Mijn k1200 uit 1998 begon te pendelen in zeer snel genomen bochten en op kleine rotondes.Na 11 jaar en 75000 km is deze aan vervanging toe.
Niet fijn. Besloten om wilbers vering aan te schaffen.
Alleen ff de oude vering verwijderen. Ja hoor inderdaad de achtervering 10 min . maar de voorkant is veel lastiger.
Bout onder de telelever is er uit evenals de moer onder de tankcover.
Hij is dus los maar er nog niet uit, achterwiel door iemand op de grond laten drukken dan komt het voorwiel goed los.
Maar toch lukt het niet om de schokbreker te verwijderen
Iemand dit al eens gedaan?
gr eric
Gelukkig de voorvering is er uit.
Was eigelijk erg simpel , is wel overnagedacht
De volgende werkwijze dient voor dit type BMW gevolgd te worden.
Verwijder beide kuipdelen, tankcover en verwijder de achterschokbreker.
Moer van de demperstang verwijderen onder de tank,
laat een redelijk sterk iemand de motor aan de achterkant zo ver mogelijk naar beneden drukken
Pak de schokbreker met de ene hand vast en trek met de andere hand het voorwiel 5 cm naar beneden.
Die 5 cm is precies genoeg om de demper te verwijderen.ter verduideling het achterwiel wordt dus met kracht naar beneden gedrukt anders gaat het niet. DE schokbreker kan er alleen maar aan de onderkant uit. Bij de 1200LT dus aan de bovenkant. De voorschokbreker zat fijn onder de olie, waarschijnlijk lek.
Zal me benieuwen volgende week of de nieuwe schokbrekers een verbetering geven.
Vandaag 8 maart de eerste proefrit. Motor stuurt strak demping erg weinig. wegligging nog niet tot het uiterste kunnen testen banden zijn niet goed warm te krijgen.Laat het voorjaar maar beginnen.
voor en achtervering
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 19:44
- Locatie: zutphen
voor en achtervering
Laatst gewijzigd door hoos op 15 apr 2009, 18:57, 5 keer totaal gewijzigd.
- BMW-4-ever
- Berichten: 2534
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
- Locatie: Wouw
Re: voor en achtervering
[EDIT: ik zie net dat je een RS hebt, de onderstaande situatie is van een 1200LT. Weet niet of dit 100% vergelijkbaar is]
Hallo (bijna) naamgenoot. . . . . .
heel werk om de paralever los te halen. Heb je een werkplaatshandboek? daar staat het goed beschreven. Je hebt de bouten al los, volgens het WPH moet je dan inderdaad het voorwiel los van de grond houden (krik) en da zou het los moeten komen. Heb je de triangel er al af?
Volgens het boek zou je het veerelement 90 graden moeten draaien en naar beneden trekken. Dan de rubber ring verwijderen en dan kan het veerelement er naar boven toe worden uitgehaald.
Gelukkig heb je voor de Wilbers gekozen, deze zijn beter instelbaar dan de Ohlins.
Mijn LT is van '99 en staat op 120000 kilometer nog op zijn originele vering. Ik ben daar ook niet echt tevreden over, maar blijf het er toch nog even mee doen
Succes met de verbouwing, en laat even weten wat het resultaat geworden is.
Groeten,
Erik
Hallo (bijna) naamgenoot. . . . . .
heel werk om de paralever los te halen. Heb je een werkplaatshandboek? daar staat het goed beschreven. Je hebt de bouten al los, volgens het WPH moet je dan inderdaad het voorwiel los van de grond houden (krik) en da zou het los moeten komen. Heb je de triangel er al af?
Volgens het boek zou je het veerelement 90 graden moeten draaien en naar beneden trekken. Dan de rubber ring verwijderen en dan kan het veerelement er naar boven toe worden uitgehaald.
Gelukkig heb je voor de Wilbers gekozen, deze zijn beter instelbaar dan de Ohlins.
Mijn LT is van '99 en staat op 120000 kilometer nog op zijn originele vering. Ik ben daar ook niet echt tevreden over, maar blijf het er toch nog even mee doen
Succes met de verbouwing, en laat even weten wat het resultaat geworden is.
Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!
BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
-
- Berichten: 1315
- Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:25
- Locatie: Essen (B)
Re: voor en achtervering
Heb ook net een gewezen dienstbrommer in de garage staan mét Wilbers voor en achter. Zijn ze inderdaad zoveel beter?
Enheuu...wat kost dat grapje eigenlijk?
Enheuu...wat kost dat grapje eigenlijk?
Heel lang geleden .....In goede banen leiden
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 19:44
- Locatie: zutphen
Re: voor en achtervering
john, vandaag in de zon de eerste langere rit gemaakt.Stuurt strak maar niks bijzonders gewoon zoals het hoort.JohnDC schreef:Heb ook net een gewezen dienstbrommer in de garage staan mét Wilbers voor en achter. Zijn ze inderdaad zoveel beter?
Enheuu...wat kost dat grapje eigenlijk?
Ik heb de goedkoopste\eenvoudigste uitvoering ben je met korting en wel zelf er onderbouwen toch 950 euri lichter
-
- Berichten: 1315
- Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:25
- Locatie: Essen (B)
Re: voor en achtervering
Dan heb ik een goede zaak gedaan! Voor enkele duizendjes méér had ik een hele brommer
Heel lang geleden .....In goede banen leiden