Geen koppeling meer

Voor vragen over de versnellingsbak en koppeling van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
rob520
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2013, 21:14
Locatie: Ermelo

Geen koppeling meer

Bericht door rob520 »

Tijdens een rondje IJsselmeer kon ik met mijn K1200GT, 2006 plotseling niet meer schakelen. In de derde versnelling bijna 100 km van huis net buiten Uitdam kom je niet ver meer dus de zaak maar veilig aan de kant gezet. Ik kwam er al snel achter dat ik geen koppeling meer had. Dus de pechhulp van de KNMV gebeld die de wegenwacht van de ANWB inschakelde. Die was er uitzonderlijk snel en schroefde als eerste het oliepotje op het stuur los. Die bleek leeg te zijn dus olie er in. Hij vroeg mij of ik oliedruppels onder de motor had waargenomen, dat was niet het geval. Een hand onderlangs het koppelinghuis bleef schoon en droog. Bij de koppelingcilinder was volgens de WW-man geen mogelijkheid om te ontluchten. Derhalve heeft hij de slang losgedraaid om te ontluchten. Tijdens het knijpen in de koppeling spatte de olie vrolijk rond. KIjk riep de WW-man plotseling, "hier lekt olie" en vervolgens "ik zal transport voor je regelen" en vertrok. Een goed uur later was er een sleepdienst met zo'n gele vrachtauto en een 20 minuten later stonde de motor er op. Anderhalf uur later was ik weer thuis. Tijdens het wachten op vervoer heb ik met papieren zakdoekjes het koppelingshuis van gespetterde olie schoongepoetst.
De volgende morgen Was het koppelingshuis kurkdroog. Dus mijn oog op de koppelingscilinder laten vallen. Na demontage bleek het membraam te lekken. Ik dacht aan een revisiesetje voor de cilinder maar ik kwam van een koude kermis thuis. BMW wil niet dat daar mee geknoeid wordt derhalve kan alleen een nieuwe koppelingscilinder besteld worden a € 135.=.
Gebruikersavatar
mboelis
Berichten: 4655
Lid geworden op: 31 dec 2007, 02:42
Locatie: West Friesland (NH)
Contacteer:

Re: Geen koppeling meer

Bericht door mboelis »

Een vriend van mij heeft een GS 1150 met net zo'n drukcilinder voor de koppeling als jouw K 1200. Zijn vloeistofpotje was ook een keer leeg en had ook geen koppelingsdruk meer. Ook geen uitwendige lekkage waarneembaar achter de versnellingsbak. Hij heeft het potje bijgevuld en we gingen een flinke (nacht)rit rijden met veel schakelen en koppelingswerk. Onderweg nog een keer een beetje bijgevuld. Op een gegeven moment kwam ie niet meer van z'n plek wegens een slippende koppeling en het potje was weer leeg. Zover mogelijk van huis natuurlijk, vlakbij de Belgische grens. :evil:

Wat was er aan de hand bleek na demontage?
Bij een lekke drukcilinder en geen waarneembare lekkage pomp je de vloeistof door de prise-as langs de drukpen naar het hart van de koppelingsplaat. Ga je bijvullen dan pomp je dus nog meer vloeistof naar de koppeling. Blijf je rijden, dan gaat vanzelf een keer je koppeling slippen door de na buiten geslingerde vloeistof die op de voering van de koppelingsplaat komt.

Waar moet je je dus niet bezorgd om maken? Om die € 135 voor een nieuwe drukcilinder. Zulke strategische onderdelen moeten gewoon goed zijn omdat de gevolgschade ingrijpend en duur kan zijn

Waar moet je je dus wel bezorgd om maken? Wel om hoeveel remvloeistof er al onderweg is naar de koppeling. Is de vloeistof al bij de koppeling al aangekomen? Krijg je alle vloeistof uit de prise-as als je de drukpen verwijdert? Wanneer gaat het slippen misschien toch beginnen? Wat gaat je dat kosten?

