koeling K1200RS
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 jun 2018, 14:09
koeling K1200RS
Besten,
Sinds 1,5 jaar bezit ik een K1200RS.
(136d km op teller)
Op zich goed onderhouden en rijdt goed.
Het valt me op dat de koeling matig is. Tenminste, ik weet niet goed hoe het hoort te zijn bij een K1200RS.
De meter staat bijna altijd boven de helft. Ook als het niet bijzonder warm is buiten.
Alleen met veel rijwind, tenminste 100 a 120km/u rijdend, zit hij op de helft of net eronder.
- Ventilator werkt, slaat tijdig aan.
- Koelvloeistofpeil is goed (tenminste, bijna max bij warme, draaiende motor).
- Ik zie op het oog geen lekkages en beide radiatoren (radiateurs..?) en alle slangen worden goed heet.
Wat kan helpen de temp te verbeteren?
Kan het ook een matig werkende thermostaat zijn?
Groet
Martijn
Sinds 1,5 jaar bezit ik een K1200RS.
(136d km op teller)
Op zich goed onderhouden en rijdt goed.
Het valt me op dat de koeling matig is. Tenminste, ik weet niet goed hoe het hoort te zijn bij een K1200RS.
De meter staat bijna altijd boven de helft. Ook als het niet bijzonder warm is buiten.
Alleen met veel rijwind, tenminste 100 a 120km/u rijdend, zit hij op de helft of net eronder.
- Ventilator werkt, slaat tijdig aan.
- Koelvloeistofpeil is goed (tenminste, bijna max bij warme, draaiende motor).
- Ik zie op het oog geen lekkages en beide radiatoren (radiateurs..?) en alle slangen worden goed heet.
Wat kan helpen de temp te verbeteren?
Kan het ook een matig werkende thermostaat zijn?
Groet
Martijn
- paulva
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
- Locatie: Zuid-Holland Zuid
Re: koeling K1200RS
Geeft je meter wel de juiste waarde aan?
Grtz., Paul.
Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 jun 2018, 14:09
Re: koeling K1200RS
Goed punt! Geen idee..
Ik merk alleen een verschil met een jaar geleden, daarom nog niet aan de meter gedacht. Maar ook die kan het na 19 jaar natuurlijk eens begeven.
Ik merk alleen een verschil met een jaar geleden, daarom nog niet aan de meter gedacht. Maar ook die kan het na 19 jaar natuurlijk eens begeven.
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: koeling K1200RS
Als de fans in gaan dan zie je de temperatuurmeter omlaag gaan.
Ik heb ook met het warme weer gereden maar niet op de temperatuur gelet.
Doen de linker en de rechter fan hun werk?
Stationair laten draaien en met de hand voelen of er aan beide zijden wind achter de fans uit komt.
Ik heb ook met het warme weer gereden maar niet op de temperatuur gelet.
Doen de linker en de rechter fan hun werk?
Stationair laten draaien en met de hand voelen of er aan beide zijden wind achter de fans uit komt.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 jun 2018, 14:09
Re: koeling K1200RS
Dank je, ja dan zakt de temperatuur wel.
Of ze beiden werken moet ik indd controleren.
Begrijp ik hieruit dat, op zich, het snelle oplopen vd temperatuur vrij gebruikelijk is bij de wat lagere snelheden?
Ik had eigenlijk verwacht dat de temp van een watergekoeld blok veel constanter/stabieler is, zoals bij een auto. Maar mogelijk hoort dat simpelweg niet bij onze motoren?
Of ze beiden werken moet ik indd controleren.
Begrijp ik hieruit dat, op zich, het snelle oplopen vd temperatuur vrij gebruikelijk is bij de wat lagere snelheden?
Ik had eigenlijk verwacht dat de temp van een watergekoeld blok veel constanter/stabieler is, zoals bij een auto. Maar mogelijk hoort dat simpelweg niet bij onze motoren?
- paulva
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
- Locatie: Zuid-Holland Zuid
Re: koeling K1200RS
Ik rij geen 1200 maar de K1100LT is een enorm heethoofd.
Kan me zo voorstellen dat dat bij de 1200 niet veel anders is.
Grtz., Paul.
Kan me zo voorstellen dat dat bij de 1200 niet veel anders is.
Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 15 mei 2011, 23:11
- Locatie: alkmaar
Re: koeling K1200RS
De 1200 heeft het snel warm. Mijn meter staat ook altijd iets boven het midden, alleen op de snelweg zakt hij lager. Wat je zou kunnen controleren is je thermostaat. Die zit in je rechter radiator. Bij mij was dat ding in tweeën gebroken waardoor hij niet meer werkte.
maak niet steeds de zelfde fout, er is keuze genoeg.
bmw-k1200rs; BMW k75 bj91 k75 bj87;nissan qashqai
bmw-k1200rs; BMW k75 bj91 k75 bj87;nissan qashqai
- JBK1200RS
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 okt 2010, 21:09
- Locatie: Tholen
Re: koeling K1200RS
Beste mensen, ik heb al een aantal jaren problemen met de koeling en dat krijgen we helaas niet onder controle. Thermostaat, 1 fan en radiateurdop vervangen, maar hij blijft erg warm worden bij rijden in stad en file, terwijl de fans beide aanslaan. Temp loopt dan bijna niet terug, pas als je weer meer snelheid kan maken zie je de temp dalen. Overigens is hij dan echt heet, dat is goed te voelen. Hij is ook gecontroleerd op eventuele verstoppingen, maar niets raars kunnen vinden. Iemand een idee?
