Beste,
Vandaag de water/olie pomp gedemonteerd en ja ingelopen/pitting tandwielas.
Het schoepenrad is nog de oude versie (gegoten wiel) wel met een recentere behuizing.
Ook het huis is van het oude type (itemnr. 1 460 582) + (OEM nr. 11511464900).
Als ik de sleuteltip hier lees kan deze pomp niet reviseren?
En moet ik op zoek naar een pomp van na 1990?
grts
Demaic
K75 (1988) - water/olie pomp
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 15 dec 2019, 18:23
- Locatie: Linter België
-
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Wat ik even niet volg; waarom zou de pomp niet te reviseren zijn? Ik haal dat eerlijk gezegd niet uit die Sleuteltip? De tandwielas is nog verkrijgbaar, zowel in 32 als 19 tands variant. Niet goedkoop, dat niet. De olie en water keerringen zijn bij mijn weten ook uitwisselbaar tussen alle pomp onderdeelnummers, mits je bij de nieuwe waterkeerring maar een nieuwe gestanste waaier en bijbehorende opvulbus gebruikt.
Maar nogmaals, misschien zie ik iets over het hoofd?
Maar nogmaals, misschien zie ik iets over het hoofd?
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 15 dec 2019, 18:23
- Locatie: Linter België
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Ja , ik hoop dat ik alles kan reviseren doch in de "info & sleuteltips" + Motor, Water- oliepomp algemeen" lees ik het volgende:
Quote :"Een verschil wat minder in het oog springt, maar niet minder belangrijk is, is het ontbreken van het bypass kanaal in de onderste pomp.
Dit wetende is het zeer waarschijnlijk dat pompen niet zomaar onderling uitgewisseld mogen worden. Houdt u hier dus rekening mee als u eventueel pompen wilt gaan uitwissellen tussen de K1 / K75 / K100 / K1100.
Het is in ieder geval zo dat de oude gietijzeren impeller niet compatibel is met het nieuwe type water seal. (Eric Vermetten, 2020)."
Quote :"Een verschil wat minder in het oog springt, maar niet minder belangrijk is, is het ontbreken van het bypass kanaal in de onderste pomp.
Dit wetende is het zeer waarschijnlijk dat pompen niet zomaar onderling uitgewisseld mogen worden. Houdt u hier dus rekening mee als u eventueel pompen wilt gaan uitwissellen tussen de K1 / K75 / K100 / K1100.
Het is in ieder geval zo dat de oude gietijzeren impeller niet compatibel is met het nieuwe type water seal. (Eric Vermetten, 2020)."
- john_c
- Berichten: 1253
- Lid geworden op: 07 aug 2012, 22:51
- Locatie: Almere
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
K75
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
-
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Dit bypasskanaal is bij mijn weten aangebracht om de kans op olielekkages van de pomp te verminderen. Het kanaaltje verzamelt lekkende olie en voert dat door een heel klein gaatje terug het blok in. Ik vraag me een beetje af of jouw K dan wel zo'n klein gaatje heeft. Want zonder dat gaatje is het installeren van een pomp met bypasskanaal zinloos. Ook denk ik dat jouw pomp het al een jaar of 35 prima gedaan heeft. Dus waarom dan het pomphuis vervangen?
Dat van die gietijzeren impeller klopt als een bus wat mij betreft. Dus die moet je vervangen. Het niet zomaar uitwisselen ben ik niet helemaal van overtuigd. Het aantal tanden schijnt bij nieuwere pompen veranderd te zijn van 19 naar 32, zodat de pomp minder snel draait. Maar kan me niet heugen ooit gelezen te hebben dat iemand oliedruk of koeltemperatuur problemen had omdat z'n pomp de verkeerde snelheid draaide. Maar opnieuw; misschien zie ik iets over het hoofd.demaic schreef: ↑08 nov 2023, 21:37
Dit wetende is het zeer waarschijnlijk dat pompen niet zomaar onderling uitgewisseld mogen worden. Houdt u hier dus rekening mee als u eventueel pompen wilt gaan uitwissellen tussen de K1 / K75 / K100 / K1100.
Het is in ieder geval zo dat de oude gietijzeren impeller niet compatibel is met het nieuwe type water seal. (Eric Vermetten, 2020)."
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
-
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Zie deze foto, ik bedoel het gaatje bij pijltje 1
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
- john_c
- Berichten: 1253
- Lid geworden op: 07 aug 2012, 22:51
- Locatie: Almere
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Ik denk dat de opbrengsten hetzelfde zijn van de verschillende pompen.Maar kan me niet heugen ooit gelezen te hebben dat iemand oliedruk of koeltemperatuur problemen had omdat z'n pomp de verkeerde snelheid draaide. Maar opnieuw; misschien zie ik iets over het hoofd.
Maar mijn k75s uit 86 (denk oud type pomp?) fluit heel erg en mijn gewone k75 met nieuw type pomp niet.
Dus voor mijn gevoel zal het iets te maken hebben met de geluidsproductie van de motor.
Groet John_c
K75
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
K75s
MZ TS250/1 zijspan
MZ TS250/0
Honda NX400 falcon
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 15 dec 2019, 18:23
- Locatie: Linter België
Re: K75 (1988) - water/olie pomp
Het pomphuis heeft niet dat gaatje (is van voor 1992 = oud pomphuis).
Ben nu de timing ketting en de spanners aan het vernieuwen.Dan ga ik mijn andere K75S eens openen.
Al bedankt voor al de info.
Fijne dag
Demaic
Ben nu de timing ketting en de spanners aan het vernieuwen.Dan ga ik mijn andere K75S eens openen.
Al bedankt voor al de info.
Fijne dag
Demaic