Onze aanpak destijds: Woensdag avond de GS slopen en de versnellingsbak eraf. Koppelingsplaat inspecteren. Was vet, niet meer gebruiken. Donderdag nieuwe koppelingsplaat en nieuwe drukcilinder bestellen bij Hobbyist. Onderdelen kwamen vrijdag binnen en 's avonds alles weer monteren. Vriend met de auto naar huis. Zaterdag meteen een nachtrit kachelen als proefrit.

Heerlijk zo'n Splash and Dash actie. Succes en veel wijsheid toegewenst.
/Marco

K1100LT 2001, Zumo XT2, Montana 650t, Veiligheidsschroefje voor Garmin Zumo bestellen? klik hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
kees colijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 apr 2010, 14:22
Locatie: Bollenstreek

Re: Geen koppeling meer

Bericht door kees colijn »

Kan je een vette koppelingsplaat, die verder nog intact is, opnieuw gebruiken als die een intensieve beurt krijgt met remmenreiniger?
Gebruikersavatar
mboelis
Berichten: 4655
Lid geworden op: 31 dec 2007, 02:42
Locatie: West Friesland (NH)
Contacteer:

Re: Geen koppeling meer

Bericht door mboelis »

Geen idee, nooit geprobeerd en zou ikzelf ook niet doen. Een koppelingsplaat heeft poreuze voering en wordt warm. Er blijft altijd wat achter en het komt er toch een keer uit. Altijd ver van huis tijdens een vakantie of een evenement wat je niet wilt missen. Voor rond de € 100 heb je een nieuwe. Als je toch voor de zekerheid de versnellingsbak demonteert en de koppeling inspecteert zou ik er altijd een nieuwe plaat in doen als ie vettig is, al behoorlijk dunner is geworden en als je er nog een tijdje mee wilt rijden. En als je het door een ander moet laten doen zeker een nieuwe anders kost het je 2x geld.
Ik wel eens uit zuinigheid nagenoeg nieuwe remblokken schoongemaakt met remmen reiniger. Remmen doen ze daarna wel, maar na een paar weken dat er toch een vette waas op de schijven. Remblokken wisselen is 10 minuten werk, dat extra werk is te overzien als het niet werkt
/Marco

K1100LT 2001, Zumo XT2, Montana 650t, Veiligheidsschroefje voor Garmin Zumo bestellen? klik hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
kees colijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 apr 2010, 14:22
Locatie: Bollenstreek

Re: Geen koppeling meer

Bericht door kees colijn »

Bedankt voor je antwoord. Gelukkig heb ik dit probleem niet, vroeg me gewoon af, of een reddingsactie mogelijk zou zijn. Het is ook heel lastig om iets weer 100% vetvrij te krijgen.
Inderdaad zinloos om een halve motor opnieuw te moeten demonteren, omdat je krukaskeerring het na het monteren van een nieuwe koppelingsplaat opgeeft. Dat soort dingen. Of je moet je vervelen...Ik niet!
Gebruikersavatar
mboelis
Berichten: 4655
Lid geworden op: 31 dec 2007, 02:42
Locatie: West Friesland (NH)
Contacteer:

Re: Geen koppeling meer

Bericht door mboelis »

Ik ben blij dat mijn K1100 een koppelingskabel heeft. Ik ben verder benieuwd naar de reactie van Rob
/Marco

K1100LT 2001, Zumo XT2, Montana 650t, Veiligheidsschroefje voor Garmin Zumo bestellen? klik hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 1167
Lid geworden op: 05 okt 2006, 19:42
Locatie: Velserbroek

Re: Geen koppeling meer

Bericht door marrcel »

Ja beter een kabel. Ik ben ook wel eens zonder druk op de k12rs koppeling stil komen te staan in freiburg.
Dat was een koper ringetje In de leiding. Om een koprerringetje te vervangen moest de accu eruit en de abs pomp opzij. [IMP]

