geen overbrenging meer tussen motor en versnellingsbak

Voor vragen over de versnellingsbak en koppeling van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
huckelberry

geen overbrenging meer tussen motor en versnellingsbak

Bericht door huckelberry »

hallo

laatst had ik tijdens een inhaal actie met mijn k75 met zijspan plots een felle tik die ik hoorde. daarna leek het op of de versnellingssbak in zijn vrij was geschoten of tussen 2 versnellingen in zat in een soort vrij. motor rustig uit laten bollen zonder dat er naar klinkende geluiden waren. daarna weer terug geschakeld naar 1e maar nog steeds 0,0 aan beweging in de motor te krijgen, nog steeds het gevoel alsof deze in zijn vrij stond. ook in alle andere versnellingen 0,0 aan reactie. weet iemand wat er mis kan zijn? ps de vernellingsbak op mijn motor is hoogst waarschijnlijk van een 1100
Ted

Re: geen overbrenging meer tussen motor en versnellingsbak

Bericht door Ted »

Laatste tijd de spiebanen van de cardan nog gesmeerd? Als er nog een cardan van een 75 op zit is dat wel verdachte #1 lijkt me. Als het een 1100 cardan is zou het nog een gebroken kruiskoppeling kunnen zijn. En het kan ook de spiebaan op de aandrijfas tussen koppeling en bak zijn; die draaien ook wel eens dol in de koppelingsplaat. En theoretisch kan uiteraard de bak zelf kapot zijn maar dat hoor je niet vaak.

Kortom, ik zou van achter naar voor gaan slopen en dan wordt 't vanzelf duidelijk...
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
driepitter

Bericht door driepitter »

Idd. Gezien de knak gok ik op de kruiskoppeling.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
teacher

Bericht door teacher »

Spiebanen cardan idd.
Als je kruiskoppeling kapot is kan je nog aandrijving hebben; de gaffels waar de kruiskoppeling in zit raken elkaar (don't ask how I know).
K1600gt
cowboyfrank

Bericht door cowboyfrank »

Ik heb laatst een 1200rs in mijn werkplaats gehad, de klacht was slippende koppeling. Dus de boel uit elkaar, frictieplaat was slecht, dus het een en ander vervangen en de boel weer in elkaar. Veel werk bij een 1200 want het blok moet eronderuit. Jammer, koppeling slipt nog steeds. Dus de boel weer los, maar niet nadat ik ff diep had nagedacht. Ik hoefde niet ver te zoeken, het bleek de cardan. Daar zit rubber in als demper en dat was dus stuk. Bijna niet te zien, pas nadat ik de cardan as in de bankschroef zette en er een koevoet als wringijzer inzette kon je zien dat het demper materiaal stuk was. Ik wil maar zeggen, ook dit kan dus kennelijk...
maak niet steeds de zelfde fout, er is keuze genoeg.
bmw-k1200rs; BMW k75 bj91 k75 bj87;nissan qashqai
Snellebaksteen
Contacteer:

Bericht door Snellebaksteen »

Het kunnen ook nog verdwenen tanden in het hart van de koppeling plaat zijn.
Heb ik bij de 1100 een keer gehad.
K 1300R '09, K 1100RS '94, K 100RS '88, F650 '94, GSX1100 '83.

Liefhebber van alles met wielen en vooral van "vreemde creaties"
Plaats reactie