Accu en startrelais

Voor vragen en opmerkingen betreffende het elektrische gedeelte van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Paulrasch

Accu en startrelais

Bericht door Paulrasch »

Zondag gestart met, naar bleek, een te zwakke accu. Direct bij de eerste poging draaide de motor zwak rond, sloeg even aan en stopte, ook de startmotor.
Bij de tweede en derde poging flikkerende de instrumentverlichting en jawel de startmotor bleef draaien, ook bij afgezet contact. Accu was gelukkig snel dood.

Mijn diagnose ‘vastgelast’ relais als gevolg van herhaald starten met een zwakke accu.
Accu en startrelais gedemonteerd. De accu was vrijwel zonder zuur, ‘kwalijk puntje onderhoud’ dat ik mij aanreken. Niets meer aan te doen.
Het relais zat niet meer vast. Ik mat geen weerstand over de geschakelde contacten. En in een testsituatie even op spanning klikte het goed. Dus oké?

Nieuwe gel-accu besteld en voor de zekerheid een nieuw relais.
Vandaag de accu en het nieuwe relais gemonteerd. Bij de eerste poging sloeg de motor direct aan. Even laten draaien en met het contact uitgezet. Alles normaal. Blij…

Voor de zekerheid na een minuut nog één en een tweede keer gestart. Ook toen sloeg de motor direct aan, maar tot mijn stomme verbazing bleef de startmotor draaien, ook bij uitgezet contact. Kon de accupool gelukkig snel loshalen. Het nieuwe startrelais (Bosch, made in Portugal, 0332 002 168, 12V, 75 A) gemeten en jawel weerstand ‘nul’ over de geschakelde contacten.
Na een paar ferme tikken kwam het los.

Het betreft een volstrekt originele K75RT, met 60K op de teller, die altijd binnen heeft gestaan en nog nooit enige hapering heeft gegeven. De massa verbinding is oké (gecontroleerd).

Doe ik iets verkeerd, zie ik wat over het hoofd?
Of een kwalitatief slecht nieuw relais?

En vervolgens wat te doen?
Het oude of het nieuwe relais monteren lijkt me niet zo’n goed idee.
Op garantie een nieuw relais vragen bij Hobyist?
Ik heb ooit iets gelezen over een zwaarder relais (meer dan 75A schakelstroom).

Graag jullie suggesties.
Paul Rasch, Hilversum
Heerlijke techniek om te rijden en om aan te sleutelen:
BMW K75RT, 1992
MB100, 1994
Land Rover Serie I, 80", 1950
Ted

Re: Accu en startrelais

Bericht door Ted »

Kijk ook even in dit topic: viewtopic.php?t=20968, kans dat je er wel wat relevante info kan vinden.

Of Hobbyist garantie geeft op een relais vraag ik me een beetje af; maar vragen staat vrij.

Heb je na de 3e startpoging de accuspanning gemeten? Is de accu wel goed geladen?
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
john_c

Bericht door john_c »

Een nieuwe accu is maar deels geladen.
Die moet je eerst op de acculader zetten voor je hem monteert.
Louis in Duitsland wilde absoluut geen garanties geven en eigenlijk ook niet verkopen omdat de accu meteen in de motor van een vriend gemonteerd zou worden.
Maar ja nood breekt wet.
Dus hebben we na starten direct een paar honderd km op de klok gezet.

Mogelijk dat je accu nog niet voldoende lading had?

Groet John_c
K75
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
Paulrasch

Bericht door Paulrasch »

Dank voor jullie reacties.

@ John, je hebt gelijk met de nog niet volledig geladen nieuwe accu. Ben mogelijk te ongeduldig geweest.

Vandaag de stuurspanning op het relais gemeten (bij losgekoppelde startmotor bedrading).

Wat direct opvalt is dat de stuurspanning op het relais 2,2 volt lager is dan de accuspanning.
Dus ergens onderweg van plus-pool via de startknop naar het relais zit wat weerstand.

Ga de tank er afhalen en dan systematisch de bedrading langs om te zoeken naar een slecht contact.
Wellicht ook de rechter schakelunit openmaken en de contacten van startknop en kill-schakelaar beoordelen/schoonmaken.

Ik hou jullie op de hoogte.
Paul Rasch, Hilversum
BMW K75RT, 1992
MB100, 1994
john_c

Bericht door john_c »

Paul,

Voor je dat doet...

klik

Bij gebruik van alleen neutraal heb je een spanningsval van een transistor.
Bij de koppeling niet.

Groet John_c
K75
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
Paulrasch

Bericht door Paulrasch »

Dank voor jullie suggesties.

Aan de hand van het schema de spanningsval over de verschillende componenten/schakelaar gemeten en niets bijzonders gevonden.
Wat wel opvalt is dat het oorspronkelijke relais ± 0,4 amp vraagt bij 12 V en het nieuwe ongeveer de helft.

Omdat ik er toch niet helemaal zeker van ben, heb ik een nood-massaschakelaar gemaakt door de inbusbout waarmee de accukabel aan het chassis vastzit te vervangen door een draaiknop. Kan ik als het relais toch weer blijft hangen de zaak snel afkoppelen, zonder gereedschap.

