Rijd Bridgestone bt020 heel anders dan Metzeler marathon?
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
Rijd Bridgestone bt020 heel anders dan Metzeler marathon?
Hallo, over 10 dagen rit naar Duitsland met K 1200 lt en duo waarbij de huidige achterband( me888) nog wel even meekan, net terug van motorzaak, maar moet binnen 3000 k toch vervangen. Dan nu toch maar vervangen denk ik zo. Nu is de Metzeler niet op voorraad. Bridgestone bt 020 wel. Zo lezend door fora niet echt duidelijkheid.
Wat zal ik doen? Ik vrees dat de bs erg anders rijd? Of valt het mee?
Moet ik nog zoeken naar Michelin?
Dank alvast, ik wil lekker ontspannen en veilig rijden. Af en toe gas erop ..dat wel.
Dank alvast, ik wil lekker ontspannen en veilig rijden. Af en toe gas erop ..dat wel.
-
Re: Rijd Bridgestone bt020 heel anders dan Metzeler marathon?
Ik heb wel vertrouwen in Michelin...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Mercedes W124 200D (1988)
Sym joymax 125i (2015)
-
Oke dank je, welke zou dat moeten zijn?
-
Ik zal het eens voor je opzoeken...
Wat zijn de gegevens van de motorfiets?
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Sym joymax 125i (2015)
- nomko
- Contacteer:
Ik heb zowel onder mijn huidige motor (K1200GT bj. 2008) als onder mijn vorige motor (R1200RT bj. 2007) In het begin Metzeller's gehad.Harry1200lt schreef: ↑10 aug 2023, 13:52 Hallo, over 10 dagen rit naar Duitsland met K 1200 lt en duo waarbij de huidige achterband( me888) nog wel even meekan, net terug van motorzaak, maar moet binnen 3000 k toch vervangen. Dan nu toch maar vervangen denk ik zo. Nu is de Metzeler niet op voorraad. Bridgestone bt 020 wel. Zo lezend door fora niet echt duidelijkheid.
Nu heb ik onder mijn GT de Michelin Road Pilot 4 bandjes liggen.
Wat ik vooral gemerkt heb en dan vooral meer met de K-GT dan met de RT met de Metzeller's is dat de band zweverig aanvoelt.
Vooral in de bochten volgde de motor niet de lijn die ik voor ogen had, week ervan af. en het leek alsof de motor zweefde over de bandjes en vertoonde daardoor wat afwijkend rijgedrag.
Via een bedrijfje in Den Haag bandjes laten wisselen voor de Michelin en het eerste wat ik direct merkte was alsof de motor als een magneet vast op de weg lag!
Rijgedrag was enorm verbeterd, het zweverige gevoel was helemaal weg!
Snellere bochtenwerk werden keurig netjes afgehandeld zonder rare afwijkende rijgedrag te vertonen en de motor volgde precies de lijn die ik voor mezelf uitzette! Motor bleef onder alle condities en situaties mooi netjes op de lijn rijden zonder ervan af te wijken.
En ook als het profiel (zeg maar) half op is blijft de band presteren!
Ben zelf zeer tevreden over de Michelin Road Pilot banden!
- nomko
- Contacteer:
Wat ik hierboven al melden, ik heb de Road Pilot 4.
Maar er zit best een wezenlijk verschil tussen de Pilot 4, 5 en 6 bandjes.
Beste is om je goed te laten informeren welke het beste bij jou past.
En wat is jouw rijstijl?
Rustige rijder? Doorrijder en gaatjes opzoekend? Veel en lang rijdend? Toertochten?
Ik rij veel en vaak, ik rij voornamelijk veel woon-werk verkeer afgewisseld met toertochten, bochtige ritjes en af en toe ff lekker het gas wat verder open trekken. En mijn rijstijl is van iemand die van doorrijden houdt, de gaatjes opzoeken en lekker doortrekken als er ruimte voor is.
Op basis van dit gegeven werd mij de Pilot 4 aangeraden omdat deze beter paste bij mijn rijgedrag dan de Pilot 5.
-
Dank voor alle reacties. Nu nog mensen die met de goed verkrijgbare Bridgestone bt020 rijden op een k 1200 lt , 1999...
-
Bmw k 1200 lt, bouwjaar 1999. Ik kan geen banden vinden van Michelin die daar op mogen?Fronteradriver schreef: ↑11 aug 2023, 08:16 Ik zal het eens voor je opzoeken...
-
Ik denk dat je zal moeten kiezen tussen de Bridgestone of de Metzelers .. enkel die zijn officieel vrijgegeven voor de K1200LT.
