Technische vraag m.b.t. montage (nieuw) oliefilter BMW K100

Heeft u een onderwerp over de K1 - K75 - K100 - K1100 wat u ergens anders niet kwijt kunt dan kunt u dat hier plaatsen.

Moderators: bertmeijerink, stig, teacher

Plaats reactie
alex
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2006, 21:29
Locatie: Rotterdam

Technische vraag m.b.t. montage (nieuw) oliefilter BMW K100

Bericht door alex » 14 jul 2006, 22:22

Ik heb de volgende technische vraag :

Ik ben op dit moment bezig mijn K100 uit '84 een grote beurt te geven.Daarbij dient ook het oliefilter vervangen te worden. Nu heb ik ooit eens gehoord dat het oliefilter niet gelakt mag zijn i.v.m. het feit dat het filter in het blok zit gemonteerd. Het originele oliefilter van BMW is dan ook blank (niet gelakt). Ik heb nog een passend oliefilter van het merk DELO liggen dat wel gelakt is (zwart). Kan ik dat zonder zorgen monteren, of richt ik daar op termijn motorschade mee aan ??? Heeft iemand ervaring met deze materie, laat het weten !!!

Gebruikersavatar
Beemer
Berichten: 3104
Lid geworden op: 13 jul 2006, 10:35
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Beemer » 14 jul 2006, 22:23

Hallo Alex,
Een niet door mij technisch onderbouwd verhaal, maar wat IK zou doen: Bij twijfel NIET doen.
Koop voor de zekerheid nog een org. BMW-filter, dan heb je nog tijd zat om t.z.t. dat andere Delo-filter te gebruiken, maar éérst goed informeren.
Beemer-groet,
8) Rinus
Afbeelding Afbeelding K100RS-1985 Afbeelding I N U Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 381
Lid geworden op: 12 jul 2006, 21:36
Locatie: Rûne

Bericht door Erik » 14 jul 2006, 22:24

1. op deze site valt het e.e.a. van Bert over motorolie te vinden (via de HP)

2. alternatieven voor een BMW oliefilter zijn volgens de IBMWRiders o.a. de volgende:
Amsoil ASF-57
AC Delco PF-53
Hastings 157A, LF157
Motorcraft FL-271, FL-793
Purolator FCO-201, PER-241
Wix 51348, 51785

en volgens Dirk Hitzinger van FlyingBrick:
Mahle OC91
Mahle OC91D1 (incl. Dichtungen)
Mann/Hummel MW712
Delo (Art.Nr. 10050195 bij Louis)
Hiflo (veelgebruikt door Nederlandse BMW dealers!)
Brisk LR15ZC


3. Ook op de IBMWR-site de volgende waarschuwing:: Anyone wishing to use a Fram 3614 filter should make sure that it does NOT have this coating as it tends to DISINTEGRATE in the oil pan of a K-bike (and R-bike?). Upon changing my oil today, there were many black flakes of plastic at the bottom of my oil pan.
De waarschuwing voor dit type Fram oliefilter werd op FlyingBrick serieus genomen.
groeten
Erik
K75RT (2002-2015), K1100LT (2015-2017), K75/2 (2002-) met Garmin StreetPilot 2820 en Schuberth C3 PRO

Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 jul 2006, 12:54
Locatie: Leusden

Bericht door Garfield » 14 jul 2006, 22:24

Olie tast op een gegeven moment de lak aan. Het laat dan los en de vellen lak kunnen dan de zeef in de aanzuigbuis oliepomp en de olieboringen in het blok verstoppen. En dat vindt het blok niet fijn.

Groet,
Frans
K100rs16v '90, oeps, niet meer, nu een R1200RT. Ook mooi.
Als je het weet, is het niet moeilijk

Plaats reactie