Grote lagers cardan

Voor sleutelen aan de kardan, aandrijfas etc van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Grote lagers cardan

Bericht door BMW-4-ever »

Frank :D ,
dank voor het aanbod, maar het is een kwaal van de 1200LT, het lager is gewoon te licht voor deze zware fiets.
Zie ook HIER voor een langlopend topic van het BE forum K12LT (niet te ver doorlezen, topic wordt om zeep geholpen door een zinloze discussie)
Ik heb alle lagers nog van de vorige reparaties, maar laat het voorlopig even zo. Mocht ik me bedenken dan laat ik het weten. . . . . :wink:

Zit er steeds harder aan te denken om hem op te ruimen, ik maak te veel kilometers voor zo'n dure fiets.

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
Berichten: 3684
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:58
Locatie: Standdaarbuiten "op Stand"
Contacteer:

Re: Grote lagers cardan

Bericht door Snellebaksteen »

Dus om even je eigen woorden te gebruiken:

Het cardan is net zo sterk als het zwakste lager, en daarom rij je met speling!

:mrgreen:

Sorry, ik kon het niet laten.

Vervelend Erik dat je nu alweer met kosten zit. Het zit je niet echt mee met de K. Wellicht is het inderdaad verstandig om naar een andere motor te gaan kijken. Alleen weet ik niet of een GSA je hetzelfde comfort en genot zal bieden als je bankstel..
K 1300R '09, K 1100RS '94, K 100RS '88, F650 '94, GSX1100 '83.

Liefhebber van alles met wielen en vooral van "vreemde creaties"
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Grote lagers cardan

Bericht door BMW-4-ever »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Vrijdagochtend half zeven, en nu alweer gelachen. Thanks :D

Het comfort gaat ie zeker niet halen, maar dat was ook voornamelijk bedoelt om samen veel op pad te zijn (wat we ook zijn geweest) maar aangezien Marion niet meer achterop wil :wink: vervalt die voorwaarde.
Maar als ie nu weer voor veel geld is gerepareerd kan ik er beter nog een seizoen op rijden, deze herstelkosten krijg ik er bij inruil nooit uit.

(PS: volgens mij is jouw doprsgenoot Ben ook een veelrijder toch? Laat hem dat lager in de gaten houden)

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
Berichten: 3684
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:58
Locatie: Standdaarbuiten "op Stand"
Contacteer:

Re: Grote lagers cardan

Bericht door Snellebaksteen »

Ik zal het zeggen tegen Ben. Niet alleen een dorpsgenoot maar eigenlijk gewoon een buurman van een paar huizen verderop.

En als het niet om comfort gaat maar om lekker rijden denk ik dat je aan de GS een hele goede hebt. Persoonlijk vind ik de GS te weinig bescherming bieden op de snelweg maar het fijne sturen op kleine weggetjes maakt veel goed.

En het lager zelf vervangen? Is dat een optie? Dan hou je de kosten laag en de inruil/verkoop waarde is ineens een stuk hoger....
K 1300R '09, K 1100RS '94, K 100RS '88, F650 '94, GSX1100 '83.

Liefhebber van alles met wielen en vooral van "vreemde creaties"
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Grote lagers cardan

Bericht door BMW-4-ever »

De plaatsing van dat lager komt zeer nauwkeurig, en ik heb daar niet de gereedschappen voor.
(Ik heb met een van de lagers maar net 20K gereden voordat ie eruit liep. Was bij een BMW dealer geplaatst, maar vermoedelijk net scheef o.i.d. waardoor het weer zo snel mis ging)

Vorige keer heb ik voor de vervanging van de lagers en de keerring incl. arbeid en btw € 122,00 betaalt, dat viel me op zich niet tegen.
Nu zal dat met grote beurt, twee nieuwe remschijven, twee nieuwe banden en de lager toestanden wel 4 cijfers voor de komma worden. . . . . . :( :( :(
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob_Zelf
Berichten: 350
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:29
Locatie: Uithoorn

Re: Grote lagers cardan

Bericht door Rob_Zelf »

