Wilt u wat borgen, vloeibare pakking aanbrengen etc. dan dan is LoctiteŽ wel het bekenste product.
In onderstaande artikel van Frans Diekema komen aan aantal producten van LoctiteŽ aan de orde waar hij al meer als 10 jaar ervaring heeft.
LoctiteŽ producten zijn veelal in 10 ml en 50 ml verpakkingen te verkrijgen zodat u niet genoodzaakt bent om erg grote verpakkingen aan te schaffen.
Bij deze wil ik Frans dan ook even bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de foto's.
1 LoctiteŽ 243 NutlocWel het één van de meest gebruikte soorten is LoctiteŽ Nutlock 243 (foto 1). De 3 betekent, dat de ontvetting niet optimaal hoeft te zijn. Om de moer van de alternatoraandrijving vast te zetten is 243 zeer geschikt. Toepassingsomschrijving LoctiteŽ 243 Nutlock: Borgen van schroefdraadverbindingen met gemiddelde sterkte. Met normaal gereedschap demontabel. Geschikt voor de meeste schroefdraden, zoals allerlei bouten en moeren. Ook voor passieve materialen zoals roestvrij staal en verzinkt staal. Ook direkt op licht gekonserveerde materialen inzetbaar. Samengevat:
Meer informatie kunt u nog vinden in het datablad van LoctiteŽ 243 Nutloc. Download datablad nu. (61,4 kB PDF) |
|
2 LoctiteŽ 290 Penetrating adhesiveLoctiteŽ 290 Penetrating adhesive (foto 2) is zeer dunvloeibaar en kruipt door de kleinste openingen. Op reeds gemonteerde schroeven laat je een paar druppels vallen en ze zijn geborgd. Voor mijn R100 heb ik hiermede de gaskleppen geborgd. Normaal worden de schroefjes "bewerkt" om losgaan tegen te gaan. De borging met LoctiteŽ 290 Penetrating adhesive is zeer goed. Geen enkel risico dat schroeven in de verbrandingsruimte komen en ze kunnen met enige moeite weer worden losgedraaid. Toepassingsomschrijving LoctiteŽ 290 Penetrating adhesive: Zeer dun vloeibaar en door zijn capillaire werking geschikt om bestaande verbindingen te borgen na montage. Kan een speling tot 0,1mm opvullen,
dicht af en beschermt de verbinding tegen korrosie. Werkt alleen betrouwbaar wanneer de schroefdraad vetvrij en schoon is. Samengevat:
Meer informatie kunt u nog vinden in het datablad van LoctiteŽ 290 Penetrating adhesive. Download datablad nu. (61,2 kB PDF) |
|
3 LoctiteŽ 574 Master-GasketMet mijn K100RT van 1986 had ik ook het probleem van een geringe lekkage tussen olie/waterpomp en het carter. Met zeer goed resultaat gebruikte ik als afdichting LoctiteŽ 574 Master-Gasket (foto 3). Het is wel een prijzig product. Het lijkt op Heinz tomatenketchup, maar dan oranje en zonder klonten. Het voordeel is, dat LoctiteŽ 574 Master-Gasket pas gaat uitharden, indien de carterhelften zijn gesloten (dus als er geen zuurstof meer bijkomt) Na ongeveer 10 minuten is de uitharding voltooid. Overtollig product mag in het smeersysteem komen en blijft vloeibaar. Het vult alleen de oneffenheden op. Andere Loctite producten met siliconen zijn geen aanrader. Voor mijn R100 heb ik voor de cylindervoet ook LoctiteŽ 574 Master-Gasket gebruikt. BMW adviseerde destijds Hylomar. Het nadeel is, dat dit product een zekere laagdikte geeft en nog erger, als overtollge stukjes in het oliesysteem komt, dan is de ellende compleet. Toepassingsomschrijving LoctiteŽ 574 Master-Gasket: Afdichten van vlakke verbindingen tegen de hoogste drukken en alle media. Vervangt de meeste gestanste pakkingen. Voorkomt zetverschijnselen. Hardt ook uit bij enige speling en bij lage temperaturen. Verhoogt de wrijvingscoëfficient aanzienlijk tussen momentoverdragende vlakken. Meer informatie kunt u nog vinden in het datablad van LoctiteŽ 574 Master-Gasket. Download datablad nu. (64,4 kB PDF) |
|
4 LoctiteŽ 641 Bearing fitEnige jaren geleden merkte ik, dat het kogellager van de startmotor (Japans) van de K100 los in het huis zat. In principe kan dit geen kwaad, maar ikzelf vind het geen prettige gedachte. Heel lang geleden maakte ik krassen in het aluminium huis en ik had weer een lichte perspassing (dacht ik). Nu is daarvoor (alweer) LoctiteŽ bearing fit (foto 4). Enige druppels in het huis (uiteraard na schoonmaken met tri), het anker monteren en dat was het. Na 2 jaar en 10dkm verder startmotor weer gedemonteerd en tot mijn plezier zat het lager nog muurvast. Als bij mij het lager los in het huis zit, dan zal dit wel meer voorkomen dus heeft hopelijk iemand anders ook nog baat bij dit product. Toepassingsomschrijving LoctiteŽ 641 Bearing fit: Bevestigen met gemiddelde sterkte van cilindrische verbindingen die demontabel moeten blijven. Zoals lagers, bussen op assen en in boringen. Maakt lichtere perspassingen mogelijk of zelfs overbodig of verbetert bestaande. Voorkomt passingscorrosie. LoctiteŽ 641 Bearing Fit wordt dan ook gebruikt voor het lijmen van cilindrische delen die samengevoegd worden door het ene deel in het andere te steken. LoctiteŽ is de bedenker van de zogenaamde retaining verbinding. Dit houdt ik dat nieuwe lagers in een uitgesleten behuizing geplaatst kunnen worden. Dat is dan ook hetgene waar LoctiteŽ 641 Bearing Fit meestal voor gebruikt wordt. Meer informatie kunt u nog vinden in het datablad van LoctiteŽ 641 Bearing fit. Download datablad nu. (59,6 kB PDF) |
|
Artikel: ŠFrans Diekema 2006 en Bert Meijerink 2006