Achteraan zou een michelin commander passen..
Vooraan een pilot road. Maar niet officieel vrijgegeven door Michelin....ik denk dat de loadindex belangrijk is voor die motor...
Achteraan zou een michelin commander passen..
Vooraan een pilot road. Maar niet officieel vrijgegeven door Michelin....ik denk dat de loadindex belangrijk is voor die motor...
BMW K100LT (1987)
Sym joymax 125i (2015)
Sym joymax 125i (2015)
-
Dank jullie wel, ik laat de Bridgestone er dan onder zetten. Als ik er aan denk zal ik nog eens reviewen.
-
Avons hebben ook een goedkeuring voor de K12LT.
Veel bedrijven monteren geen band zonder een goedkeuring voor een specifiek model motor, daar hebben ze een goede reden voor.
In geval van een ongeluk kunnen ze mede aansprakelijk worden gesteld.
De Bridgestone Bt020 M (let op de M achteraan de benaming, de gewone Bt020 is een andere band namelijk), rijd heel goed op droog, en ook nog op nat wegdek.
De Metzeler begint al te glijden als je als bestuurder aan regen denkt bij wijze van spreke dan.
Met de Metzeler moet je echt je rijstijl aanpassen bij nat wegdek, dat hoeft bij de Bridgestone veel minder.
De Avons scoren op dat laatste nog beter, gewoon bochten rijden zonder beperking, regen of niet.
Dat komt voornamelijk door de zachtere compound, nadeel: bij een stevige rijstijl ben je na 7 duizend km wel weer aan nieuwe banden toe.
De Bridgestone globaal tussen de 10 en 14 duizend, en de Metzeler haalt er nog wel meer.
Beetje mosterd na de maaltijd, waarschijnlijk ben je al weg of zelfs terug, wellicht voor iemand anders weer interessant.
Heb overigens de LT net verkocht na 16 jaar en 120 k ermee gereden te hebben.
Veel bedrijven monteren geen band zonder een goedkeuring voor een specifiek model motor, daar hebben ze een goede reden voor.
In geval van een ongeluk kunnen ze mede aansprakelijk worden gesteld.
De Bridgestone Bt020 M (let op de M achteraan de benaming, de gewone Bt020 is een andere band namelijk), rijd heel goed op droog, en ook nog op nat wegdek.
De Metzeler begint al te glijden als je als bestuurder aan regen denkt bij wijze van spreke dan.
Met de Metzeler moet je echt je rijstijl aanpassen bij nat wegdek, dat hoeft bij de Bridgestone veel minder.
De Avons scoren op dat laatste nog beter, gewoon bochten rijden zonder beperking, regen of niet.
Dat komt voornamelijk door de zachtere compound, nadeel: bij een stevige rijstijl ben je na 7 duizend km wel weer aan nieuwe banden toe.
De Bridgestone globaal tussen de 10 en 14 duizend, en de Metzeler haalt er nog wel meer.
Beetje mosterd na de maaltijd, waarschijnlijk ben je al weg of zelfs terug, wellicht voor iemand anders weer interessant.
Heb overigens de LT net verkocht na 16 jaar en 120 k ermee gereden te hebben.
Groeten
Rene
Rene
-
Dank Rene voor de uitgebreide reactie. Mijn ervaring met de nieuwe Bridgestone is prima. Netjes ingereden voor 100 km en beetje daarna. 4 dg winterberg net gereden met volle bepakking en duo. Bandjes op 3.2 bar en vering op hoog. Dat scheelt echt. Ook een zeer natte dag gereden, nog steedswat voorzichtig gereden, maar hoefde eigenlijk niet. De band spoort uitstekend, strak op de weg. Nog een paar uurtjes alleen en zonder bepakking in Sauerland...mooie lange bochten, je mag daar 100, ik denk 80--90 kan ook wel
...gaat perfect---nog een beetje dr bij...
geen beweging in te krijgen, nog een bochtje iets scherper, 100-110-120...voelt prima
, en weer netjes 50 in de bb kom 
Enfin , goede keus, nu nog kijken hoe lang hij meegaat.
Bij bmw dealer plaatsen ze slechts Metzeler, wellicht vanwege degelijkheid. Als je iets avontuurlijker rijd is de bs een aanrader, lange touren de mz. Denk zo ...
Groeten Harry

Enfin , goede keus, nu nog kijken hoe lang hij meegaat.
Bij bmw dealer plaatsen ze slechts Metzeler, wellicht vanwege degelijkheid. Als je iets avontuurlijker rijd is de bs een aanrader, lange touren de mz. Denk zo ...
Groeten Harry