[K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Hier kunt u alles kwijt over de voorvork en het stuur van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
newtrackfinder
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 aug 2018, 12:42

[K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door newtrackfinder »

De voorvering van mijn K1600GT heeft naar mijn zin iets teveel voorspanning. Nu zit er schroefdraad aan de onderzijde van de schokbreker aan de voorzijde, en in de ring die de veer tegenhoudt zitten gaatjes, alsof je er een stuk gereedschap op kunt zetten om hem te verstellen. Ik lees echter nergens dat dit mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring met het verstellen van de veervoorspanning aan de voorzijde? Mijn K1600GT heeft ESA.
Gebruikersavatar
Edje
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019, 11:45

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door Edje »

Was wel benieuwd naar de reacties. Heb namelijk het zelfde bij mijn 1600gt.
Kawasaki Z1000 ('15) Harley Davidson Fat BOB ('14) BMW K1600GT ('16)

Ik ben van na de oorlog, laten we dat zo houden........ :D
Gebruikersavatar
bmw-lover
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 aug 2019, 15:50

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door bmw-lover »

Werkplaatshandboek ?

Dealer vragen ? Of BMW Nederland klantenservice.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Ciske
Berichten: 1095
Lid geworden op: 20 jan 2008, 19:19
Locatie: Twente

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door Ciske »

Even informeren bij een veringspecialist, of nog beter, afspraak maken en voor jou op de juiste waarde laten zetten.

gr v Ciske
Een K op 3 wielen is ook leuk!
Gebruikersavatar
RV
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:39
Locatie: Zoetermeer

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door RV »

Dit draadje is al wat ouder heb ik gezien. Ik heb sinds kort een 1600GT en ben mij in alles aan het inlezen, en ik zie in de reply's nog niet een echt antwoord of een oplossing waar de toekomstige lezers ook iets aan hebben. Vandaar de reactie nu. ESA betekent Electronic Suspension Adjustment. Is het niet zo dat je de "veervoorspanning" regelt vanuit je menu? Anders snap ik het woord "Electronic" niet.
Mijn ESA is gereviseerd bij JJ Suspension. Kost wel een duit, maar er zat speling op de demper.

Een antwoord zou kunnen zijn dat met een stuk gereedschap de veervoorspanning niet kan worden ingesteld. Dat gebeurt immers elektronisch.
Bij het reviseren van de dempers kan je denk ik wel je wensen aangeven zodat ze op jouw comfortmodus kunnen worden ingesteld.
Bij mij is de instelling zo aangepast dat Normaal nu Comfort is, Comfort is nu Sport en Sport is dan een soort van Soprt+ geworden.
Groeten Rob
Gereden op Jawa, Honda Pan European ST1100, BMW R65, K75, K1100, K1200 en R1200 RT
Nu op een nieuwe liefde, de K1600GT-P :D
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 430
Lid geworden op: 16 apr 2015, 22:56
Locatie: Marknesse

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door jaapwess »

Volgens mij is het alleen de achterkant die ingesteld wordt. Als je de instellingen wijzigt (ik sta dan met beide voeten op de grond met de motor tussen mijn benen) dan voel je de achterkant omhoog of omlaag gaan.
Persoonlijk vind ik de 2021 K1600GT een stuk softer dan mijn vorige 2018 K1600GT, maar het is nog niet erg genoeg om eens naar HK Suspension in Tiel te rijden. Het ontbreken van woon-werk en vakantieverkeer op de motor maakt het ook minder noodzakelijk helaas
-------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '21 K1600GT
eric11
Berichten: 951
Lid geworden op: 11 jun 2014, 20:43
Locatie: Hengelo OV

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door eric11 »

Voor wat betreft ESA II geeft de Handleiding van de K1600 al informatie bij Electronic Suspension Adjustment ESA II, in het hoofdstukje Techniek in detail:
[...] Afhankelijk van de dan gekozen rijmodus worden aan beide veerelementen de dempingen en aan het achterste veerelement de veerbasis en de veerstijfheid ingesteld. Bij verandering van de gekozen rijmodus wordt behalve de demping van de beide veerelementen ook de veerstijfheid van het achterste veerelement aangepast.
De veervoorspanning kan dus alleen bij het achterwielgedeelte worden aangepast; dat kan ook alleen niet-rijdend gebeuren.

Door de constructie van de duolever voorvering zou BMW misschien een schokdemping+veer hebben kunnen inzetten waarbij de veervoorspanning (eletronisch) verstelbaar is. Ik vermoed dat de extra kosten die dat met zich meebrengt niet opwegen tegen de matige opbrengsten. Het grootste gedeelte van de variabele belasting door extra bagage en/of duo passagier komt voor rekening van het achterste gedeelte. UItgebreide BMW info: ESA & ESA II.
K1100RS ABS II >> Flying bricks: the experience of a lifetime! <<
Gebruikersavatar
RV
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:39
Locatie: Zoetermeer

Re: [K1600GT] Voorspanning voorvering verstelbaar?

Bericht door RV »

eric11 schreef: 24 nov 2021, 16:57 De veervoorspanning kan dus alleen bij het achterwielgedeelte worden aangepast; dat kan ook alleen niet-rijdend gebeuren.
Volgens mij valt er handmatig (mechanisch) helemaal niets in te stellen bij een fiets met ESA, als alleen (elektronisch) via het menu...
Ik denk dat dat uiteindelijk het antwoord moet zijn waar dit draadje mee begon.

De gebruikershandleiding zegt er het volgende over:

Afbeelding
Groeten Rob
Gereden op Jawa, Honda Pan European ST1100, BMW R65, K75, K1100, K1200 en R1200 RT
Nu op een nieuwe liefde, de K1600GT-P :D
Plaats reactie