Cardan as / klok uit te wisselen?

Voor sleutelen aan de kardan, aandrijfas etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Gebruikersavatar
mrzed
Berichten: 742
Lid geworden op: 08 jul 2008, 18:26
Locatie: St Willebrord

Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door mrzed »

Zijn cardanassen zonder meer uit te wisselen?
Houdt van kunst zonder trein.

In het verleden behaalde grip bied geen garantie voor de toekomst.
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Cardanas 18 tands in goede staat

Bericht door hwjeuring »

mrzed schreef:Zijn cardanassen zonder meer uit te wisselen?

die vraag is mogelijk te algemeen om zo te beantwoorden :-) bedoel je de as zelf? of de klok? of het interne gedeelte v/d klok? of alles?

ben toevallig net bezig een k75s om te bouwen naar een paralever, heb nu 4 cardans (assen & klokken en de gears) helemaal uit elkaar liggen, dus kan er van alles over vertellen :-)

maar wellicht moet dit deel verder in een ander topic? moderator?

gr.
Harold
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 4230
Lid geworden op: 21 aug 2006, 23:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door teacher »

Afgesplitst :)

@harold: please enlighten us :)
K1600gt
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door hwjeuring »

mrzed, Teacher en anderen :-)

Zou hier al een poosje terug op reageren maar was ff te druk met sleutelen aan andere onderdelen dan de cardanklokken :-)


vooraf ff: Zonder de illusie te hebben compleet te zijn en als je er zelf mee aan de gang gaat: Eigen verantwoording! En waarom je het zou doen?: laat iedereen dat zelf maar uitmaken, zoveel mensen zoveel smaken...

hierbij mijn ervaringen mbt cardanklokken en assen.

eerst een inleiding :-)
Ik was bezig om een K75 op te bouwen uit onderdelen voor m'n vrouw (had blok/bak/kardan en frame liggen op reserve maar het meeste gaat nooit stuk bleek....) en kocht tbv het plaat/body werk een complete donor K100, daarnaast wilde ik mijn eigen K75S om te bouwen naar een paralever rijwiel gedeelte (waarom? is gewoon een betere set up voor sportieve rijstijl en ik houd van raggen..) en kocht ik een complete paralever arm en klok met een kapot lager er in voor "weinig".

Gevolg: 4 cardans op de werkbank


1x 32/11 van de k100 rt
2x 32/10 van de k75 's
1x 31/11 van de k100rs 16 v paralever

de 31/11 zou volgens mijn inschatting voor de k75s wat teveel van het goede zijn qua vertraging dus.. dat moest aangepast + het kogellager (dat is de grote) was kaduuk dus die moest sowieso vervangen. dus open die handel.

Bevinding 1: alle rollen- en kogellagers zijn dezelfde (dus uitwisselbaar.)

Ik wilde e.e.a. naar een andere overbrenging brengen voor de k75 (laten we wel wezen op een k75 denk je (althans ik) altijd, waarom zit er geen 6e versnelling in, ik doe een kleine rotonde en elke bocht in de bebouwde kom in z'n 3 (elke andere motorfiets die ik heb in z'n 2) en verder vrijwel alles in z'n 5, de 4 is een vrijwel ongebruikte versnelling in de k75) en 32/11 leek me dus een mooiere combie.
Dus e.e.a qua onderdelen gecombineerd en gemonteerd ..... maar kreeg dat met geen mogelijkheid uitgelijnd!!! shims van allerlei dikte's aan alle kanten geprobeerd maar niet leid tot een kwalitatief goed oplossing. Onderzoek gedaan en nu bleek dat BMW (voor de K's altghans) verschillende dikte's kroonwielen heeft gebruikt.
onderverdeeld in de type's :
Type 1 pinion: 42mm gemeten van de tip tot het moerpasvlak, geen groef (alleen R modellen)
Type 2 pinion: 28mm gemeten van de tip tot het moerpasvlak, geen groef (K75/100 monolever)
Type 2a pinion: 28mm gemeten van de tip tot het moerpasvlak, geen groef 16-tands pinion spline (vroege K100's)
Type 3 pinion: 30mm gemeten van de tip tot het moerpasvlak, groef (K & R Paralever, R1200C)

