Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Voor vragen over onder andere het motorblok, uitlaatsysteem etc van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Bericht door bertmeijerink »

Hallo allen,

Kreeg van iemand de vraag met een formule BMW met k1200rs blok of ik wilde luisteren naar het bijgeluid van het blok en hij had een filmpje meegestuurd. (Verder nog geen info of het blok open is geweest etc, maar er staat een open blok achter. Zal het navragen.)

Heb het filmpjes even op youtube geplaatst en misschien heeft iemand hier verder nog een idee wat het kan zijn.

Lijkt voor mij erg te horen naar de kleppen etc. (Zitten geen hydraulische klep stoters op maar heb eens een auto met hydraulische klepstoters zo horen lopen.) Aan het gehoor te horen denk ik dus ergens aan de distributie. (Zelf echter nog nooit een blok horen lopen waarbij de distributie niet goed stond.)

Zou toch niet iets zijn met de krukaslagers wat je nog wel eens hoort bij dit blok?

Gaarne jullie reacties.

Mvg,

Bert
Ciske
Berichten: 1095
Lid geworden op: 20 jan 2008, 19:19
Locatie: Twente

Re: Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Bericht door Ciske »

Met alle extra geluiden van de inlaat is het lastig conclusies trekken al lijkt het geluid wel wat op het gebonk van ruime lagers.
Ik zou -luisterend met een lange schroevendraaier- trachten het geluid nader te lokaliseren. Als daarover/-mee meer inzicht is heb je het meest waarschijnlijke antwoord ook gekregen.
Voor zover ik weet heeft alleen de eerste serie van deze 1200 blokken problemen gehad met (de smering van) de krukaslagers. Aan de hand van het nummer moet dat te achterhalen zijn.
Ook moest ik denken aan zijspancombinaties met dit blok want die hadden/hebben een extra aanpassing nodig mbt de aanzuiging van de olie.
Kort uitgelegd; Omdat een zijspan in de bocht niet helt zuigt het oliefilter in de bocht lucht aan ipv olie. Dat principe is bij zo'n raceding identiek aan een zijspan.
Wel een prachtige bolide met dat K-blok!

gr v Ciske
Een K op 3 wielen is ook leuk!
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 1167
Lid geworden op: 05 okt 2006, 19:42
Locatie: Velserbroek

Re: Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Bericht door marrcel »

Nou geen herkenbaar geluid voor mij. Het lijkt wel een dieselklop[emoji848]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu: 85K100rs + 97K1200RRs + 98GSXR750 + 83RD350LC2 +Zumo660 + Etrex-20
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Re: Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Bericht door bertmeijerink »

De eigenaar heeft het probleem gevonden en zojuist een terugkoppeling gegeven.

De Formula BMW staat inmiddels weer raceklaar en ik wou je de oplossing niet onthouden.
De veer/shim die achter het verbindingstandwiel ( tussen de startmotor en het vrijlooptandwielstel) zat verkeerd gemonteerd De kleine boutjes waar het vrijlooptandwielstel mee in elkaar zit rammelden tegen de veer/shim aan en veroorzaakte zo het geluid.
Vond op Internet een tekening hoe het in elkaar hoorde te zitten en heb het toen eerst zo gemonteerd met het orginele BMW koppelingshuis. Geluid was weg, daarna de Mygale adaptorplaat gemonteerd en ook niets geks mee te horen.

Dus probleem is opgelost.
Ciske
Berichten: 1095
Lid geworden op: 20 jan 2008, 19:19
Locatie: Twente

Re: Motorgeluid K1200RS Formule BMW

Bericht door Ciske »

Bij zo'n vraag over wat de oorzaak zou kunnen zijn van nieuwe geluiden die uit een motorblok komen kan het (erg) behulpzaam zijn als erbij wordt vertelt dat er sprake is geweest van demontage/reparatie en wellicht nog specifieker wat er exact is gedaan. Naïef als ik ben denk ik altijd als eerste dat het "Spontaan" ontstane geluiden zijn. Kortom, mooi dat het euvel gevonden en verholpen is.


Gr v Ciske
Een K op 3 wielen is ook leuk!
Plaats reactie