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: koeling K1200RS
Ik rijd met behoorlijke regelmaat door de file maar nog niet op de temperatuur gelet. De focus ligt meer op die anderen. Ik ga het eens bekijken en laat het je weten.
Met 100 km/h staat de wijzer ergens halverwege.
Met 100 km/h staat de wijzer ergens halverwege.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:49
- Locatie: haarlem
Re: koeling K1200RS
Is hij alleen op inwendige verstoppingen gecontroleerd of ook op vollopen van de koelribben aan de buitenzijde .
Mijn K75 radiator ( ander formaat en andere vorm etc. etc. maar t zelfde principe) knapte erg op van een doorblaasbeurt met de hoge drukspuit tegen de doorstroom richting in ( dus van achter naar voor).
Heel erg veel gemummificeerde lijkjes van spinnen, vliegjes en onherkenbaars met klei en zand vastgekoekt.....dat gaat in 20+ jaar wel opgebouwd en vastgezet worden.
Ondanks het wat tere koelribbenspul kun je best redelijk dichtbij met de vlakstraal schoonspuiten(als je vel op je tenen blijft zitten blijven de koelribben intact..!)
Ik had de radiator uitgebouwd en vlak op de rubber ringenmat gelegd; eerst de ochtend in zeepwater laten weken , met vloeibaar wasmiddel.
Héél veel bagger. Hierna goed laten drogen en voor de show( nu kon t) een spuitbus matzwart er overheen gehaald.
Mijn K75 radiator ( ander formaat en andere vorm etc. etc. maar t zelfde principe) knapte erg op van een doorblaasbeurt met de hoge drukspuit tegen de doorstroom richting in ( dus van achter naar voor).
Heel erg veel gemummificeerde lijkjes van spinnen, vliegjes en onherkenbaars met klei en zand vastgekoekt.....dat gaat in 20+ jaar wel opgebouwd en vastgezet worden.
Ondanks het wat tere koelribbenspul kun je best redelijk dichtbij met de vlakstraal schoonspuiten(als je vel op je tenen blijft zitten blijven de koelribben intact..!)
Ik had de radiator uitgebouwd en vlak op de rubber ringenmat gelegd; eerst de ochtend in zeepwater laten weken , met vloeibaar wasmiddel.
Héél veel bagger. Hierna goed laten drogen en voor de show( nu kon t) een spuitbus matzwart er overheen gehaald.
K75RT, productiedatum 21 september 1990 .oorspronkelijk rood (675).
Inmiddels, na een vervelend valpartijtje, metallic paars.
K75RT april 1992 classic black(670).
Honda Rebel CMX450C, red & rust...
Inmiddels, na een vervelend valpartijtje, metallic paars.
K75RT april 1992 classic black(670).
Honda Rebel CMX450C, red & rust...
- JBK1200RS
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 okt 2010, 21:09
- Locatie: Tholen
Re: koeling K1200RS
Goeie tip Harpiedee, ga ik een keer proberen. Dankje.
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: koeling K1200RS
In de file ging de meter tot halverwege tussen het middelste streepje en rood omtrokken vlak.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 1095
- Lid geworden op: 20 jan 2008, 19:19
- Locatie: Twente
Re: koeling K1200RS
Mijn EML combinatie (100RS) was ook zo'n heethoofd als de snelheid eruit was in de stad of file. Wat hielp was de fan preventief inschakelen middels een extra schakelaar. De fan was dus blijkbaar wel in staat om de temp constant te houden maar niet om de hoge temp te verlagen. Wellicht is dit een idee om toe te passen op de hete 1200.
gr v Ciske
gr v Ciske
Een K op 3 wielen is ook leuk!
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: koeling K1200RS
Verder dan 75% ging het niet tijdens stilstand. Ging vervolgens omlaag maar dat ging niet snel.
Er ging gelukkig ook geen rood lampje branden (ook de afgelopen 100.000 km niet).
Er ging gelukkig ook geen rood lampje branden (ook de afgelopen 100.000 km niet).
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 mar 2014, 11:25
- Locatie: Villmar (Germany)
Re: koeling K1200RS
FF een oud draadje opwarmen. Wat vaak ook helpt is om de Radiator uit te bouwen en hem een nachtje in de badkuip te leggen. Uiteraard moet de Badkuip deels gevuld zijn .Je zult verbaasd staan wat daar dan uit komt. Wie de badkuip schoon maakt mogen jullie zelf bepalen......