gebruikt op:
Ratio gebruikt op type onderdeel nr Piniontype km teller opnemer? overig
37/11 3.36 K75 schijf of trommel 33 12 1 454 595 2 ja
R850R 33 11 2 314 651 3
32/10 3.20 K75 schijf of trommel 33 12 1 457 062 2 ja
34/11 3.09 R1100RS vroeg 33 11 2 311 577 3
R100R, GS, Mystic 33 12 1 452 572 1 5-bouts
33/11 3.00 K100 voor 2/86 33 12 1 451 711 2a ja
K100 na 2/86 33 12 1 454 236 2 ja
R1100GS, R1100R 33 11 2 311 186 3
32/11 2.91 K100 voor 2/86 33 12 1 451 712 2a ja
K100 na 2/86 33 12 1 454 234 2 ja
K1100LT 33 12 2 311 238 3 ja
R1100RT, 1150RT 33 11 2 330 008 3
31/11 2.82 K100 4V, K11RS 33 12 2 310 641 3 ja
R11RS/RT,1150GS/R/RS/
GSAdv 33 11 2 330 020 3
33/12 2.75 K1, K11LT, K12RS/GT/LT 33 12 2 310 140 3 ja 5-bouts
R1100S, R850C 33 12 2 332 615 3 ja
34/13 2.62 K12LT 33 12 7 661 910 3 ja 5-bouts
R1200CL 33 12 7 670 761 3 ja
33/13 2.54 R1200C 33 12 2 311 663 3 ja

(hmmm ingevoerd als gesorteerde tabel maar wordt nogal anders gepubliceerd in mijn browser in elk geval, klik voor de goede tabel ff op de genoemde URL)

bron (en TIP!!): de URL http://www.largiader.com/articles/gearing/

Hier kun je ook met een tooltje verschillende ratio's en het effect uitrekenen/zichtbaar maken


Bevinding 2: Type 2, 2a en type 3 pinion zijn om in een OUDERE K te zetten uitwisselbaar (backwards compatible)( de 2 mm lengte verschil is verwaarloosbaar omdat type 3 taps toeloopt en zodoende GEEN pasvalk heeft voor de eerste 2 mm op de splines. ook is de groef geen issue (andersom kan NIET!)

Bevinding 3: Qua vertanding is e.e.a. uitwisselbaar en zijn veel combie's mogelijk MAARRR niet (zomaar) qua dikte (feitelijk hoogte) van de gears hoewel de diameter in alle gevallen identiek is (en zoals gezegd de tanden passen), je moet bij elkaar horende pinion en gear gebruiken (2-2, 2a-2a, 3-3)

Bevinding 4: ik kan dus inderdaad een 32/11 gear pinion set uit de k100 klok overzetten in mijn paralever klok (was 31/11)

Bevinding 5: qua 4 op 5 bouts, in al mijn gears zit schroefdraad voor een 5e bout (soms afgedopt met een rubbertje) geen probleem dus qua uitwisselbaarheid


Nu de cardan assen:

Ik ben maar 2 verschillende tegen gekomen op de monolever type's de vroege 16 pline type's van voor 2/86 en de latere type's op zowel de k75 als de k100
op de paralever modellen zit een extra kruiskoppeling dmv een tussenstuk, daarom is de basis cardanas KORTER (hoewel hij als je snel kijkt het zelfde lijkt)

Bevinding 6: Alle MONOLEVER K75 en k100 cardanassen van na 2/86 zijn uitwisselbaar met elkaar, de vroege type's dus NIET!!), alle paralever cardanassen van de k100 rs 16v en de k1100 zijn ook ondeling uitwisselbaar maar dus NIET bruikbaar in de monolever!


Conclusie: Er is nogal wat uit wisselbaar maar qua interne onderdelen maar let goed op wat je hebt en wat je koopt, aan de buitenkant is het vaak niet te zien wat er in zit.
Handiger is/lijkt het om gewoon de klokken als geheel te wisselen als je een andere ratio wilt. Alle monolever klokken passen op alle monolever draagarmen mits te van na 2/86 zijn daarvoor moet je ff opletten en zijn er verschillen in splines en dus cardanassen.
Het zelfde geld voor de Paralever klokken en draagarmen, onderling uitwisselbaar als geheel.
Monolever klok, arm en cardan past NIET op Paralever klok, arm en cardan en vise versa.

gebruik de eerder genoemde tool om te kijken welke ratio voor jou geschikter is als je nu niet tevreden bent. Een k75 rijdt rustiger en heel prettig met een klok van een k100 2v en als je een wildere street bike wilt maken van je trager gegearde k-serie fiets igv bijvoorbeeld k100 2v of respectievelijk (kaal geplukte) k1 kun je een k75 danwel respectievelijk k100rs 16v) klok gebruiken


