Heftig trillen voorwiel bij remmen

Heeft u vragen over de wielen of banden van de K1200 - K1300 - K1600 plaats deze dan hier.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door BMW-4-ever »

Zoals de titel al zegt, het voorwiel van de 1200LT trilt heftig bij remmen, en de frequentie van dat trillen is afhankelijk van de omwentelingen van het voorwiel. Dus trillen op hoge snelheid en als ik bijna stil sta voel je iedere omwenteling van het voorwiel.

Remschijven en blokken zijn recentelijk vernieuwd, maar voor deze vernieuwing had ik het ook al iets.
Tijdens gewoon rijden voel ik niets.
Bij handmatig ronddraaien voel je een zwaar punt, maar aan de remmen is niets te zien.

Zouden het de voorwiellagers kunnen zijn? Of moet je dit dan ook met gewoon rijden merken?
En zijn die dan zelf te vervangen?

Bedankt weer voor het meedenken,

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4977
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door driepitter »

Heb je gekeken of ze alles weer goed hebben vastgezet? Misschien even de klauwen loshalen (weet niet of dat veel werk is bij een 1200) en dan nog eens voelen. Als je dan nog een zwaar punt hebt, dan is er mogelijk iets met een wiellager. Eén voor één de klauwen terugzetten en draaien/voelen zou uitsluitsel moeten geven, lijkt me.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Gebruikersavatar
Bor S
Berichten: 250
Lid geworden op: 24 jun 2010, 11:16

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door Bor S »

Ik weet niet op je probleem het zelfde is als wat het was voor monteren van de nieuwe schijven.

Maar ik heb een keer wafe-schijven op mijn BMW gemonteerd, deze waren echter niet goed gehard of zo (productie fout), en deze gingen binnen de kortse tijd ook trillen.
Dit doordat er een dikte verschil in de schijven ontstond. Denk maar, de remblokken worden aangedrukt op de schijf, dan komt de schijf op het dikker deel van de schijf, gaat harder remmen, komt op het dunnen deel, remt ineen weer mindenr, etc, etc.
Het verschil in dikte was echt maar minimaal, ca 5/100mm maar wel duidelijk voelbaar. Maar allen meetbaar met nauwkeurig meetgereedschap (bv niet met de schuifmaat).

Verder zou je de slingering van de schijven kunnen meten, zit er een slinger in de schijf (of het pasvlak waarop de schijf vast zit, het wiel) , kan dit ook in "pompen" van de remmen leiden.
BMW R100RS, K100RS, R1100S, Aprilia RSV 1000 Factory
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door BMW-4-ever »

Dank jullie wel.

@ driepitter, da's idd een makkelijk uitvoerbare controle :idea: (remklauwen van de 1200 eraf is net zoveel werk als van iedere andere K). Die ga ik dus nog even proberen.

@ bor s, ik had het ook voor de verwisseling van de schijven, alleen veeel minder. Ook aangegeven voor aanvang de beurt maar kennelijk hebben ze niets gevonden (of gedaan :? ) Of ze alles goed vast gezet hebben vraag je. Nou. . . . . . . . daags na de beurt zelf nog wat gecheckt en wel wat losse zaken gevonden als: Losse stekker verwarming duo-zadel, en de een van de inbusbouten onderaan de voorvork. Kreeg sterk het idee dat de motor na de beurt weer door een leerlingmonteur in elkaar is gezet. E.e.a. geeft dan niet veel vertrouwen in de rest. Ik was altijd zeer te spreken over het uitgevoerde werk, en heb dit ook gelijk aangegeven.
Maar omdat ik het trillen ervoor dus ook had sluit ik een oorzaak in die hoek maar even uit. Klauwen en schijven zitten wel goed vast overigens, en de busjes zijn ook allemaal vervangen.

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
suus62
Berichten: 1909
Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
Locatie: Oosterhout NB

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door suus62 »

Hopelijke een onzinnige opmerking: vreemde/rare bandslijtage?
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door BMW-4-ever »

suus62 schreef:Hopelijke een onzinnige opmerking: vreemde/rare bandslijtage?
Zeker niet onzinnig.
Allen was mijn verhaal ervoor niet volledig :oops: , ook de banden zijn tijdens de laatste servicebeurt vervangen.

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
JohnDC
Berichten: 1315
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:25
Locatie: Essen (B)

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door JohnDC »

Ik volg het hier op de voet want ook mijn K1200 heeft er wat last van. Enkel als ik de voorrem inknijp. Met het voetpedaal geen last. (integraal remsysteem)
Afbeelding
Heel lang geleden .....In goede banen leiden
Gebruikersavatar
bmw-er
Berichten: 1523
Lid geworden op: 17 okt 2008, 12:30
Locatie: 010

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door bmw-er »

Erik, hoe is het met de stuurdemper, en de voorvork brug zitten die 4 bouten nog goed vast.

Dick
Afbeelding
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door hwjeuring »

Ahum, goedendag. Nieuw op dit forum, oud gediende in de motorwereld. Harold is de naam, woon in Sleen en heb sinds kort (naast BMW r51/3, een Guzzi, een KTM supermono racer en diverse engelse fietsen) een K75S.

las de vraag en reacties in dit draadje en hoewel al een paar dagen stil qua reacties, meen ik nog een zinvolle aanvulling te hebben. e.e.a voortgekomen uit eigen ervaring (kon mezelf wel voor de kop slaan! had al nieuwe schijven over de post binnengekregen omdat ik dacht dat het daar aan lag (zonder de "rest" te checken van te voren))

mogelijke speling op het balhoofd (hoe klein ook)! veroorzaakt gelijk soortige klachten, trillen in de voorpartij bij remmen met alleen voor.

voor 33 euro + porto aan lagers was ik van het probleem af, demonteren en monteren voorvork, vervangen lagers, kan in 2 a 3 uur tijd, als je een beetje relaxed doet. zonder speciaal gereedschap goed te doen (draad eind en passende dikke ringen om mee te persen moet je ff vooraf organiseren).

ik heb gezien dat er ook remaanloop klachten waren, technisch gezien kan dat los staan van de tril klachten, ik zou dus beide zaken als apart probleem onderzoeken en benaderen.

suc6

Harold
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Heftig trillen voorwiel bij remmen

Bericht door BMW-4-ever »

Hallo Harold,
welkom op het forum en dank voor je reactie.

Ik zal dit zeker meenemen in het onderzoek.

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Plaats reactie