Achterschokdemper K100

Hier vindt u de onderwerpen betreffende de achtervering van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
motorhan

Achterschokdemper K100

Bericht door motorhan »

Hebben jullie ervaring met de YSS schokbreker BMW K100 / K75 Mono ME302-350T ca 160.00 staat o.a. \mp

Ik zoek een wat soepelere demper de nivomat vind ik nu wat stug/stijf en kun je niet stellen vroeger vond ik dat handig omdat we er toen samen en met volle koffers op reden en kon je nooit vergeten de demper bij te stellen. Nu ik er toch alleen op rijd zoek in meer comfort. Met geladen koffers of duo rijd ik niet meer
ik zoek een betaalbare demper
Afbeelding
K100/2 1988 Vespa GTS HPE 300 2019
E207 250CGI Cabrio 2013
WilCinq

Re: Achterschokdemper K100

Bericht door WilCinq »

Ik rijd al een aantal jaren rond met zo'n ding op mijn LT. Ben zelf 90-plus kg, heb een rustige rijstijl maar mag soms wel even graag een "bochtje pakken". En komt me in zo'n bocht een motorrijder tegemoet dan doen we dat bochtje gewoon met één hand, ben nog zo ouderwets dat ik iedere motormuis groet. Lang verhaal kort: voor het geld een prima schokker.
motorhan

Bericht door motorhan »

WilCinq schreef: 06 sep 2021, 10:58 Ik rijd al een aantal jaren rond met zo'n ding op mijn LT. Ben zelf 90-plus kg, heb een rustige rijstijl maar mag soms wel even graag een "bochtje pakken". En komt me in zo'n bocht een motorrijder tegemoet dan doen we dat bochtje gewoon met één hand, ben nog zo ouderwets dat ik iedere motormuis groet. Lang verhaal kort: voor het geld een prima schokker.
Ik ga hem opnieuw bestellen had besteld bij motoplus maar er staat nu al weken 60 dagen levertijd en dat blijft maar.
Nu een andere leverancier gevonden heeft ze op voorraad en zelfs nog een paar euro voordeliger want geen verzendkosten
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
motorhan

Bericht door motorhan »

Schokdemper is ontvangen maar hoe stel je deze nu af bij andere dempers zit er een soort klik verdraaiing op hier is een grote moer met gaatjes die je met behulp van een bijgeleverde pen kan verdraaien en zit ook een inbussleutel bij wat kun je daar mee. Is er ergens op het net een handleiding te vinden er zit wel een papiertje bij maar dat is allemaal zo klein voor mij niet of wel heel moeilijk te lezen.
Ik neem aam de moer helemaal omhoog is de veer max lengte is zachtste stand of heb ik dat mis. in welke stand hebben jullie hem met aangepast gewicht
Ik zie nu ook dat het bijgeleverde papiertje met instructie van een ander model/type demper is met een extern reservoir
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
WilCinq

Bericht door WilCinq »

In de ring die je kan verdraaien zit ergens een inbusboutje verstopt, die zorgt er voor dat je afstelling niet verloopt (soort borging dus). Die moet dus een beetje gelost worden vóór je met de pen de draairing gaat verdraaien. En vergeet het inbusje niet weer vast te draaien na verstellen van de veer. Het afstellen van het ding is een kwestie van proberen/rijden. Meen me te herinneren dat de ring helemaal bovenin zelfs een losse veer opleverde, dus helemaal spanningsloos. Een aardig uitgangspunt: de veer zo ver voorspannen dat de motor plm. een derde in veert als je er op gaat zitten bij stilstand. Dan heb je een basis van waaruit je het gebeuren naar wens kan fine-tunen.
motorhan

Bericht door motorhan »

Bedankt vor je reactie ik heb het inbusvoutje gevonden deze zat natuurlijk aan de achterkant bij de gemonteerde demper.

maar nu zie ik aan de bovenkant nog een inbus wat moet je daar mee. Is die alleen om de bovenbevestging te borgen
Afbeelding
schokdemper
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
WilCinq

Bericht door WilCinq »

Daar moet je een ernstig soort van afblijven, als je die er uit draait dan ben je de gasvulling kwijt. Het is inderdaad best onhandig dat men er niet even een handleiding(-kje), of op z'n minst een waarschuwings vel bij levert.
motorhan

Bericht door motorhan »