Kan het niet laten te reageren op de GSA-deel van deze 'draad'.
Ik ben een jaar of 12 geleden door omstandigheden overgestapt van de K1200RS naar een GS1100. Ik reed met groot plezier de K maar moest veel in het buitenland werken en verkocht de K omdat ik het niet vaak genoeg gebruikte en alleen maar minder waard zou worden. Voor de 'lol' heb ik toen die GS gekocht - basic model zonder extras en goedkoop - en ik was gelijk verslingerd. Inmiddels ben ik alweer terug in NL (min of meer) en ben van 1100gs naar 1150Adv en inmiddels 1200GSA gegaan. Alle fietsen zijn veel gebuikt (120dkm op de 11gs en 190dkm op de 1150adv) en hebben me veel rijplezier gegeven. Zowel zakelijk als privé is een GSA een geweldige machine met veel voordelen. Ik kan het niet met een LT vergelijken omdat ik die nooit heb bereden maar vergeleken met een K1200RS is de GSA veel meer een all-round fiets - inclusief off-road! Hierdoor is het qua confort waarschijnlijk niet te vergelijken met een LT - maar ik heb nooit een LT zien boenderen in het bos :D
_________________________________________________
'96 K75 Ultima, HP2e en nog een zwik Italiaanse schonen.
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Grote lagers cardan

Bericht door BMW-4-ever »

Ik heb een hele mooie 1150 GS op het oog, maar eerst deze verkopen.
Ik doe met de LT ook wel eens een onverhard stuk (gravel / zand) als dat per ongeluk op mijn route komt, dan doen we dat ook gewoon :D

Dank voor je heldere vergelijk Rob,

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob_Zelf
Berichten: 350
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:29
Locatie: Uithoorn

Re: Grote lagers cardan

Bericht door Rob_Zelf »

Tussen de vele voordelen, heeft de 1150GSA voor mij twee nadelen: 1) de met servo's bekrachtigde remmen gaven een minder duidelijke 'feel' en 2) het gewicht zit wel errug hoog! Een volle tank is 30 kilo erbij op het HOOGSTE punt. Een 1150GS is weliswaar iets minder hoog en veel minder zwaar dan een GSA maar ik ben niet echt groot en zeker geen spierbundel dus ik had geregeld m'n handen er vol aan. De 1200 is op die twee punten een verademing.
_________________________________________________
'96 K75 Ultima, HP2e en nog een zwik Italiaanse schonen.
Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2534
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Re: Grote lagers cardan

Bericht door BMW-4-ever »

Tja, wat is zwaar.
Alles is lichter dan de 1200LT, die rijklaar 380 kg. op de schaal zet. . . . . . . Ik ben dus wel wat gewend.
En ook is mijn budget niet helemaal toereikend voor een 1200. . . . :oops:

Groeten,
Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rz40sl
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 mei 2010, 23:17
Locatie: Aartselaar (Vlaanderen)

Re: Grote lagers cardan

Bericht door rz40sl »

Over welke rollagers gaat het? 1, 2, 3 of andere (zie bijlage)
Bijlagen
Achterbrug k1200lt.JPG
Achterbrug k1200lt.JPG (58.83 KiB) 3808 keer bekeken
Gebruikersavatar
rz40sl
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 mei 2010, 23:17
Locatie: Aartselaar (Vlaanderen)

Re: Grote lagers cardan

Bericht door rz40sl »

Ik ben ook aan de beurt. 53000 Km en de cardanlager stuk. Geschatte kost dik 330 €
Bijlagen
offerte.JPG
offerte.JPG (55.68 KiB) 3785 keer bekeken
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Grote lagers cardan

Bericht door hwjeuring »

Wat ouder topic zie ik maar nog geen reactie gezien van iemand met een strekking van mijn analyse van waarom dat grotelager in de cardan vroegtijdig overleden is :-)

probeer het ff in Jip & Janneke taal :-)

Als we het hebben over dat GROTE kogellager in je cardanklok, geld het volgende:

Een KOGEL lager is alleen goed in ROND draaien, en kan niet tegen ZIJDELINGSE belasting. Voor ZIJDELINGSE belasting of varianten daarop moet je een CONISCH lager hebben.

