Extra, Zelfgemaakte console (voor de Iphone)

(Auteurs: Pablo en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel van Pablo kunt u lezen hoe u hij een console (foto 1) heeft gemaakt voor zijn Iphone op zijn BMW K75 RT. Deze werkwijze kunt u natuurlijk vanzelfsprekend toepassen voor elk mobile device wat u tot uw beschikking heeft.

Bij deze wil ik Pablo bedanken voor het artikel en de foto's.


Bouwen van een console in een kuipdeel

Hallo allen,

Gezien de mogelijkheden en handige apps voor Iphone of andere smartphones, vond ik het de moeite om een modificatie te maken voor mijn K75. Het was geen eenvoudige klus, maar het resultaat is er wel naar. Misschien zijn er meer “frequent riders” geinteresseerd in zo’n modificatie, dus bij deze een korte beschrijving.

De motor is voor mij een woon-/werkverkeer vervoersmiddel en geeft me meer vrijheid en tijd ondanks de groeiende verkeersdrukte. Toch wil ik graag bereikbaar blijven op de motor en heb daarom een headset van Cardo gekocht voor de helm. Dit werkt uitstekend met de Iphone. Verder had ik de gewoonte om voor vertrek de laatste verkeers-/flits-informatie en regenbuien te bekijken. Verder gebruik ik de tomtom app als ik naar voor mij onbekende adressen moet, of als ik wil weten hoe laat ik ga aankomen ivm een afspraak. Dit alles werkt niet ideaal als de iphone op de motor in je binnenzak zit. Kortom redenen genoeg om te investeren in een houder op de motor voor de Iphone. Na wat research op het internet kwam ik wel wat oplossingen tegen, maar het waren allemaal “strap-on” oplossingen voor een fors bedrag. Uiteindelijk heb ik maar besloten om zelf wat te gaan bouwen.

Ik ben begonnen met een locatie bepalen op de motor. Hoe hoger de Iphone in het zichtveld zit, des te beter kan je je voorganger nog in het oog houden als je even op je Iphone kijkt. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de houder links boven te maken. Dan kan ik eventueel met mijn linker hand een knopje indrukken als er wat is. Vervolgens heb ik een houten mal gemaakt van de Iphone met extra stuk voor de stekker van de lader. Deze mal heb ik op de plek gemonteerd van het “dashboard” (welke daarvoor wel eerst van de motor is gedemonteerd) met 2 lange schroeven. Vervolgens heb ik met ducttape de buitenrand grofweg gebouwd. Met ordinair purschuim heb ik de alles afgepurd. Omdat de pur redelijk dik is, heb ik deze 2 dagen volledig laten uitharden. Vervolgens heb ik de pur zo goed mogelijk in vorm gesneden met een hobby-mesje en met grof schuurpapier gald geschuurd.

Nu komt het lastige deel. De pur is zacht en kwetsbaar, ik heb daarom ervoor gekozen om deze met glasvezel matjes te versterken. Deze kun je in een modelbouwwinkel voor een paar euro kopen. Ik heb daar ook de epoxy-hars erbij gekocht. Deze hars hard relatief traag, waardoor je tijd hebt om alles rustig op z’n plek te krijgen. Je kunt ook polyster gebruiken, maar dit hard razendsnel. De glasvezel matjes heb ik op maat geknipt met de schaar en vervolgens de epoxy hars aangemaakt conform de gebruiksaanwijzing. Daarna is het een kwestie van plakken en deppen met een kwastje. (foto 2 en foto 3)

Na wederom 2 dagen uitharden heb ik de matjes bijgesneden en aan de uiteinden vlak geschuurd. Het viel me op dat de structuur niet goed glad was, dus heb ik polyster autoplamuur gehaald voor de finishing touch. Uiteindelijk was dit het meest tijdrovende werk. Plamuren, schuren, weer plamuren, schuren etc. Net zolang tot het resultaat perfect was. Het aardige van dit werk is dat je de houder helemaal kan integreren in je dashboard.

Vervolgens een klein gaatje in de achterkant voor de stekker van de lader en dan alles zwart gespoten met bumperverf uit een spuitbus. Deze verf heeft geen grondlaag o.i.d. nodig en hecht uitstekend op alle kunststof (wel eerst goed schuren en ontvetten).

Ik had nog nooit met kunststoffen gewerkt en ben verbaasd over het goede resultaat. Inmiddels rij ik een jaar met deze constructie en het werkt uitstekend. Ik heb standaard de tomtom of de verkeersinformatie van Flitsmeister in de kaart mode staan en als ik gebeld wordt kan ik meteen zien wie er belt voordat ik antwoord. Ik ben me er wel van bewust dat het een extra afleiding is waar ook een risico aan kleeft. Als je je laat verleiden om continue met je telefoon als multi-tool in de weer te zijn, heb je te weinig aandacht voor het verkeer en kunnen er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan. Het is slechts een hulpmiddel. Als je het met beleid gebruikt, kun je er heel veel plezier van hebben.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Met vriendelijke groeten,

Pablo

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3


Artikel: ©Pablo 2011 en Bert Meijerink 2011