WilCinq schreef: 11 sep 2021, 10:59 Daar moet je een ernstig soort van afblijven, als je die er uit draait dan ben je de gasvulling kwijt. Het is inderdaad best onhandig dat men er niet even een handleiding(-kje), of op z'n minst een waarschuwings vel bij levert.
Ik had al en vermoeden van afblijven waarom markeren ze die niet met een beetje rode verf of doe er een torx boutje in in ieder geval die afwijkt. nu leveren ze er een (passend) inbussleuteltje bij waardoor je zomaar op het verkeerde spoor wordt gezet. de inbus op de draairing had ik eerst niet gezien.
de leverancier zegt als je het niet weet ga naar een motor dealer ja lekker wel verkopen en verder niet thuis. ik kreeg wel een link maar er werd al bij verteld de demper die jij hebt gekocht staat er niet bij. lekker dan.
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
hilKo

Bericht door hilKo »

daarom is het best handig als je bij een motorzaak je spullen koopt , dan kun je nog even vragen hoe het moet ...........
BMW K100 RS - Honda Dylan SES150
motorhan

Bericht door motorhan »

hilKo schreef: 11 sep 2021, 17:08 daarom is het best handig als je bij een motorzaak je spullen koopt , dan kun je nog even vragen hoe het moet ...........
Als het ondedeel bij een motorzaak in de buurt leverbaar was had ik daar wel voor gekozen en ik heb wel vooraf even contact gehad met Arlina motorservice haar broer heft ook zo'n demper e is er tevreden mee. en natuurlijk verwachte ik er een beknopte instructie bij helaas schort dat er tegenwoordig niog wel eens aan.

Veel motorplezier gewenst.
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
driepitter

Bericht door driepitter »

Ik probeer altijd een beetje kritisch te zijn bij het uitkiezen van mijn leveranciers. Soms moet je dan wat meer uitgeven dan de bodemprijs, maar ik vind het niet erg om voor service wat te betalen. Toen ik ging rondkijken voor de YSS met verstelbare demping heb ik meerdere leveranciers gebeld. Dat iemand de telefoon opneemt, is al een pluspunt, tegenwoordig. Bij Noud's motorbazaar kreeg ik netjes antwoord op mijn vragen. Er werd gevraagd hoe zwaar ik was en hoe ik mijn rijstijl zou beschrijven. Hij zou de demper en de veer dan zo instellen dat ik er meteen mee kon wegrijden. Het fijne afstellen kon ik dan zelf doen. Hij vroeg ook echt door of ik dat zelf kon. Vervolgens werd de demper netjes geleverd, goed verpakt, met handleiding en een paar mini marsjes in de doos om wat te kauwen te hebben tijdens de montage. :D
Je kunt zo'n opmerking van HilKo wel gelijk afsabelen maar dit soort vervelende ervaringen zijn vaak te vermijden.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
motorhan

Bericht door motorhan »

driepitter schreef: 12 sep 2021, 11:42 Ik probeer altijd een beetje kritisch te zijn bij het uitkiezen van mijn leveranciers. Soms moet je dan wat meer uitgeven dan de bodemprijs, maar ik vind het niet erg om voor service wat te betalen. Toen ik ging rondkijken voor de YSS met verstelbare demping heb ik meerdere leveranciers gebeld. Dat iemand de telefoon opneemt, is al een pluspunt, tegenwoordig. Bij Noud's motorbazaar kreeg ik netjes antwoord op mijn vragen. Er werd gevraagd hoe zwaar ik was en hoe ik mijn rijstijl zou beschrijven. Hij zou de demper en de veer dan zo instellen dat ik er meteen mee kon wegrijden. Het fijne afstellen kon ik dan zelf doen. Hij vroeg ook echt door of ik dat zelf kon. Vervolgens werd de demper netjes geleverd, goed verpakt, met handleiding en een paar mini marsjes in de doos om wat te kauwen te hebben tijdens de montage. :D
Je kunt zo'n opmerking van HilKo wel gelijk afsabelen maar dit soort vervelende ervaringen zijn vaak te vermijden.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met sfsabelen. Ik heb niet gezocht op de goedkoopste maar wie kan het snel leveren. Dat ie dan toevallig een paar euro goedkoper is dan waar ik hem eerst had gekocht is niet mijn schuld en was niet mijn intentie.
Maar ook bedankt voor je reactie en ervaring.
Afbeelding
E207 250CGI Cabrio 2013
black75

Bericht door black75 »

Ervaringen met Noud zijn bij mij ook alleen maar positief. Altijd meedenken en inderdaad doorvragen. En ik koop al meer dan 10 jaar spullen bij hem, ook vroeger voor mijn Kawasaki. En die mini chocolade reepjes: de eerste keer vond ik dat zo bijzonder. Is gewoon een klein dingetje, maar heel leuk.
Plaats reactie