Nou volgens mij heb ik wat ik heb onderzocht zo wel neer geschreven, als ik wat vergeten ben of er verduidelijking nodig is hoor ik het wel. Ik pretendeer hier verder niets mee, is gewoon wat ik ben tegengekomen in een zoektocht om voor mij een goed passend geheel te vinden.

groet
Harold
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
Berichten: 3684
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:58
Locatie: Standdaarbuiten "op Stand"
Contacteer:

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door Snellebaksteen »

Mooi verhaal!
En? Hoe rijdt dat nou, zo'n K75 met lange eindtrap?
K 1300R '09, K 1100RS '94, K 100RS '88, F650 '94, GSX1100 '83.

Liefhebber van alles met wielen en vooral van "vreemde creaties"
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4972
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door driepitter »

Mooi diepte verhaal :D En idd, hoe rijdt dat nah?
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door hwjeuring »

leuk zulke reacties! hopelijk een dienst bewezen

v.w.b. jullie vragen..... hoe rijdt dat?

Euhhhh, dat staat toch al in de tekst?

quote
======
Een k75 rijdt rustiger en heel prettig met een klok van een k100 2v
======
end of quote

aanvullend kan ik melden dat ie qua top (s type) zelfs nog sneller loopt maar de kwart mijl nog niet "getimed" gereden heb :-) voelt als lood om oud ijzer. m.a.w. volgens mij net zo snel maar je hebt gewoon meer aan je 3 en 4e versnelling.
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 4230
Lid geworden op: 21 aug 2006, 23:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door teacher »

Top! Bedankt voor je verhaal en uitzoekwerk.

Ik herken het "doorschakelen naar een niet-bestaande 6" absoluut en heb vaker met de gedachte gespeeld de klok om te wisselen. Echter, de zwarte is een C, en das dan wat lastiger.
K1600gt
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4972
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door driepitter »

Toch spijt dat ik niet naar een K100 klok doorgezocht heb. Nou ja, misschien later nog. Ik had van iemand begrepen dat hij geen worst meer van een bord trok (Duitse uitdrukking), maar dat valt dus mee. Bedankt voor de info.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door hwjeuring »

driepitter schreef:Toch spijt dat ik niet naar een K100 klok doorgezocht heb. Nou ja, misschien later nog. Ik had van iemand begrepen dat hij geen worst meer van een bord trok (Duitse uitdrukking), maar dat valt dus mee. Bedankt voor de info.
v.w.b. de gearing en trekkracht in relatie tot de 3 cylinders: de meeste k75 eigenaren/berijders herkennen vrijwel allemaal het gevoel dat een 6e ontbreekt en dat ze vrijwel alles in de 5e rijden na te zijn opgetrokken, zelfs in de bebouwde kom, hooguit een bocht in de 3e.. De een vind dat fijn de ander niet. Ik kan me ook voorstellen dat het sterk afhangt van welk type je rijdt, een RT berijder heeft wellicht andere wensen dan een S type berijder qua gearing (ik weet het, er zijn uitzonderingen :-)).

Op de motor houd ik wel van schakelen en het ideale toerental te vinden bij de situatie van dat moment. ik ben dus gebaat bij die iets andere gearing waarbij ik meer heb aan de andere versnellingen. houd je niet van schakelen en wil je alleen maar rustig kruisen in z'n 5, is het de vraag of je een k75 RT lastig moet vallen met een hogere gearing, immers bij lage toerentallen bij relatief lage snelheid is de belasting van je aandrijftrein veel hoger, m.a.w. o.a. je big-end's/krukas en de cardan splines krijgen dan veel meer op hun donder.
hogere krukastoeren (binnen redelijke grenzen) belasten je blok en fiets nu eenmaal veel minder dan lage toeren.

Wil je weten hoe dat precies werkt, kun je proberen het boek: "tuning for speed" van de beroemde tuner (o.a. formule 1 en de beroemde HRD/vincent motorfietsen) Phil Irving eens op de kop proberen te tikken en te lezen. Omdat dit geschreven is met voorbeelden uit de jaren 40 en 50 en de toen wat minder gecompliceerdere motorfietsen, is dit goed te berijpen voor de gemiddelde hobby techneut. De meeste therorien qua mechanica gaan nl nog steeds op ook in onze K-serie fietsen.

