K1200S achterkant verhogen?
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
K1200S achterkant verhogen?
Hallo,
Ik rijd sinds kort een K1200S en ben er erg blij mee!
Klein verbeterpunt is dat hij in de bocht graag de buitenkant opzoekt. Om de lijn te houden moet ik dus continu blijven duwen op de binnenste stuurhelft. De achterband (Michelin Pilot Road 4 GT, 190/55-17) is niet helemaal nieuw meer, maar de platheid in het midden is naar mijn idee niet zodanig dat dit het stuurgedrag verklaart. Veervoorspanning via ESA maximaal instellen levert wel verbetering, maar nog niet optimaal.
Mijn doel is een neutraal bochtengedrag bij legale snelheden, dus dat hij vanzelf de gekozen lijn in de bocht houdt.
Bij vorige motoren kreeg ik dit voor elkaar door de vorkpoten verder door de kroonplaten te laten steken, maar dat kan niet bij de duolever.
Nu heeft o.a. Schwabenmax een mooi verhaal over het verhogen van de achterkant om de wendbaarheid te vergroten:
https://schwabenmax.de/index.php?cat=KA ... uct=BK-K12
De prijzen van Bikefarmmv zijn echter gunstiger:
https://www.bikefarmmv.com/epages/79512 ... %201200%22
Ik vind het lastig in te schatten wat het effect zal zijn en welke verhoging (20, 25, 30 of 35mm) een neutraal bochtengedrag oplevert.
Misschien dat een andere maat/merk/type banden ook een verbetering oplevert?
Iemand ervaring met modificaties op dit gebied en wat is dan het advies?
Ik rijd sinds kort een K1200S en ben er erg blij mee!
Klein verbeterpunt is dat hij in de bocht graag de buitenkant opzoekt. Om de lijn te houden moet ik dus continu blijven duwen op de binnenste stuurhelft. De achterband (Michelin Pilot Road 4 GT, 190/55-17) is niet helemaal nieuw meer, maar de platheid in het midden is naar mijn idee niet zodanig dat dit het stuurgedrag verklaart. Veervoorspanning via ESA maximaal instellen levert wel verbetering, maar nog niet optimaal.
Mijn doel is een neutraal bochtengedrag bij legale snelheden, dus dat hij vanzelf de gekozen lijn in de bocht houdt.
Bij vorige motoren kreeg ik dit voor elkaar door de vorkpoten verder door de kroonplaten te laten steken, maar dat kan niet bij de duolever.
Nu heeft o.a. Schwabenmax een mooi verhaal over het verhogen van de achterkant om de wendbaarheid te vergroten:
https://schwabenmax.de/index.php?cat=KA ... uct=BK-K12
De prijzen van Bikefarmmv zijn echter gunstiger:
https://www.bikefarmmv.com/epages/79512 ... %201200%22
Ik vind het lastig in te schatten wat het effect zal zijn en welke verhoging (20, 25, 30 of 35mm) een neutraal bochtengedrag oplevert.
Misschien dat een andere maat/merk/type banden ook een verbetering oplevert?
Iemand ervaring met modificaties op dit gebied en wat is dan het advies?
- Remco met een K
Re: K1200S achterkant verhogen?
Hoi,
Mijn K100RS had die neiging ook, zowel met de oude als met de nieuwe schokbreker. Bij de nieuwe was het echter over toen ik de uitgaande demping wat opgeschroefd heb. Weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar lijkt me de moeite waard.
Mijn K100RS had die neiging ook, zowel met de oude als met de nieuwe schokbreker. Bij de nieuwe was het echter over toen ik de uitgaande demping wat opgeschroefd heb. Weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar lijkt me de moeite waard.
K100RS '86
- RemonLT
Een 190 achterband is ook redelijk breed natuurlijk. Kan je hier niet eerst eens navragen bij de bandenboer of er een 180'er op past voordat je aan de geometrie gaat sleutelen? Just my two cents.
- marrcel
Om de achterkant om hoog te helpen kan je eerst de veerspanning opdraaien. Daarna kan je mogelijk ringen op de veer leggen of andere delen verlengen.
Nu: 85K100rs + 97K1200RRs + 98GSXR750 + 83RD350LC2 +Zumo660 + Etrex-20
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
- K 75 RT
Of rijdt eens langs Hyperpro voor advies.
K 75 RT
K 75 RT
R 1200 R 2012 Rauchgrau metallic matt
-
Toch maar even professioneel advies ingewonnen bij Bikefarmmv.
30mm verhogen ten opzichte van standaard is schijnbaar ideaal. Omdat ik een 190/55 band heb gemonteerd ipv. de standaard 190/50 heb ik al ongeveer 10mm verhoging gerealiseerd. Het advies is dus om de 20mm verhogingsset te monteren.
Ik laat het weten zodra ik er mee gereden heb.
Gr. Ton
30mm verhogen ten opzichte van standaard is schijnbaar ideaal. Omdat ik een 190/55 band heb gemonteerd ipv. de standaard 190/50 heb ik al ongeveer 10mm verhoging gerealiseerd. Het advies is dus om de 20mm verhogingsset te monteren.
Ik laat het weten zodra ik er mee gereden heb.
Gr. Ton
-
Verhogingssetje 20mm besteld bij Bikefarmmv en gemonteerd.
De motor stuurt nu vrijwel neutraal in de bocht en ik ben erg tevreden met het resultaat!
Je kunt ook nog iets spelen met de ESA, maar ik merk maar weinig verschil in stuurgedrag tussen de verschillende standen.
Na het monteren bleek echter wel dat de achterband tegen de middenbok aankwam.
Met een originele middenbok zou dat volgens de leverancier niet het geval zijn, maar ik heb een aftermarket type van SW-Motech en die raakt dus wel de achterband (Michelin Road 5, 190/55-17). Door de aanslag van de middenbok iets aan te passen heb ik dat opgelost.
Verder zet de je motor nu heel gemakkelijk op de middenbok en dan hangt het achterwiel niet meer vrij van de grond.
Tot slot staat de motor op de zijstandaard schuiner dan voorheen, maar in beide gevallen staat hij wel stabiel.
Voor een sportief stuurgedrag zou je overigens nog wel wat meer kunnen verhogen.
Conclusie: een echte aanrader!
De motor stuurt nu vrijwel neutraal in de bocht en ik ben erg tevreden met het resultaat!
Je kunt ook nog iets spelen met de ESA, maar ik merk maar weinig verschil in stuurgedrag tussen de verschillende standen.
Na het monteren bleek echter wel dat de achterband tegen de middenbok aankwam.
Met een originele middenbok zou dat volgens de leverancier niet het geval zijn, maar ik heb een aftermarket type van SW-Motech en die raakt dus wel de achterband (Michelin Road 5, 190/55-17). Door de aanslag van de middenbok iets aan te passen heb ik dat opgelost.
Verder zet de je motor nu heel gemakkelijk op de middenbok en dan hangt het achterwiel niet meer vrij van de grond.
Tot slot staat de motor op de zijstandaard schuiner dan voorheen, maar in beide gevallen staat hij wel stabiel.
Voor een sportief stuurgedrag zou je overigens nog wel wat meer kunnen verhogen.
Conclusie: een echte aanrader!
-
Is dit makkelijk zelf te doen, en zo ja hoe dan?
-
Nou wil ik ze ook bestellen via bikefarmmv alleen zie 2 soorten voor de k1300s 1 hele dure en 1 goedkope neem aan dat ze het zelfde zijn misschien dat jij wat informatie daar over hebt of er een verschil is of niet