Om deze reden zitter er 2 lagers in de BMW cardan (tbv het wiel gedeelte althans), 1 grote voor de rond draaiende belasting van je wiel en 1 conische om de zijdelingse belasting te handelen. immers een monolever of paralever wiel ophanging geeft nu eenmaal relatief veel zijdelingse belasting op je lagers tenopzichte van een "ouderwetse" swingarm constructie.

zo'n lager moet "makkelijk" 100.000 km of meer goed functioneren mits hij voldoende olie krijgt maar nog veel meer.... als ie alleen moet doen waarvoor hij gemaakt is. dus ghoed uitgelijnd is...

Hier gaat het volgens mij mis... als je dat lager vervangt moet je en... de kroonwielen opnieuw uitlijnen/shimmen en DAARNA ook het conische lager! Dit is lastig/tijdrovend en je moet de juiste maten shims hebben. Als je dit niet goed doet, krijgt je kogel lager zijdelingse druk te verwerken, daar kan hij niet tegen, ook niet een beetje... gevolg.... snel stuk...

tot zover mijn kijk op de zaak
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
horloge
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 sep 2007, 21:59
Locatie: Nieuwendijk

Re: Grote lagers cardan

Bericht door horloge »

Ik ben het eens met Frank. Ik heb zelf 4 jr gewerkt op een kwaliteitsdienst van Europa Koyo Bearings en even aan dit onderwerp mogen ruiken. Ik heb het boek nog liggen KOYO ROLLING BEARINGS : FAILURES, CAUSES EN COUTENMEASURES. Het is niet makkelijk om er achter te komen wat de oorzaak is, je moet echt wel via een kwaliteits dienst werken. Misschien is er nog wel een kontaktje maken via mij ik kan niets garanderen.
Gr Kees van Breugel
Gebruikersavatar
hwjeuring
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 jun 2010, 11:00

Re: Grote lagers cardan

Bericht door hwjeuring »

Kees,

Daar kan ik het volgens de letter van je tekst, helemaal mee eens zijn, echter mijn tekst is gebaseerd op een paar basale lager regels/wetten, ervaring en gezond boeren verstand.

Goed uitshimmen van een cardan is een tijdrovend en precies karwei... moet je ook nog eens alle shims op voorrraad hebben.... veel motorwerkplaatsen hebben niet alle juiste shims liggen en ach... ze doen het graag nog een keer weer voor iemand, leuk bedragje op de nota. en...de gemiddelde motor rijden rijd toch niet zoveel km's immers... die paar keer dat het wel (vroegtijdig) mis gaat en iemand komt reclameren... lossen ze wel op of lullen ze zich uit...

maar de kwaliteits standaarden bij FAG en SKF of anderen zijn zo hoog dat het sneuvelen van het lager zelf met de reden dat het lager zelf niet goed is, vele malen kleiner is dan een fout in de toleranties bij het plaatsen/shimmen door ee nwerkplaats, dat zul je vast me me eens zijn als je bij een lagerboer hebt gewerkt :-)
Een bocht is er om te nemen
BMW R1150R Rockster 80th ann
BMW R65 '81
BMW R51/3 '51+Steib
Moto Guzzi LeMans/Daytona blok '79(verbouwd)
Ducati Monster S4R ''04
Sunbeam S7 '48 BMW's 1e cyl in lijn ontwerp!
Div Pre unit singles BSA & twins Triumph
Gebruikersavatar
hfxrzw
Berichten: 2202
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:52
Locatie: Plantation, Florida

Re: Grote lagers cardan

Bericht door hfxrzw »

Ik denk dat we een paar zaken mogelijk door elkaar halen. Konische lagers zijn bedoeld om de as in een bepaalde positie te houden, waarbij ze vaak voorgespannen vastgezet worden. Dit is om ervoor te zorgen dat de tandwielen op de juiste plaats tegenover elkaar staan zodat de tandbelasting in de overbrenging optimaal is. Het konische lager, in voorgespannen toestand, kan dit doordat het geen axiale speling heeft (mits goed geplaatst). Het shimmen wordt gedaan voor de juiste voorspanning en om de as enigszins te kunnen verplaatsen tov de andere om het optimale tandbeeld te verkrijgen. Het opvangen van de krachten op de achteras van het achterwiel met enkele swingarm zou, voor wat betreft het wiel alleen, ook met twee rollen lagers kunnen, desnoods met een taatslager voor de axiale opvanging.
René

Groeten vanuit Florida! Afbeelding

BMW K100 (07/1984)
Uitleg LE-Jetronic
Plaats reactie