Beste collega motorrijders,
Na veel dit forum gelezen te hebben maar mijnvraagniet tegen gekomen ben zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Wannes en woonachtig te Ossendrecht. Een ideale plaats als vertrekpunt richting Zeeland, België en richting het oosten van Brabant.
Sinds 1990 heb ik met mijn Honda Transalp XLV600 een dikke 150 k zonder problemen weggedraaid. Niet onverdienstelijk lijkt mij.
Nu deze echt op is wordt het tijd voor een andere machine. Mijn eerste keus was een BMW S1000XR. Beetje zelfde rijhouding op de motor. Helaas na een proefrit vond ik het toch tegenvallen en heb deze niet gekocht.
Per toeval stuitte ik op een K1200gt van 2007 met 36 k op de teller. Na proefrit helemaal weg van die motor. Zo heerlijk soepel en stil en voor mij belangrijk, een goede zit.
Hetgeen mij wel opviel als enig puntje was dat wanneer ik het gas terugdraaide enige trilling voelde in de voetsteunen. Ook tijdens het terugschakelen voelde ik dit eventjes.
Mijn vermoeden was dat dit door enige speling op de cardan zou kunnen komen.
De verkoper, een algemene motorzaak, zei dat dit wellicht veroorzaakt wordt door een slipkoppeling die er voor zorgt dat in het geval van gas dichtdraaien het achterwiel niet blokkeert.
Op zich wel een plausibele verklaring, maar klopt zijn theorie?
Ik ben op zoek gegaan naar een dergelijke slipkoppeling maar kan er nergens iets over terugvinden.
Wellicht dat iemand kan vertellen of dit trillen normaal is bij dit type motor of dat ik beter verder kan zoeken.
Om nu gelijk al hoge kosten te maken voor een cardanreparatie zie ik niet zitten ondanks dat het een hele fijne motor is om te rijden.
Ik hoor het graag van de mensen met K1200 ervaring.
Alvast bedankt,
Wannes
Trilling bij loslaten gashendel
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 09 okt 2014, 20:56
- Locatie: Andijk
Re: Trilling bij loslaten gashendel
Ik zou er iemand naar laten kijken met kennis van dit model, bv een BMW motorfiets-monteur.
Evt keuring overwegen, dan weet je gelijk hoe de (rest van de) motor erbij staat.
Als verkoper zekerheid wil, evt aanschaf onder voorwaarde van een vooraf bepaald max bedrag aan geraamde kosten bij keuring
Je klacht komt mij iig niet bekend voor, mijn K1200RS de- en accelereert nagenoeg trillingsvrij
Evt keuring overwegen, dan weet je gelijk hoe de (rest van de) motor erbij staat.
Als verkoper zekerheid wil, evt aanschaf onder voorwaarde van een vooraf bepaald max bedrag aan geraamde kosten bij keuring
Je klacht komt mij iig niet bekend voor, mijn K1200RS de- en accelereert nagenoeg trillingsvrij
BMW K1200RS in Delphinblau 'd'en sleurder' en Ducati monster S4R Testastretta (2008) in antraciet
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 jan 2023, 20:15
Re: Trilling bij loslaten gashendel
Beste Walt,
Hartelijk dank voor de reactie.
Misschien dan toch even verder laten onderzoeken zoals jij aangeeft.
Aandrijflijn RS met GT lijken mij qua constructie niet zoveel te verschillen buiten de eindoverbrenging om.
Laat nog iets van me weten zodra er meer bekend is.
Nogmaals dank.
Wannes
Hartelijk dank voor de reactie.
Misschien dan toch even verder laten onderzoeken zoals jij aangeeft.
Aandrijflijn RS met GT lijken mij qua constructie niet zoveel te verschillen buiten de eindoverbrenging om.
Laat nog iets van me weten zodra er meer bekend is.
Nogmaals dank.
Wannes
-
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: Trilling bij loslaten gashendel
Welkom Wannes!
Als ik wat in het rond google lees ik dat zo'n ding niet vanuit de fabriek geinstalleerd is, en ook nauwelijks zinvol geacht wordt.
Een aankoopkeuring zoals Walt voorstelt lijkt me een goede zet in dit geval.
Volgens mij heet zoiets een "slipper clutch". Zie hier een uitleg. Zo ver ik er verstand van heb (nauwelijks) is zo'n ding met name zinvol bij grote 1 of 2 cilinders. Daar loop je het risico dat als je enthousiast terugschakelt en de koppeling met een klap loslaat je achterwiel ineens zo'n beetje stilstaat met soms verrassende gevolgen. Iets waar een K1200GT niet zo zeer last van zal hebben lijkt me.Wannes schreef: ↑23 jan 2023, 20:30 De verkoper, een algemene motorzaak, zei dat dit wellicht veroorzaakt wordt door een slipkoppeling die er voor zorgt dat in het geval van gas dichtdraaien het achterwiel niet blokkeert.
Op zich wel een plausibele verklaring, maar klopt zijn theorie?
Ik ben op zoek gegaan naar een dergelijke slipkoppeling maar kan er nergens iets over terugvinden.
Als ik wat in het rond google lees ik dat zo'n ding niet vanuit de fabriek geinstalleerd is, en ook nauwelijks zinvol geacht wordt.
Een aankoopkeuring zoals Walt voorstelt lijkt me een goede zet in dit geval.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 jan 2023, 20:15
Re: Trilling bij loslaten gashendel
Hallo Ted,
Heb net contact gehad met " de knalpot" in Rilland.
Dit is een BMW specialist niet zijnde dealer.
Zoals hij mij aangaf zou de trilling niet mogen en zou in de aandrijving liggen. Zijn advies was om er voorzichtig mee te zijn omdat het redelijk in de papieren kan lopen.
Het heeft mij doen besluiten om verder te zoeken, eventueel een R1200RT.
Zodra ik wat heb aangeschaft zal ik het posten in het forum.
Voor nu beiden bedankt voor de snelle reactie en de nette adviezen,
Wannes
Heb net contact gehad met " de knalpot" in Rilland.
Dit is een BMW specialist niet zijnde dealer.
Zoals hij mij aangaf zou de trilling niet mogen en zou in de aandrijving liggen. Zijn advies was om er voorzichtig mee te zijn omdat het redelijk in de papieren kan lopen.
Het heeft mij doen besluiten om verder te zoeken, eventueel een R1200RT.
Zodra ik wat heb aangeschaft zal ik het posten in het forum.
Voor nu beiden bedankt voor de snelle reactie en de nette adviezen,
Wannes