Het is een kunststof draaiknop met een M6x20 schroefdraad. De OEM inbusbout is 12mm.
20mm is dus te lang, maar de knop is eigenlijk iets te breed voor de ruimte.
Dat heb ik opgelost door twee moeren op de draad te draaien, dan rest ongeveer 12 mm lengte, past de knop goed in de beperkte ruimte tussen kap van de bobine en het frame en kan je de zaak goed aandraaien.
Knop M6x20 met twee moeren
Knop M6x20 met twee moeren
Knop, M6x20, met twee moeren.jpg (37.08 KiB) 150 keer bekeken
Knop als 'massaschakelaar'
Knop als 'massaschakelaar'
Knop als massaschakelaar.jpg (53.77 KiB) 150 keer bekeken
Ga morgen rijden en start met een goed opgeladen accu.
Zal verslag doen.
Paul Rasch, Hilversum
BMW K75RT, 1992
MB100, 1994
Jelle

Bericht door Jelle »

Paulrasch schreef: 17 nov 2023, 18:31
Knop als massaschakelaar.jpg
:idea: :D
AfbeeldingK1100RS ABSII 08/1995 AfbeeldingK1100 K1100RS basic naked ABSII 08/1993
AfbeeldingK1100RS naked
F800R 2015 racingblue metallic matt / lightwhite
Paulrasch

Re: Accu en startrelais, update

Bericht door Paulrasch »

Accu goed doorgeladen en de contacten van het oude originele relais glad gemaakt met korrel 600 schuurpapier.
Werkt en start weer als van ouds.

Echter omdat ik een vastzittend relais nooit meer wil meemaken heb ik een massaschakelaar geplaatst in de ruimte tussen accu en bobine kap.
Massaschakelaar 1.jpg
Massaschakelaar 1.jpg (73.93 KiB) 82 keer bekeken
Massaschakelaar 2.jpg
Massaschakelaar 2.jpg (61.54 KiB) 82 keer bekeken
Massaschakelaar 3.jpg
Massaschakelaar 3.jpg (67.56 KiB) 82 keer bekeken
Massaschakelaar 4.jpg
Massaschakelaar 4.jpg (46.81 KiB) 82 keer bekeken
mbs-11-batterij-schakelaar-1.jpg
mbs-11-batterij-schakelaar-1.jpg (38.74 KiB) 82 keer bekeken
De schakelaar is verkrijgbaar bij Rick Donkers: https://www.rdae.nl/mbs11-hoofdstroomsc ... -100a.html

Bouwbeschrijving:
- de originele accu "-" kabel loopt nu naar de schakelaar,
- van de schakelaar naar het oorspronkelijke massa bevestigingspunt op het blok een 16mm2 kabel, 180 mm lang met twee soldeerogen van 6x16,
- de schakelaar is gemonteerd op een alu plaatje dat ik aan de voorkant gebogen heb over een 22 mm buis,
- vervolgens met twee tyraps vastgezet en zit stevig vast,
- het geheel is zonder sporen weer naar origineel terug te bouwen.
Paul Rasch, Hilversum
BMW K75RT, 1992
MB100, 1994
Ted

Bericht door Ted »

Dank voor de leuke ideeen Paul! Die van de knop om de kabel snel los te draaien ga ik zeker navolgen. Van de schakelaar ben ik iets minder overtuigd; je brengt extra componenten en overgangen in het circuit met kans op overgangsweerstand. Ook vraag ik me af hoe waterdicht de schakelaar is. Wel een voordeel dat je de motor simpel "dood" kan maken en geen last meer hebt van eventuele lekstroom die (b.v. tijdens een winterstalling) je accu leeg trekt.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Paulrasch

Bericht door Paulrasch »

@ Ted, de bedenkingen over de waterdichtheid van de schakelaar deel ik. Echter geen enkele schakelaar op de K75 is waterdicht, ze verdragen enige tijd vocht..., en het ding zit in de lekker warme koellucht van de RT. Ik ga het ervaren. Als het problemen geeft meld ik me.

Over de eerder door mij geposte schroef/knop constructie: hier zitten twee kabels onder één schroef/knop. De “-“ kabel van de accu en een massa kabel voor gebruikers. Haal je de schroef/knop los en er loopt nog een heftige startmotorstroom, dan weet ik niet wat er precies gebeurt. Schakelen beide kabels tegelijk af of loopt er in het ergste geval (tijdelijk) startmotorstroom via gebruikerskabel omdat ze wel los zijn van het chassis maar elkaar nog wel raken. Die gedachte heeft met verder doen zoeken en gebracht naar de huidige constructie.
Paul Rasch, Hilversum
BMW K75RT, 1992
MB100, 1994
john_c

Bericht door john_c »

ik gebruik al jaren gewone schakelaars.... schakelaars in de wind en regen smeer ik met wat vaseline op het kniegewricht.
minder last dan van die mooie BMW schakelaars.. die pas weer werken als je ze vol spuit met wd40...

Groet John_c
K75
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
Plaats reactie