Remklauw K100 vast

Voor vragen over onder andere de remmen, ABS systeem etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Fronteradriver
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 feb 2015, 18:33

Remklauw K100 vast

Bericht door Fronteradriver »

150 km geleden heb ik de achterste remklauw gereviseerd met een Brembo kitje, nieuwe TRW remblokken, nieuwe rubberen remslang en nieuwe Magura 16mm rempomp.

Vandaag depannage mogen bellen met vaste remklauw op de snelweg...
Schijf stond roodgloeiend...

Wat is er fout gelopen?

Ik heb wel gemerkt dat er olie op mijn achterwiel drupte...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Ted
Berichten: 1241
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Ted »

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:

- Remzuigers in remklauw lopen te zwaar terug. Is te testen, als je de klauw demonteert en met een houten plankje tussen de remblokken wrikt moeten de zuigers zonder al te veel moeite terug gedrukt kunnen worden.
- Remslang heeft binnenin een obstructie waardoor remvloeistof niet terug kan stromen. Lijkt me niet logisch bij nieuwe slangen.
- De/het compensatie gaatje(s) in de remcilinder zitten verstopt. Lijkt me niet logisch bij een nieuwe remcilinder.
- De remcilinder is zodanig afgesteld dat de cilinder steeds iets ingedrukt wordt door het rempedaal. Zie deze foto. Dus pas nadat je het rempedaal een klein beetje indrukt mag de zuiger van de remcilinder ingedrukt worden. Dit lijkt me een vrij aannemelijke oorzaak.

De lekkage is remvloeistof? Mogelijk is de druk in het (afgesloten) stuk van de remklauw zo opgelopen door de temperatuur stijging dat er ergens lekkage ontstond. Ik zou 't schoonmaken en goed testen, desnoods een nachtje iets zwaars op het achterrempedaal hangen en de volgende ochtend kijken of alles nog droog is.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Fronteradriver
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 feb 2015, 18:33

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Fronteradriver »

Momenteel staat de K100 bij de werkplaats (Rescycles)
De mechanieker heeft niks abnormaal aan de remklauw kunnen vaststellen. Plastic beschermkap is volledig versmolten. Zal vervangen worden door een goede gebruikte.

Afbeelding

De remschijf is gloeiend geweest en is dus krom en niet meer te gebruiken. Zal vervangen worden door een goede gebruikte...

Afbeelding

Olielek kwam dus door een defecte seal (waarschijnlijk door de hoge temperatuur). Daar komt een nieuwe op..

Afbeelding
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Ted
Berichten: 1241
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Ted »

Zo die is erg heet geweest! Hoopte voor je dat het meeviel maar je hebt behoorlijk schade zo :( Hopelijk kan Rescycles de oorzaak vinden.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Fronteradriver
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 feb 2015, 18:33

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Fronteradriver »

Ja...echt roodgloeiend. En gebeurd op de snelweg...plots beginnen inhouden en op de pechstrook met geblokkeerd achterwiel beland...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Fronteradriver
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 feb 2015, 18:33

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Fronteradriver »

Ik ben vandaag de motor gaan ophalen bij Rescycles. Het bovenstaande is vervangen, maar de mechanieker heeft niks verdacht kunnen vinden..
Wel een beetje een dubbel gevoel. Hopelijk doet het probleem zich niet meer voor...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Ted
Berichten: 1241
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Ted »

Fronteradriver schreef: 28 nov 2023, 18:25 Hopelijk doet het probleem zich niet meer voor...
Oei! Dat is wel jammer... Ik zou zeker in het begin heel omzichtig te werk gaan. Vaak stoppen, voelen of de remschijf warm wordt en weer door. Ook eens een paar keer een flinke noodstop oefenen en controleren of het wiel nog wel vrij draait.

Heeft Rescycles nog naar mijn punt 4 gekeken, de afstelling van de remcilinder vs het rempedaal? Zo niet; kijk dat zelf eens na. Denk dat het wel te zien moet zijn zonder alles te demonteren.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Fronteradriver
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 feb 2015, 18:33

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Fronteradriver »

[/quote]

Heeft Rescycles nog naar mijn punt 4 gekeken, de afstelling van de remcilinder vs het rempedaal? Zo niet; kijk dat zelf eens na. Denk dat het wel te zien moet zijn zonder alles te demonteren.
[/quote]

Daar heeft hij tijdens de depannage naar gekeken...en de speling was voldoende...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Ted
Berichten: 1241
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Remklauw K100 vast

Bericht door Ted »

Ah mooi :)
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Plaats reactie