met paralever en een nieuwe (onder)kuip en binnenbekleding. De ruit is elektrisch verstelbaar. ABSI als optie. K100LT: Uit productie genomen. (oktober) |
K1: Vanaf fabriek met ABS en drieweg katalysator. K75: VDO benzinepomp en Showa voorvork. zijstandaardbeveiling standaard geleverd. Draaihoek van de gasgreep verkleind. Als optie met ongeregelde katalysator. Alarmverlichting. |
- |
1992 |
K1100RS: K1100RS Wordt geïntroduceerd. (september) Sport-tour motor met een nieuwe volle kuip en de motor van de K1100LT en een versterkt frame en een aangepast onderstel. K100RS V4: Uit productie genomen. (september) K75RT: De elektrische ruit van de K1100LT alsmede driespaaks velgen zijn nu leverbaar als optie. |
- |
- |
1993 |
K1: Uit productie genomen. (augustus) |
- |
- |
1994 |
K1100LT SE: Speciale uitvoering de Special Edition met standaard radio, ABS II drieweg katalysator en rugleuning voor de passagier. (september) |
K1100: Krijgen vanaf nu ABSII in plaats het ABS I systeem. K1100LT: Krijgt de in 4 standen verstelbare handremgreep.(september) K1100RS: Krijgt nu vanaf fabriek benzinemeter, temperatuurmeter en kofferdragers. |
Alle modellen krijgen vanaf nu een 700W dynamo welke de 420 W dynamo vervangt. Hierdoor kan ook een kleinere accu (19 Ah i.p.v. 25 Ah) geplaatst worden. |
1995 |
K75 / K75RT: Nu als bijzondere uitvoering met kofferdragers, ABS en ongeregelde katalysator leverbaar. K75S: Uit productie genomen. (september) |
- |
- |
1996 |
K1200RS: Wordt geïntroduceerd. Kompleet nieuwe motorfiets met Telelever. De motor is een uitontwikkelde 1100 cc motor. K75/K75RT: Uit productie genomen. (december)Echter nog tot 1998 leverbaar. Met het uit de productie halen van deze motoren kwam er een einde aan de driecilinders. K1100RS: Uit productie genomen. |
- |
- |
1997 |
K1100LT: Uit productie genomen. Echter nog tot 2001 leverbaar. |
- |
- |
1998 |
K1200LT: Wordt geïntroduceerd. Onderstel gelijk aan de K1200RS maar motorspecificaties werden gewijzigd. Motor is voorzien van een omvangrijk standaard accessoire pakket. |
- |
- |
1999 |
- |
- |
- |
2000 |
- |
- |
- |
2001 |
- |
K1200RS: Verder uitontwikkeld en sinds nu leverbaar met het zogenaamde Integral ABS en veranderde carresoriedelen. |
- |
2002 |
K1200GT: Wordt geïntroduceerd.Tourvriendelijke variant van de RS. Motor en onderstel zijn gelijk aan de RS maar de motor heeft een grotere kuip, andere buddyseat en stuur. Koffers worden vanaf fabriek geleverd. |
- |
- |
2003 |
- |
- |
- |
2004 |
K1200S: Wordt geïntroduceerd. De productie is gestart op 1 juni 2004. K1200R: Wordt geïntroduceerd in september. De productie start medio 2005. |
- |
- |
2005 |
K1200R: Wordt in productie genomen. Speciale races voor de K1200R. K1200RS: Uit productie genomen. |
- |
- |
2006 |
K1200GT: De K1200GT op basis van de K1200S wordt in productie genomen. De overheidsdiensten blijven rijden op de 'oude' K1200GT. |
- |
- |
2007 |
K1200R-sport: De K1200R-sport op basis van de K1200R wordt in productie genomen. |
- |
- |
2008 |
K1300: Introductie van de K1300 (R/S/GT) op de Intermot op 7 oktober. De K1300 serie zal de K1200 serie in 2009 vervangen. |
- |
- |
2009 |
K1200 modellen uit productie genomen en vervangen door de K1300 modellen. |
- |
- |
2010 |
K1300GT: Er is (tijdelijk) een speciale versie: de K1300GT exclusive. K1600: Introductie van de K1600 (GT/GTL). |
- |
- |
2011 |
K1300GT uit productie genomen en vervangen door de K1600 modellen. |
- |
- |
2012 |
- |
- |
- |
2013 |
- |
- |
- |
2014 |
- |
- |
- |
2015 |
- |
- |
- |
2016 |
De K1300R en K1300S zijn uit productie genomen. |
- |
- |
2017 |
K1600: Introductie van de K1600 B. |
- |
- |