@driepitter: ach, ik zie regelmatig klokken op internet staan voor een euro of 80 a 90, je kunt het eens proberen of dat wat voor je is en anders verkoop je die klok toch gewoon weer, dalen in waarde zullen ze wel niet meer :-)

suc6
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
hfxrzw
Berichten: 2202
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:52
Locatie: Plantation, Florida

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door hfxrzw »

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat deze motoren niet ontworpen zijn om met 2000/3000 rpm te draaien, maar het dubbele.
René

Groeten vanuit Florida! Afbeelding

BMW K100 (07/1984)
Uitleg LE-Jetronic
Gebruikersavatar
mrzed
Berichten: 742
Lid geworden op: 08 jul 2008, 18:26
Locatie: St Willebrord

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door mrzed »

Zo, dat is een mooi en duidelijk verhaal.
Ik ben alleen bang dat ik met dit antwoord er achter ben gekomen dat ik de verkeerde vraag heb gesteld. :oops:
Wat ik wil(/oorspronkelijk wilde) is nl met de k1100 sneller optrekken.
(liefst zou ik zonder tussenkomst van koppeling het voorwiel omhoog kunnen krijgen)

Als ik eea goed begrijp, kan ik dan beter naar de versnellingsbak (ratio 1e/ 2e versnelling) kijken, dan naar de cardan-as? :shock:
Houdt van kunst zonder trein.

In het verleden behaalde grip bied geen garantie voor de toekomst.
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door hwjeuring »

dat is inderdaad een heel andere vraag................
mrzed schreef: Als ik eea goed begrijp, kan ik dan beter naar de versnellingsbak (ratio 1e/ 2e versnelling) kijken, dan naar de cardan-as? :shock:
Euhhh nee, lijkt mij niet.... ten eerste, waar je je dan in begeeft?? zijn die andere tandwielen er uberhaupt wel? en zo ja dan krijg je gegarandeerd weer een "gat" tussen de 1 cq 2e en de 3e versnelling, geloof me.. dat wil je niet..

Nee wat jij wil kan dan in theorie beter door een cardan met een lichtere verhouding te plaatsen, bv een gearing gelijk aan een k75 o.i.d. (kijk ook ff in die link in mijn oorspronkelijke antwoord, voor gearing berekening en de effecten dan op koppel en snelheid).

maar denk ook dat je minimaal een kilo of 25 a 40 van je motor moet afsnoepen eerlijk gezegd... en of dat zomaar wil... denk het niet nl.

suc6!

gr.
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
dionb
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jul 2010, 00:03
Locatie: Amsterdam

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door dionb »

Gezien ik waarschijnlijk binnenkort toch een nieuwe eindaandrijving moet uitzoeken (nog geen tijd om definitieve diagnose te stellen, maar een harde knal/kraak uit de buurt van het cardan gevolgd door totale verlies van aandrijving, en een reutelende ratel uit cardanbehuizing als je het wiel draait doen wel eea vermoeden :oops: ) heb ik flink interesse in dit topic gekregen.

Ik ken dat gevoel van missen van 6e versnelling op m'n K75RT, en zat al met het idee om ooit eens te kijken naar een andere overbrengingsverhouding. Als ik het goed lees zou een K100 een eenvoudige donor kunnen zijn (zelfde pinion), en zou ik met een K100RS (2V) de grootste effect bereiken met 2.82:1. So far so good...

Wel nog een vraag die ik niet voorbij heb zien komen: wat doet een andere overbrengingsverhouding met verbruik op de snelweg?

Ik rij redelijk wat km (sinds ik deze K eind juli kocht 9500km opgeklokt) en wil verbruikskosten zo laag mogelijk houden. Als leek zou ik denken dat minder toeren op hoge snelheid iets minder verbruik zou opleveren, maar of dat ook echt zo is... belangrijkste is dat het iig niet flink omhoog schiet. hwjeuring, heb jij toevallig daarop gelet, of heb je iig een gevoel hoe het zou kunnen liggen?
Gebruikersavatar
GrijsRendier
Berichten: 4233
Lid geworden op: 31 dec 2008, 16:05

Re: Cardan as / klok uit te wisselen?

Bericht door GrijsRendier »

Verbruik op de snelweg: als je constant 110/120 rijdt zal het ws. iets uitmaken, in fileverkeer zal het verbruik nagenoeg gelijk blijven. Ga je constant 140 rijden op een rustige snelweg dan zal het verbruik wel significant dalen vermoed ik.
"Roodkapje is ook niet op één dag getrouwd"
Afbeelding K100RS 8/84 Afbeelding
Er is een verschil tussen arrogantie en zelfkennis
Plaats reactie