Afgelopen zomer in de Pyreneeën kwam er vloeistof op mijn handle. Temp tijdelijk te hoog? Hoe weet je nu of die cilinder echt dicht is en of er genoeg vloeistof is?
Ik weet dat ik onderweg vloeistof kan kopen. Ik neem zelf een stukje ontluchtingslang mee.
Nu: 85K100rs + 97K1200RRs + 98GSXR750 + 83RD350LC2 +Zumo660 + Etrex-20
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
rob520
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2013, 21:14
Locatie: Ermelo

Re: Geen koppeling meer

Bericht door rob520 »

Ik maak me niet zoveel zorgen om de € 135,=. a;;een kan je voor heel veel motoren een revisiesetje kopen voor dergelijke cilinders. Bij BMW dus niet en dat maakt het duurder dan nodig is. Bij de ontroductie van de K1200GT in 2006 waren er veel problemen met het inlaatstuk. Daar zitten een aantal sensoren in. Bij mijn motor bleek er één van een ander type in te zitten. De dealer zette er een nieuwe in van ruim 800 euro terwijl de motor er 8 jaar prima op liep. uiteindelijk was de computer stuk ook € 1000,=. Toen ik zei dat het oude inlaat stuk er weer op moest want daar mankeerde niets aan was de wereld te klein. Dat kon niet, dat bleek toch stuk te zijn, dat was met de vuilniswagen mee, enz. Uiteindelijk bleek het opgestuurd te zijn naar de fabriek??
Onnodig duur dat is wat mij stoort.

Overigens, Er zit nog een ruimte voor de ruimte met de koppelingsplaten waar de cilinder in zit. Daar zat olie in. De drukpen er uit gehaald en het lager waar de drukpen doorloopt. Met een endoscoop in het koppelingshuis gekeken en geen olie waargenomen.

Dinsdag is door de motorzaak in de buurt de cilinder besteld, nu zaterdag nog niet binnen. Is hobbyist een goed adres om onderdelen te bestellen?
Gebruikersavatar
paulva
Berichten: 2352
Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
Locatie: Zuid-Holland Zuid

Re: Geen koppeling meer

Bericht door paulva »

Ja, de hobbyist is een uitstekende zaak om onderdelen te bestellen. Als je er iets besteld kan je op de site ook zien of, en hoeveel er op voorraad is. Ook heb ik het sterke vermoeden dat er meer (onderdelen-) kennis zit dat bij de dealer....


Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
Gebruikersavatar
mboelis
Berichten: 4655
Lid geworden op: 31 dec 2007, 02:42
Locatie: West Friesland (NH)
Contacteer:

Re: Geen koppeling meer

Bericht door mboelis »

Tja, BMW maakt er soms een potje van maar de dealer soms ook. Motorzaken in de buurt (niet BMW dealers dus) bestellen originele BMW onderdelen via een BMW dealer waar ze een afspraak mee hebben. Dat duurt soms lang en weet ik uit eigen ervaring. Als je motorzaak in de buurt verder geen toegevoegde waarde gaat leveren kan je net zo goed zelf bij de BMW dealer bestellen. Tenzij je 'm een beetje marge gunt
De Hobbyist is een prima adres. Voor originele BMW onderdelen die ze moeten bestellen hanteren ze sinds 2014 dezelfde prijzen als de dealers of dien je die zelf bij de BMW dealer te bestellen. Lees deze mededeling. Tenzij het een magazijn opruimartikel is. Bellen is altijd de moeite waard. De Hobbyist rekent er verzendkosten bij maar dan krijg je het wel thuisgestuurd, de BMW dealer niet maar dan moet je er weer apart voor heen en dat kost ook geld en tijd.
/Marco

K1100LT 2001, Zumo XT2, Montana 650t, Veiligheidsschroefje voor Garmin Zumo bestellen? klik hier
Afbeelding
Plaats reactie