Onderhoud, Verwijderen van krassen en verwering uit kunststof met een Dual Action Polijstmachine (DAP)

(Auteurs: Hans D. en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel van Hans D. kunt u lezen hoe u met een Dual Action Polijstmachine krassen en verwering uit kunststof glazen kunt halen.

Bij deze wil ik Hans dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel en het aanleveren van de duidelijke foto's.


Verwijderen van krassen en verwering uit kunststof met een Dual Action Polijstmachine (DAP)

Mijn BMW K100LT is van 1994 en heeft ruim 100.000 achter de rug. De ruit vertoonde maar een paar wat diepere krassen en een veelheid aan lichte waskrassen. Die laatste zijn deels veroorzaakt door het gebruik van een normale spons in plaats van de nu meer gebruikelijke Micro Fiber washandschoenen. Van verwering, een doffe gele laag, was nog geen sprake. De dikke gevormde ruiten zijn van een ander kunststof dan de dunne ruiten met gelijkmatige dikte. Die laatste verweren / vergelen eerder.

Voor het polijsten heb ik gebruik gemaakt van een DAP die ik al had voor het polijsten van de lak van de auto. De DAP is een excenter polijstmachine wat wil zeggen dat je de draaiing tegen kunt houden en dat de voet tijdens het draaien kleine uitslagjes maakt. Het patroon lijkt meer op dat van een bloem. Dit in tegenstelling tot een rotary waar de draaiing niet tegen kan worden gehouden en die alleen zuiver rond draait. Bij de DAP horen polijstpads, met verschil in polijstkracht. Ik heb gebruik gemaakt van een witte licht polijstende en een zwarte pad voor de afwerking.

Voor het verwijderen van krassen zijn er twee manieren van aanpak. De ene gaat uit van lichte ondiepe krassen en volstaat met licht polijsten. De andere gaat uit van zwaardere diepe krassen, daarvoor moet of zwaar gepolijst worden of licht voorgeschuurd met schuurpapier. Zwaar polijstmiddel kan krassen van papier tot korrel 1500 verwijderen. Met een zwaardere korrel papier schuren vereist dus naschuren met minimaal korrel 1500. Schuren is ook noodzakelijk als de ruit is voorzien van een “krasvaste”) afdeklaag.

De ruit eerst maar eens met een foto vastgelegd. (foto 1)

De verwijderde ruit van zijn spoiler ontdaan en op een laken gelegd. Hij is zo vuil dat er kleurverschil te zien is. Het vuil zit wat dieper dan oppervlakkig. (foto 2)

De verwijderde ruit tegen het licht gehouden om de staat te beoordelen. (foto 3 t/m 5)

De DAP met de kleine 4” witte pad en Monello Finale polijstmiddel genomen. De Monello is in tegenstelling tot Commandant geurloos en verdwijnt als het ware bij gebruik. Afnemen met een Micro Fiber doek.

Omdat het een dikke kunststof ruit is, kan hij eventueel ontstane warmte moeilijk kwijt. Dat is niet goed voor de ruit, en het helpt ook niet voor het polijstmiddel.

Ik heb dus gekozen voor een zwakke combinatie van pad en polijstmiddel. Uiteindelijk na drie keer te behandelen met Wit en Finale zo’n 85% van de krassen weg kunnen werken. (foto 6)

Buitenkant ziet er al aardig uit. (foto 7)

Aan de binnenkant toch nog wat lichte waskrasjes (swirls) overgebleven. (foto 8)

Maar hoe ik ze ook wend of keer,..... (foto 9)

Ik zie toch nauwelijks swirls meer.(foto 10)

Met dank aan de Mothers Powerplastic (twee hits op 4"zwart.)

Dit product is een dunne witte polish met een duidelijke chemische component, zo ruikt het ook. Het verwerkt vrijwel onzichtbaar maar houdt lang zijn werking.

Het gevolg van dit resultaat is dat de ruit staat als een vlag op een modderschuit en de BMW in het geheel er aan zal moeten geloven (en ik ook). (foto 11)

Maar ja, dat was ook de motivering voor de aanschaf van de kleine steunplaat voor de DAP en de kleine 4” pads erbij.

Hans

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

Foto 9

Foto 10

Foto 11


Artikel: ©Hans D. 2010 en Bert Meijerink 2010